Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda hemnätverkets datorers resurser


adamswe

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har fyra datorer hemma i ett nätverk genom an DLINK (DI-704p) router:

2 bärbara via C3 (1,2 ghz) 256 mb ram 40 gb hdd

1 desktop P3 (800 mhz) 256 mb ram 40 gb hdd

1 desktop P4 (3,0 ghz9 1024 gb ram, 1 sata 80 gb hdd, 1 ide 40 gb hdd

 

Jag undrar om det är möjligt att utnytja alla datorers resurser. (Minne, CPU etc). Just nu använder jag mig av RealVNC remote dekstop programvara för att kontrollera desktop datorerna genom de bärbara. Detta fungerar ganska väl men är lite seg till P3:an. Jag har tagit bort skärmarna till desktop datorerna för att f lite mer utrymme. Är det överhuvudtaget möjligt i en hemma miljö att utnytja alla datorers resurser samtidigt? Jag har läst lite om distibuted computing och cluster computing. jag vill kunna sitta vid min bärbar och utnytja alla resurser vid användandet av till exempel musikprogram såsom CUBASE.

 

En annan fråga är huruvida det är möjligt att boota direkt in i desktop datorerna utan att först boota in i windows på de bärbara? Jag vill på så sätt kunna använda de bärbara datorerna i princip bara som skärmar.

 

Allt som jag har nämnt ovan vill jag kunna göra båda i Windows XP och slackware linux.

 

Tack för er hjälp!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Distribuerade beräkningar fungerar bara om både operativsystem och program har stöd för det. Jag är rätt säker på att Cubase inte är det.

 

Jag har för mig att det finns något som heter Beowulf, som är en Linuxbaserad lösning för distribuerade beräkningar. Det borde gå att hitta med lite webbsökning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...