Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur fort fryser vatten?


Cechise

Rekommendera Poster

Nu är det så här att jag är jäkligt sugen på lite Cpt Morgan Black Label. Jag vill gärna dricka den "on the rocks". Problemet är bara att jag inte har några "rocks". Stoppade in lite vatten i dom där kubformade plastbitarna i frysen för nån minut sedan och tanken slog mitt att det kanske tar hela natten eller flera dagar att frysa till is! 8-o

 

Hur lång tid tar det?

 

Vattnet var kanske 15° när jag stoppade in det och det är -17° i frysen.

 

 

 

 

Kan DU svara på just MIN fråga? Skyyynda dig då å klicka på knappen och va me å tävla om fiiina priser.

 

 

 

Edit:

Imponerade att jag kunde koden till grader-tecknet helt utantill!:thumbsup: och intressant att man får [GUMMA]:)[GROTTMAN]° på köpet när man försöker skriva det :)

[inlägget ändrat 2005-11-05 00:05:18 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[tog bort]

 

Såg mest ut som kvalificerat svammel här nere :)

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-05 00:17:02 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

15 grader var vattnet.

-17 var frysen.

 

bör ta 16, 37 minuter.

 

dvs din Drink kan nu serveras väl kyld.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis du har vunnit en poäng! :thumbsup:

 

 

Det stämmer inte riktigt men det tror jag beror vattnet förmodligen var varmare än vad jag trodde. Isbitarna börjar vara lite frusna men har fortfarande rinnande kärna.

 

Hur räknade du ut det där?

bör ta 16, 37 minuter.

 

Du menar 37minuter va?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Det har väl löst sig för dig redan men till nästa gång så kanske....

 

När man kokar potatis så blir den ju kokt snabbare ju tunnare den är skivad.

Detsamma borde det vara med vatten att frysa, ju tunnare "skivat vattnet" är desto snabbare fryst.

Så häll vattnet så tunt som möjligt över största möjliga yta och ställ in i frysen. Det fryser nog på några minuter. Se till att det hälls på ett tåligt material så man kan hacka sönder isytan när det är klart. Detta borde räcka till de första två Cpt Morgan Black Label.

 

På samma gång som du sätter in "snabbfrysisen" så sätter du också in den vanliga isen i kuberna och de borde då vara frysta och klara när det är dags för den tredje Cpt Morgan Black Label att drickas.

 

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mycket vist tips. Det märks att du har varit med förr.

 

Jag skulle gärna vilja ha en formel för att kunna räkna ut det här. Antar att man måste ta hänsyn till volymen vatten(och vilken yta den är utspridd på), vattentemp och kyltemp. Nån som har eller kan snickra ihop en sån formel?

 

Den här gången tog det nog dryga timmen innan det fanns ett par isbitar som var tillräckligt frusna för att användas. De var nog inte premiumskick förrän efter 1.5 -2 h.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Ingen formel, men kan man inte ta sådana där plastpåsar i affären som man använder till frukt och grönt. Där borde det ju med lite skicklighet kunna flyta ut rätt tunt över en större yta. Det borde också vara lätt att hamra sönder bitarna efter en stund.

 

Det enda jag undrar över är om plasten fryser fast i isen och kanske blir svår att få loss. Men det får man se.

 

Sedan två ytterligare saker...

1. Ställ plaspåsarna längst ner i frysen, det är kallast där.

2. Det brukar finnas en "snabbinfrysningsknapp" på frysen. Den använder man när man ställer in mycket nya "ej frysta varor" på en gång.

När jag använt den knappen så har jag sett frystemperaturen ändra sig från -18° till drygt -30° på väldigt kort tid

 

det skall nog gå bra det här

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kom siffrorna 16 ifrån?

 

Bör ta ca 37 minuter ska det ju stå.

 

 

Nä, man kan räkna ut det med en formel som jag hittade på nätet igår.

Den tar in i beräkningarna dels grundtempraturen på vattnet, kylens tempratur, energiförluster(där fattade jag noll så jag gissade) och vattnets yta. (som jag också gissade lite snabbt)

 

Kan försöka leta upp den formeln igen.

I gårdagens öldimma var det lite si och så med var jag var inne på för sidor så...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs kapitel 5 i boken Energiteknik, del 1 skriven av Henrik Alvarez. Där finns det mycket intressant i ämnet värmelära. :)

 

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Amos Bronson Alcott

 

ursäkta dröjesmmålet, det tog ett litet tag att hitta något men se bifogade bild, du har väl inte hunnit dricka upp allt redan hoppas jag.

 

Reserverar mig lite med att skicka med hela formel-samlingen.....

http://nsg.tsl.uu.se/et/et-formelsamling.pdf

 

edit

verkar hopplöst att ladda upp en bild på e-forum just nu så

här istället............

http://img165.imageshack.us/img165/2208/formel01hb2.gif

 

amos

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-15 01:15:29 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...