Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

firewire överföring funkar inte!


halmtaket

Rekommendera Poster

 

Hej! jag har ett problem med min kamera.

 

 

 

När jag stoppar i Firewire sladden i kameran så händer det ingenting, för några år sen fungerade det perfekt, När jag stoppade i sladden i videokameran så upptäckte windows den med en gång. Men en dag så la det bara av och den hittade den inte längre. Sen tappade jag bort sladden och nu har jag köpt en ny men det funkar fortfarande inte.

 

Jag har:

Ominstallerat windows

 

Provat på två datorer

 

Provat med två dv-kameror, en sharp handycam ganska gammal modell och en Sony DCR-HC14E.

 

På enhetshanteraren står det att OHCI-kompatibel EEE 1394-bussvärdstyrenheter fungerar perfekt och jag antar att det är firewirekortet eller nåt liknande.

 

Jag har på kameran i "Player" läge.

 

De va nån som sa att man skulle "aktivera" firewireporten i BIOS men jag hittar inget som jag tror kan ha med det att göra

 

Om jag kopplar in s-video så funkar det i moviemaker men det blir inget ljud.

 

Snälla hjälp mej jag tror jag blir tokig! =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärr har jag ingen lösning på ditt problem, utan snarare lider jag av liknande. Jag har fått mitt att fungera, kan hämta hem ca. 1 minut, men sen hänger sig datorn helt. JAg verkar inte kunna titta på den lilla videosnutt som har fångats heller (i mpeg-format), då kraschar nämligen explorer (.exe). Så jag vill instämma i kören....HJÄLP!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Tyvärr har inte jag heller någon lösning på ditt problem däremot kan jag bekräfta att OHCI IEEE 1394 är Firewire anslutningen.

 

Jag har själv spelat över mycket film från kameran den här vägen och det har aldrig krånglat, det har aldrig heller varit något problem med cynken mellan ljud och bild som ett tidigare svar har problem med, men jag har bara överfört i DV-AVI formatet.

 

Enligt dom prov du gjort har du tydligen uteslutit fel i kameran och konstaterat att det måste vara datorn.

 

Har du provat att låta ett redigeringsprogram söka kameran, om inte tycker jag du ska göra det.

 

Nu vet ju inte jag vilka möjligheter (program) du har till det men har du fler alternativ kan du ju prova alla tex. Studio och Movi Maker, det sista vet jag i alla fall att du har, om något program hittar kameran kanske det banar väg så att datorn hittar den själv.

 

Det här är ju en schansning men så vet jag i alla fall att det kan vara mellan Nero och brännaren, där har jag använt DVD Info Pro som visat vägen.

 

För tillfället är det här det enda råd jag kan ge för övrigt får jag önska dig lycka till: Å.L

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tycker att det borde komma upp i hörnet att datorn hittat ny maskinvara men det gör det ju inte. Movie maker hittar den inte heller.

 

mitt ljudkort är ett soundblaster audigy 2 å jag tror att det är inbyggd firewire i det.

 

Sen hittar jag inget firewirekort i enhetshanteraren heller

 

mkt tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått det här rätt ? du skrev tidigare Citerar:

 

På enhetshanteraren står det att OHCI-kompatibel EEE 1394-bussvärdstyrenheter fungerar perfekt och jag antar att det är firewirekortet eller nåt liknande.

 

slut på citat som man brukar säga.

 

Citatet tyder på att du har ett separat Firewire kort i datorn, troligen ett PCI kort med Firewire anslutning bak på datorlådan men det lär inte ha något med ljudkortet att göra.

 

Du skriver nu att du inte hittar något Firewirekort i Enhetshanteraren, har det försvunnit eller har jag förstått det jag citerat från ditt tidigare inlägg fel.

 

Är Firewirekortet borta kan du prova att starta om datorn och se om datorn hittar det, finns Firewiren kvar kan du på fliken Allmänt längst ner se efter så det är aktiverat, det ska stå: "Använd den här enheten (aktivera)" .

 

Å.L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hade problem med det också när jag skulle föra över en film den hittade kameran men kunde inte spela in på datorn. Testade på lite olika datorer varav en var me win xp sp 1 och på den funkade det så jag gick in i brandväggen och la in movie maker och lite så och helt plötsligt så funkade det.

 

Vet inte rikigt om det var det problemet var men du skrev att det funkade för några år sen (SP 1).

 

Hoppas det löser sig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Sebbe.Wigmo

Jag har ett liknande problem.

En Lacie hårddisk som fungerar klockrent med FireWire på en dator med XP SP2 och inte på en annan med samma OS.

Det fungerade en gång (jag var inte med själv) men inte efter den gången.

En bekant har samma problem med sin videokamera. Den fungerar på en annan dator men på en specifik (inte samma som LaCie disken) gick den bara en gång.

Någon som känner igen problemet och kan hjälpa mig?

Vidare undrar jag hur FireWire beter sig i XP? Skapas en IP anslutning så att disken tilldelas en IP från datorn och kan anslutas via den eller monteras den som en lokal disk (likt USB)?

 

Mvh Sebastian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...