Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Efterlysning: ny digitaltvmottagare


theWheel

Rekommendera Poster

Jag satt och skummade igenom en tidning för ett tag sedan då blicken en kort stund fastnade på en liten artikel om en ny digital mottagare, "boxer".

Det roliga med den mottagaren var att den, om jag förstod rätt, att man skulle kunna titta olika kanaler på flera olika tv, dvs. inte en mottagare per tv för att kunna kolla på olika kanaler.

 

Det tråkiga är att jag måste haft väldigt brått då jag läste i genom tidningen för jag kommer inte ihåg vilken tidning det var och hittar såklart inte artikeln igen.

Jag kommer iallafall ihåg att jag tänkte "det ska jag kolla upp det senare" iom. att det såg intressant ut och att jag fick känslan av att det var en mottagare för hemmabruk/överkomligt pris.

 

Är det någon som läst/sett något liknande?

 

Jag googlar vidare.......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en test av digitaltvboxar i en tidning.

Det var stora skillnader i

bildkvalité(!)

känslighet (dålig känslighet =ingen eller dålig bild vid svag signal)

användarvänlighet

en del var hopplösa att ordna kanalerna i.

Trodde digital TV gav bra bild......

Bäst i test var emitor

http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e801268

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en sådan mottagare men den har begränsingar. Dyr (3000 någonting om jag inte missminner mig) och du kan bara se på TV1, TV2 och TV4.

 

Som jag har förstått det så är nog inte bilden någon höjdare då den gör om den digitala signatlen till en vanlig analog RF signal.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det var den jag tänkte på.

Jag hittade den på http://www.multibox.se/ och saknade kortläsare precis som du nämde.

Hoppades att det skulle dykt upp en apparat som klarar betalkanaler och några kanaler fler än tre samtidigt så man slipper lösningar med en mottagare per tv och cardsplitter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyra kanaler. Cirka 3 000 kr...

 

Om man räknar om detta till fyra fri-dekodrar á cirka 500 - 700 kr ger en kostnad på 2 000 - 2 800 kr. Kanske en av dessa ersätts av en med kortplats så att man kan se kodade kanaler.

 

 

Fast, det finns ju tre problem med detta:

1: Boxarna måste ha RF (antenn) ut. Okej, det kanske de flesta har.

2: De måste gå att ställa in att sända på olika kanaler.

3: De måste sända en tillräckligt stark signal så att den fungerar i hela önskade huset.

 

Och det är ju enklare med en box...

 

Och det finns boxar med dubbla tuners. Och hårddisk. Kanske en sådan du söker?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...