Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

usb-hub till externa hårddiskar - slö överföring


MajaX

Rekommendera Poster

Köpte en extern hårddisk till datorn (Maxtor OneTouchII 250GB) och den fungerar jättebra. Den är kopplad till datorn med USB 2.0.

 

Köpte ytterligare två st. Maxtor MAX200GBULC 200GB och dessa ska också kopplas till datorn med USB 2.0.

 

Hade inga fler USB-kontakter lediga så jag köpte en utav två USB-hubbar som de hade på Elgiganten. En Targus USB Ultra mini 4-port hub, 349:-. Kopplar in den till datorn och hårddiskarna via den, men nu till mitt problem:

 

Felmeddelande som kom upp efter installation var att hårddiskarna inte fungerar korrekt eftersom de inte är anslutna till en usb-port med rätt hastighet. Efter bökande fram och tillbaka med olika portar, så är nu den ena hårddisken ansluten direkt till datorns usb-port och fungerar som den ska medans de andra två är anslutna genom USB-hubben och är SÅÅÅÅÅ LÅNGSAMMA! Det tar ca. 1.5 timme att kopiera över ca. 4GB

 

Kan det vara så att den nya USB-hubben är för slö, att det endast är USB 1.1 på den? Det står inget om det på förpackningen. När jag går till www.dustinhome.se så kan jag se att det står att det är en USB 1.1 hub.

 

Går hubben inte att använda om hårddiskarna är USB 2.0? Är felet alltså att hubben är för slö för hårddiskarna. Är det helt rätt att överföringshastigheten blir så slö när man kopplar som jag gjort eller är det något annat fel, är det kanske datorn som inte orkar med så många hårddiskar, förutom de 3 externa har jag 3 interna. Datorn är 2.5 år gammal.

 

I specifikationerna till de externa hårddiskarna så står det att de är kompatibla med både USB2.0 + USB1.1 Måste jag köpa en ny USB-hub 2.0 istället?

 

Kan man ha hur många externa hårddiskar man vill till en dator?

 

/MajaX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver byta till hub som avsedd för USB 2.0, annars får du dras med att det går segare än sirap. :)

 

USB 1.1 är inte något passande för hårddiskar, brännare och annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...