Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att installera os på bärbar dator!


FPS

Rekommendera Poster

Jag har fått tag på en gammal Digital HiNote Ultra 2000 av en gammal kompis.

Självklart var hårddisken formaterad när jag fick den, vilket har gett mig en del problem.

 

Lite (relevanta?) specs:

Intel Pentium 166 MHz

98 MB RAM

1 slot för bytbar cd/floppy

Möjlighet till nätverksanslutning via dockningsstation

 

Nu till problemet:

Jag har ännu inte lyckats få in något operativsystem. Till en början tänkte jag att win 2k skulle funka, men så är inte fallet. installationsprogrammet startar med att formatera hårddisken, och sedan kopiera över filer. När det sedan är dags för omstart skiter sig allt. Efter omstarten hänger sig datorn precis när den ska börja läsa från cd'n igen.

Jag har provat med win xp home (trots att mitt system inte matchar kraven), och jag får samma problem där (men det kunde man ju vänta sig).

 

Sedan gick jag över till att försöka med win 98. Installationscd'n drar igång som vanligt, men stannar efter ett tag vid att jag har fel filsystem (NTFS ligger kvar från tidigare installationer). Jag startar om datorn med startdiskett och kör fdisk för att skapa en ren primär dospartition. Efter det står det att man måste starta om datorn innan inställningarna börjar gälla.

När jag väl startat om datorn tar den inte startdisketten heller, utan hänger sig på samma sätt som med installationerna av 2000 och xp.

Det blir samma sak om jag använder win 98 skivan istället för startdisketten.

 

 

Jag har alltså en chans på mig (fram till omstart) att göra något med diskett eller cd.

Har läst lite på nätet om att plocka ut hårddisken, men den har givetvis specialanslutning.

 

 

Någon som har ett förslag på hur jag ska kunna få in ett operativsystem på den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om du ska ta bort ntfs systemet måste du ladda ner delpart.exe som tar bort ntfs systemet. Sen kan du formentera dator till fat32 men formentera den med växel format c:/s kopierar den systemet till hårddisken så du kan starta via hd lägg till drivrutinen för cdromen till hd.

Så att datorn kan starta cd romen vi hd sen kan du installera det operativsystem du vill ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...