Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn vägrar kännas vid enheterna...


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

De frågade vad jag har för BIOSversion.

 

 

En nyköpt dator ska bara gå igång utan att man ska behöva uppdatera bios det första man gör, sen kanske inte all extra hårdvara fungerar perfekt men då har man i alla fall datorn igång och kan ta sig an dessa problem vartefter.

 

Ok jag väntar på fortsättningen och hoppas utbytesdatorn är fläckfri :thumbsup:

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar
Jag föreslog det i returförfrågan att de skickar mig en ny mot att jag returnerar den här datorn, som inte fungerar.

 

Ifall du inte redan har hunnit skicka iväg datorn kanske du skulle kunna kontrollera ytterligare en grej. Har gått och grunnat på en sak egentligen ända sedan erik6 nämnde ett Abitmoderkort i början av tråden, utan att komma på varför. Men så kom jag på nu vad det var! Har nämligen råkat ut för precis samma meddelande för år sen med antingen ett gammalt Abit KG7-RAID eller det ännu äldre AX63Pro. Och anledningen till att datorn då stannade för mig var nätverkskortet (misstänker att ditt är inbyggt)! Eller egentligen var det bios som ville boota över ett nätverk, anslutning saknades och datorn stannade med blinkande markör vid PCI Device listing.

 

Nu är väl det kanske inte sådär oerhört konstigt men vad som däremot var lustigt var att bootordningen faktiskt var inställd på A:, C:, CD-ROM och sist nätverk. Och nu kommer jag inte exakt ihåg ifall det räckte med att bara disabla bootval nr fyra, men har för mig att möjligheten för nätverksboot fanns på nån ytterligare plats i den biosen.

 

Jag får erkänna att jag inte känner någon överdriven förhoppning om att liknande skulle ha varit lösningen även för din dator. Men helt säker går det nog inte att vara förrän även detta blivit kontrollerat och uteslutet (vilket du iofs kanske redan har gjort?).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
RN skrev:

Har gått och grunnat på en sak egentligen ända sedan erik6 nämnde ett Abitmoderkort i början av tråden, utan att komma på varför. Men så kom jag på nu vad det var! Har nämligen råkat ut för precis samma meddelande för år sen med antingen ett gammalt Abit KG7-RAID eller det ännu äldre AX63Pro. Och anledningen till att datorn då stannade för mig var nätverkskortet (misstänker att ditt är inbyggt)! Eller egentligen var det bios som ville boota över ett nätverk, anslutning saknades och datorn stannade med blinkande markör vid PCI Device listing.

 

Men helt säker går det nog inte att vara förrän även detta blivit kontrollerat och uteslutet (vilket du iofs kanske redan har gjort?).

 

Jag har haft samma funderingar som du. :-)

 

Helt riktigt, mitt nätverkskort är inbyggt. Samma är med moderkortet som sitter i min nuvarande dator. Där är det också inbyggt. Dock råkade jag inte ut för något liknande bekymmer där. Det var bara att montera. Tuta och köra. Sen att processorn inte identifierades rätt fick åtgärdas med BIOS-flash. Nuvarande dator rullar fortfarande utan problem. Har gjort nu i snart tre år.

 

Letade också efter det på den här datorn, men kunde inte hitta något sådant i BIOS. Den stod vad jag kommer ihåg inte inställd på att boota från nätverk. Har lattjat med alla möjliga inställningar i BIOS. Nu har jag emellertid fått ett RMA-nummer och Dustin kommer att ta tillbaka datorn. De skickar mig en ny när de får in min dator.

 

Vet i och för sig inte hur kunniga de är där på Kundservice när det gäller det tekniska, men i så fall kunde de ge lite fler förslag på felsökning. Om de nu tycker att den borde fungera. Skrev en mindre uppsats om problemet.

 

Enligt uppgift, skriver Kundservice, ska den datorn jag kommer att få i utbyte att fungera. Får hoppas att det här stämmer. :-)

 

Nu väntar jag bara på en adresslapp...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet i och för sig inte hur kunniga de är där på Kundservice när det gäller det tekniska, men i så fall kunde de ge lite fler förslag på felsökning. Om de nu tycker att den borde fungera.

 

Inte för att vara elak nu eller försöka ge dem en känga eller nåt men jag tror inte man behöver hysa någon förhoppning om att de är överdrivet kompetenta de som sitter i kundservicen, vare sig det handlar om en datorbutik eller inte. Jag själv tycker, och säkert många andra i eforum, också att datorn borde fungera men faktum kvarstår; det gör den inte.

 

Enligt uppgift, skriver Kundservice, ska den datorn jag kommer att få i utbyte att fungera. Får hoppas att det här stämmer. :-)

 

Då vill även jag passa på att ge dig lyckönskningar om utbytesdatorn! :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2005-10-27 04:21:07 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
RN skrev:

Då vill även jag passa på att ge dig lyckönskningar om utbytesdatorn!

 

Tackar! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kunde idag kvittera ut utbytesdatorn i samma stil som den jag beskrev här.

 

Om den fungerade?

 

Nähä, samma fel som jag beskrev här. Enligt kundsupportens uppgift skulle datorn fungera. Ja, då undrar jag om de överhuvudtaget testar datorn?

 

Verkar inte så och ser inte ut så heller.

 

Är _ganska_ less på den här datorn nu och överväger att returnera alltihop med undantag för det sköna trådlösa Logitec tangentbordet och musen. Har skrivit ett mail till kundsupporten där jag skrev att jag nu överväger att returnera alltihop.

 

Om det är någon som fått den här typen av dator att fungera, så är jag mycket intresserad av att veta hur ni lyckades. Har bläddrat i instruktionsboken och testat allt möjligt, men att boota upp på någon enhet lyckas inte jag med. Både med och utan diskettenhet. Någon nätverksboot finns inte i bootalternativet, så att där kan inte skon klämma.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2005-11-04 20:07:09 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För dj..ligt! :thumbsdown:

 

Enligt uppgift, skriver Kundservice, ska den datorn jag kommer att få i utbyte att fungera.

Ja då vet jag var jag INTE skall handla. Tackar för din utförliga rapportering och hoppas att en poäng kan lindra den mest akuta smärtan.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tackar för din utförliga rapportering och hoppas att en poäng kan lindra den mest akuta smärtan.

 

Tack för poängen!

För all del, det känns bara bra att få skriva av sig lite. :-)

 

Ja då vet jag var jag INTE skall handla.

 

I alla fall inte Shuttle som du bygger själv. Allt annat som jag handlat hos dem har fungerat, men det här vill inte alls.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har funderat på om det kan bero på andra orsaker:

 

- grafikkortet är dåligt?

- minnet är dåligt?

- nätaggregatet (250 watt) för klent?

 

...kan något av det orsaka att en dator inte vill boota?

 

Datorn startar upp tyst utan något POST-pip, men trycker jag bort Intelloggan med TAB-tangenten så radar den upp allt utan protest.

 

DVD-brännaren har jag redan provat byta ut mot en gammal Plextorbrännare med samma resultat. Då kan det inte bero på den.

 

Ni kan kolla specen här (medföljande prylar finns som blå länkar nederst):

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010086695

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...kan något av det orsaka att en dator inte vill boota?

 

Ja, jag har varit med om otaliga gånger då datorer uppfört sig på liknande sätt. Och då har det oftast berott på ett för klent nätagg men ibland p g a grafikkortet. Kan inte dra mig till minnes att en felande minnesmodul någon gång har gett upphov till just ett sådant beteende. Det första jag skulle ha gjort med din dator nu är iaf att testa med ett bra mkt starkare nätagg och då ett som åtminsonte klarar effekten 350W.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
RN skrev:

Det första jag skulle ha gjort med din dator nu är iaf att testa med ett bra mkt starkare nätagg och då ett som åtminsonte klarar effekten 350W.

 

Oki, då ska jag få Dustin att skicka mig ett starkare nätagg.

Betalar inte för något som inte fungerar med säkerhet.

 

...funkar inte det så kan de prova att skicka ett annat grafikkort.

 

Får plita iväg ett mail till och korrigera det jag skrev i bara farten igårkväll. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag skulle ha gjort med din dator nu är iaf att testa med ett bra mkt starkare nätagg och då ett som åtminsonte klarar effekten 350W.

I princip så delar jag din åsikt men vore det inte väldgit konstigt om datorn (utan extra tillbehör) inte klarar sig med det aggregatet som tillverkaren skickar med?

 

Nä nu skall jag lusläsa Stefans manual som jag precis tankat hem

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den manual som jag tittat i är denna ”SB77G5 Manual” som jag hittade här

http://global.shuttle.com/Download/Download_File.asp?Item=SB77G5

 

Verkar ju inte vara några konstigheter men jag funderade lite över följande:

 

Sid 59 On chip Primary PCI IDE Den är väl “Enabled”

 

Sid 60 Har du valt ”Combined”?

 

Har du begrundat bilderna på sid 61-62? Verkar ju lite krångligt med möjlighet till misstag.

 

Har du provat båda SATA portarna? Vad händer om du enbart ansluter en IDE CD och sätter båda SATA till "Disabled" (skall väl inte vara felet jag är mest nyfiken)?

 

Det kanske står någonstans i tråden men hittar datorn CD och disk när du kollar i bios?

 

Beklagar men det här är allt jag kan komma på och du har säkert redan ställt det rätt.

 

 

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip så delar jag din åsikt men vore det inte väldgit konstigt om datorn (utan extra tillbehör) inte klarar sig med det aggregatet som tillverkaren skickar med?

 

Jag funderade faktiskt på ifall nätagget följde med eller inte, men bestämde mig iaf för att det inte hade gjort det. 250W är mkt klent för en modern dator såvida det inte håller en exceptionellt hög kvalité, vilket jag tvivlar på att det gör i det här fallet – enbart nätagget, med den effekten, skulle i sådana fall ha kostat runt en tusenlapp. Men även om nätagget nu följde med datorn så är det en komponent som datorleverantörer inte bara kan utan även brukar snåla in på och spara pengar i det "fördolda".

 

[inlägget ändrat 2005-11-05 15:29:43 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Poäng för ditt engagemang! :-)

 

NWM skrev:

Verkar ju inte vara några konstigheter men jag funderade lite över följande:

Sid 59 On chip Primary PCI IDE Den är väl “Enabled”

 

Den är "Enable" som default. Mekade med den och ställde "Disable" med resultatet att inga enheter hittades alls eller hur nu effekten blev.

 

NWM skrev:

Sid 60 Har du valt ”Combined”?

 

Ska titta på sidan. Nu är datorn nedpackad, men ska rota upp den igen och kolla manualen igen. Håller också på att tanka ned manualen du länkar till.

 

NWM skrev:

Har du begrundat bilderna på sid 61-62? Verkar ju lite krångligt med möjlighet till misstag.

 

Har kollat det nu med den nedtankade manualen.

 

Oj, där gäller det att veta hur det verkligen ska vara och vad som orsakar att datorn vägrar att boota upp helt.

 

Det enda som var fel var grafikminnet vill jag dra mig till minnes. Där stod 64 medan grafikkortet har 256 har jag för mig. Kan väl knappast orsaka

bootstopp, eller?

 

NWM skrev:

Har du provat båda SATA portarna? Vad händer om du enbart ansluter en IDE CD och sätter båda SATA till "Disabled" (skall väl inte vara felet jag är mest nyfiken)?

 

Nu är det så att jag inte har någon SATA-disk. Det är bara en IDE-disk som följde med och min nuvarande disk som jag kör med är också IDE.

 

NWM skrev:

Det kanske står någonstans i tråden men hittar datorn CD och disk när du kollar i bios?

 

Jajjemen, det gör den!

Det är det som är så skumt, tycker jag att den sen inte vill lämna över till någon enhet när BIOS gjort sin POST-test.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2005-11-05 16:17:33 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen:thumbsup:

 

Det verkar ju konstigt att du har fått två stycken defekta burkar men man vet ju aldrig. Konstiga datorfel har man ju upplevt några stycken.

 

Minns när jag hade köpt mitt första P4 moderkort, ett Abit TH7II Raid. Glad som en lärka monterade jag efter alla konstens regler inklusive att jag, på precis det sätt som manualen förespråkade, anslöt en av chassiefläktarna till rätt kontakt på moderkortet (så att man kunde övervaka varvtalet).

 

När jag startade den nybyggda burken så gick det inte att komma in i bios. Eller rättare sagt man kom in i bios en gång av 200 (jag överdriver inte) och då gick det inte att spara.

 

Jag slet mitt hår en hel fredagskväll utan att få ordning på det.:thumbsdown: På lördag så provade jag att ansluta en disk som Xp redan låg på och då bootade burken hur fint som helst och funkade helt felfritt.

 

Men jag ville ju ha XP på mina nyinköpta WD diskar (med 8 MB, det var fina grejor på den tiden) i en Raid 0 så på söndagen förberedde jag en retur av moderkortet. Innan jag skulle skriva ur kortet så testade jag på skoj att koppla ur chassiefläkten. Vipps så funkade allt och det moderkoret använder jag fortfarande i en av mina burkar.

 

Varför jag berättar det här det vet jag inte, är väl lite undersysselsatt:)

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är så skumt, tycker jag att den sen inte vill lämna över till någon enhet när BIOS gjort sin POST-test.

 

Jag kom på att jag förra helgen faktiskt höll på med en gammal P II 400MHz vilken stannade efter "testing DMI pool... success" eller exakt vad det nu stod. Datorn har totalt tre minnesmoduler vilka jag rev ur och testade sedan starta den med bara en modul åt gången. Det visade sig att när den modul som från början satt i slot nr, närmast processorn, fortfarande satt kvar i den sloten så stannade datorn vid nämnda meddelande. Och då räckte med att bara kasta om ordningen mellan modulerna så att den som från början satt i slot nr 1 hamnade i nr tre i stället. Då hoppade datorn igång utan protest. Men det knäppa är att den tidigare alltid har funkat bra med modulordningen som varit från början. Kanske det faktiskt är något fel på modulen som alltid suttit i slot nr 1 från början men det fanns inte någon tid att börja testa den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Det verkar ju konstigt att du har fått två stycken defekta burkar men man vet ju aldrig. Konstiga datorfel har man ju upplevt några stycken.

 

Jag tycker också det. Mest retar jag mig på att Dustin bara slänger iväg en burk utan att verkligen försäkra sig om att den fungerar. Det lät ju lovande i deras mail, men verkligheten var en annan.

 

Läser man deras returregler så låter det som om de testar datorn t ex mot kundens felbeskrivning. Fungerar det då så skickas allt tillbaka till kunden mot en "straffavgift" på 250 spänn.

 

I mitt fall verkar det som om de gladeligen accepterat det bara paketen dök upp och sen bara på måfå skickat iväg en ny. Det ser inte alls ut som om de ens öppnat datorn och felsökt eller kontrollerat att den här fungerar. Jag menar, så perfekt fabriksmonterat med alla kablar perfekt ihopsatta kan inte ens jag lyckas med när jag ska returnera saker.

 

De kan ha fått in ett parti med konstruktions-/tillverkningsfel på de här datorerna. I så fall har jag att göra att felsöka och returnera 100 tals datorer.

 

Vad gör de med min returnerade dator?

Packar ihop och skickar till ny kund?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser inte alls ut som om de ens öppnat datorn och felsökt eller kontrollerat att den här fungerar. Jag menar, så perfekt fabriksmonterat med alla kablar perfekt ihopsatta kan inte ens jag lyckas med när jag ska returnera saker.

Jag trodde att du fått en fabriksny burk, tror du att den har varit ute hos kund redan?

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Jag trodde att du fått en fabriksny burk, tror du att den har varit ute hos kund redan?

 

Nä, det tror jag inte.

Menade mera att det borde ha synts om de mekat med datorn och testat den. Uttryckte mig kanske lite fel där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan,

Du har mina sympatier.

(har själv skickat tillbaka 2 grafikkort ATI Radeon 64MB DDR VIVO i följd som inte funkade så seriefel kan inte uteslutas)

Om Shuttle har två ATA anslutningar för hårddisk och DVD, prova och byt,

dvs koppla kabeln från IDE0 till DVD och kabeln från IDE1 till hårddisken.

Kan det vara förväxlade anslutningar, oläslig märkning, det verkar ju förbålt trångt?

 

Annars återstår väl bara att skicka hela paketet till Dustin, monterat och klart. Lyckas Dustin inte få igång den, pengarna tillbaka tycker jag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
erik6 skrev:

Stefan,

Du har mina sympatier.

 

Tack, Erik6! :-)

 

Jag har fortsatt att meka med den här hopplösa datorn idag också. Läst manualen så att ögonen blöder, men kommer inte på vad som stoppar den.

 

Provat det mesta, som går att prova i BIOS. Även tittat på NWM:s tips igår.

 

Om det kan vara någon vägledning för någon som kan det här så längst ned under "PCI Device listning..." står den och blinkar vid "ACPI Controllers" och har tilldelat den IRQ 9. Sen kommer den inte längre. Till vänster om står det inga siffror alls, som det gör på alla de andra som står uppräknade.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> ...som har en hängd dator bakom sig :-(|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det kan vara någon vägledning för någon som kan det här så längst ned under "PCI Device listning..." står den och blinkar vid "ACPI Controllers" och har tilldelat den IRQ 9.

 

Kan det vara så enkelt som en IRQ-konflikt? Enligt denna lista så kan många enheter vilja dela på just IRQ 9:

http://keppanet.netfirms.com/keppanet/supports/netvista/nevitest/infoplug.htm

 

Jag har inte läst nån instruktionbok eller nåt om din dator så nu bläddrar jag i huvudet. Sätt "PnP OS installed" eller liknande på Yes trots att OS ännu så länge saknas i datorn, IRQ-tilldelning på Auto. Testa disabla eventuell valmöjlighet "ACPI enabled PC"... ja, det här var iaf några idéer att pröva. Hoppas du får igång skiten, det vore ju lite underligt ifall två datorer på raken skulle vara defekta..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt det RN skriver, du kanske oxså kan prova med att "disable" så mycket som möjligt av det som du inte behöver för en boot t ex ljud och NIC.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för era tips NWM och RN!

Låter som ett försök till vore något. :-)

 

...ska testa era förslag

 

EDIT:

 

Snacka om hopplöst fall! :-(

 

Provade "disabla" allt jag kunde komma på, men inte f-n startade den för det. Listan blev kortare som presenterades, det var allt.

 

Vad är det för skit de säljer?

Nä, tillbaka ska den monterad och sen kan Dustin ägna tiden åt att felsöka.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-06 16:16:38 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...