Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

minnes problem z1010


cubeman

Rekommendera Poster

Undrar bara om man kan sätta in en Memory Stick PRO Duo kort i z1010 telefon. Har för mig att jag har läst att detta inte går.

 

PS var osäker vilken kanal detta skulle postas i så ni får gärna flytta det om det är fel kanal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från SE:

 

What is the maximum capacity of memory stick duo i can use with the phone (alltså Z1010)

 

Maximum capacity of the Memory Stick Duo™ used with the phone can be 128 MByte.

 

Provarianterna har högre minneskapacitet, eller startar möjligtvis överlappande vid 128 MB. Kanske att de skulle kunna vara aningen snabbare (någon som vet?), men jag tror inte telefonen har någon nytta av det ändå.

 

Om det nu innebär att MSD Pro inte funkar i Z1010 är inte helt klart av svaret, samma svar för K750 är nämligen 2 GB, men där står det inte explicit utskrivet Pro, utan bara "Memory Stick Duo", fast det alltså är "Memory Stick Duo Pro" som gäller vid storleken 2 GB. Men eftersom övre gränsen ändå är 128 MB för Z1010, och Pro och vanliga för 128 MB kostar ungefär lika mycket finns det väl ingen anledning att köpa Pro.

 

 

En liten kommentar till minnesmängder: minneskorttillverkarna räknar i MB som är baserat på talet 10, operativsystem räknar ofta i MiB som är baserat på talet 2, fast de 'felaktigt' visar MB iaf - standarden säger att man ska hålla isär enheterna. Riktiga MB (som är 10^6 Byte) är ett mindre antal faktiska Byte än MiB (som är 2^20 Byte), så när minnets storlek visas i operativsystemet verkar det som att du har fått mindre än vad du har köpt. Så är det alltså inte, det är inte heller fel på minneskortet, det är operativsystemet som inte följer den föreslagna standarden på hur olika storheter ska skrivas. Som tur är har jag sett en del grafikkortstillverkare som nu övergår till att skriva MiB för att undvika missförstånd om hur många Byte det faktiskt gäller.

 

(128 MB ~ 122 MiB, fast sedan beror den tillgängliga storleken även på fomattering, fysisk uppbyggnad etc)

 

/m

 

PS prisjämförelser: http://www.prisjakt.nu/index.php?kategori=156

[inlägget ändrat 2005-10-21 01:16:24 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...