Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbara hemmatelefoner


Inde

Rekommendera Poster

Bärbara hemmatelefoner var farligare att använda än mobiltelefoner förut. Nu har vi ett par nya Lumatron B142D som går på 1.8 GHz. Lämna tillbaks dom sa jag, ofarliga för de går på så hög frekvens sa någon. Vet du vad som är rätt eller fel?

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-14 23:11:39 av Langbein]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att vetenskapligt bevisa att något är ofarligt. Min personliga uppfattning är att risken med mobiltelefoner är försumbar och en vanlig trådlös telefon sänder med en bråkdel av den effekt som en mobiltelefon gör så risken bör rimligtvis vara än mindre.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en vanlig trådlös telefon sänder med en bråkdel av den effekt som en mobiltelefon gör

 

Jag tycker mig ha hört att de sänder med HÖGRE effekt och dessutom inte anpassar effekten på det vis som mobiltelefoner gör?

 

Men det kan vara gamla uppgifter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag tycker mig ha hört att de sänder med HÖGRE effekt och dessutom inte anpassar effekten på det vis som mobiltelefoner gör?

Stämmer att de inte anpassar effekten som en mobiltelefon men de använder en betydlgit lägre effekt. Min Gigaset S645 sänder med 10mW enligt telefonens tekniska specifikation. Om jag inte missminner mig så kan en mobiltelefon använda uppåt 2W.

Tänk på att en trådlös har en maximal räckvidd på ca 300 meter och att batterierna räcker väldigt länge i jämförelse med en mobil.

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, DECT standarden innebar, enligt det "rykte" jag hört" att enheten pumpar på med samma effekt oberoende av kontakt. Men det gäller basenheten, telefonen i sig tror jag enbart lyssnar när man ej talar i den.

 

 

Men visst, det är som att ha en svag mikro bredvid säg, om man sitter vid basstationen. Basstationen bör INTE placeras bredvid sängen (eller mikron för den delen)

 

 

Edit:

och som NWM skriver, effekterna vi talar om är små. Mycket lägre än de för NMT, GSM eller 3G. Men högre frekvenser.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-10-15 19:02:26 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basstationen bör INTE placeras bredvid sängen (eller mikron för den delen)

Håller jag med om!

 

Jag så pjoskig att jag väljer att placera klockradion en liten bit bort från sängen. Det har inget med någon "elallergi" (som inte existerar) att göra utan helt enkelt för att det inte är så hälsosamt att i längden exponera sig för växelströmsfält.

 

Nu är ju visserligen fältet från transformatorn i klockradion extremt svagt men exponeringstiden är å andra sidan lång. Förmodligen så överdriver jag risken men det finns (bra utförda) vetenskapliga undersökningar som har visat på att kraftiga växelströmsfält är skadliga. Bla så visade en Rysk undersökning på signifikant förhöjd frekvens av testikelcancer hos ställverksarbetare.

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en trådlös har en maximal räckvidd på ca 300 meter och att batterierna räcker väldigt länge i jämförelse med en mobil.

 

Jo räckvidden är jag medveten om, men det behöver ju inte automatiskt betyda att de är säkrare.

 

Batterier, ja det beror väl på vilken lur man pratar om. Vår Philips Zenia 300 Dect har väl OK batteritid men min SonyEricsson T68i klår den rätt enkelt.

 

Räckvidd och batteritid tycker jag inte är nåt "bevis" på att den ena är farligare än den andra. Lite mer vetenskaplig än så ska man nog vara :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batterier, ja det beror väl på vilken lur man pratar om. Vår Philips Zenia 300 Dect har väl OK batteritid men min SonyEricsson T68i klår den rätt enkelt.

Knappast i taltid, jag kan bubbla i flera timmar i min trådlösa lur.

 

Räckvidd och batteritid tycker jag inte är nåt "bevis" på att den ena är farligare än den andra.

Räckvidd och batteritid är inga bra mått på hur farlig telfonen eventuellt är, det håller jag med om. Jag menade att det är en indikation på hur stark sändareffekt den har.

 

Lite mer vetenskaplig än så ska man nog vara :)

Vad förväntar du dig av eforumare en lördagskväll? :)

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv ställer jag också klockradion en bra bit från sängen, fast av helt andra orsaker.

Står den precis intill sängen är risken stor att jag trycker på snooze och somnar om på en gång. Står den en bit ifrån måste jag stiga upp ur sängen för att stänga av den. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom gamla analoga trådlösa har en frekvens runt 940 Mhz, dessvärre kan dom avlyssnas av vem som helst inom rimligt avstånd.

 

Om jag skulle välja mellan telefoner som kan avlyssnas av vem som helst, eller telefoner som kanske har skadlig strålning enligt rykten som inte ens har någon vetenskaplig grund så väljer jag det senare.

 

[inlägget ändrat 2005-10-15 21:36:50 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är som att ha en svag mikro

 

Fast en mikrovågsugn ligger betydligt högre i frekvens, omkring 2,8 Ghz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast i taltid, jag kan bubbla i flera timmar i min trådlösa lur.

 

Det kan en T68i också göra. Stanbytid är Philipsen klart slagen, taldid tror jag den får se sig slagen där också. Inte så att Philipsen är speciellt dålig, snarare att SonyEricssonen är speciellt bra.

 

Räckvidd och batteritid är inga bra mått på hur farlig telfonen eventuellt är, det håller jag med om. Jag menade att det är en indikation på hur stark sändareffekt den har.

 

Nä, där håller jag inte med. Telefoner kan slösa energi på en massa andra saker än själva radiotrafiken.

 

Vad förväntar du dig av eforumare en lördagskväll? :)

 

Inget speciellt, fast min lördagskväll hade inte börjar när jag skrev det. Nu förväntar jag mig inget alls, eller nåt sånt :)

 

[inlägget ändrat 2005-10-15 22:26:59 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dect telefonerna, ligger inte dessa vid ... nej fel, de ligger visst vid 1880-1900 MHz, dvs cirka 1.9 Ghz. En bit från mikrons 2.8 GHz och även under trådlöa nätverkens frekvenser kring 2.4 GHz

 

Inte så långt från en mikro...

 

Ahh, hittar lite skrifter på internet (oväntat!!)

Något som också påverkar exponeringen är tidluckorna. GSM och DECTtelefon

sänder inte kontinuerligt. Datamängden som ska överföras under

telefonsamtalet delas upp i paket och skickas i tidluckor. För GSM finns 8 tidluckor

och för DECT 24. Det innebär att även när en t ex en GSM-telefon

sänder på toppeffekt, ca 2 watt (vilket den inte alltid gör) så är medeleffekten

inte högre än 0,25 watt. DECT-telefonen har till skillnad från GSM en

konstant effekt, 0,25 watt.Med 24 tidluckor blir medeleffekten 0,01 watt.

 

Från en PDF av Telia:

http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20030610/Faktablad.pdf

 

 

Mer därifrån:

Uteffekten från DECT-basstationerna (antennerna) är ännu lägre;

mellan 0,012 och 0,08 watt. Detta innebär att SAR-gränsvärdet

inte uppnås ens om man befinner sig alldeles intill antennen. På

ett avstånd av en meter från en DECT-basstation är exponeringsnivåerna

mindre än en tusendel av gränsvärdet. Exponeringsnivån

1 meter från en DECT-basstation är densamma som 2 km från en

TV2-sändare.

 

Ganska liten effekt... Hur stor effekt arbetar ett hemmanätverk med?

 

Edit:

Många "kul" skrifter det finns, alla åsikter finns på internet:

http://www.malfall.se/bilaga/dect.html

http://www.aftonbladet.se/telegram/0,1082,554955_INR__,00.html (10 Watt? Ehh, så mycket strålar den nog inte... fast det är ju Aftonbladet. Kring 10 mWatt sa det nog vara...)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-10-15 22:43:44 av Monshi]

[inlägget ändrat 2005-10-15 22:47:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan en T68i också göra. Stanbytid är Philipsen klart slagen, taldid tror jag den får se sig slagen där också. Inte så att Philipsen är speciellt dålig, snarare att SonyEricssonen är speciellt bra.

 

Duell! Ladda din T68i och maila mig ditt mobilnummer så har vi en duell nästa fredag, jag garanterar att jag snackar öronen av dig och laddningen ur din T68i men min svada och Simens Gigaset S645:)

 

Nä, där håller jag inte med. Telefoner kan slösa energi på en massa andra saker än själva radiotrafiken.

Självklart men radiotrafiken är en mycket tung post på batterinotan.

 

Önskar en trevlig lördagskväll även om inget speciellt händer.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duell! Ladda din T68i och maila mig ditt mobilnummer så har vi en duell nästa fredag, jag garanterar att jag snackar öronen av dig och laddningen ur din T68i men min svada och Simens Gigaset S645Skoj

 

Hehe, nu är den stackarn ju 3 år gammal men den klarar fortfarande en hel del! :-)

 

Självklart men radiotrafiken är en mycket tung post på batterinotan.

 

Absolut.

 

Önskar en trevlig lördagskväll även om inget speciellt händer.

 

Detsamma!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...