Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa dvd-skivor av vhs-band


jimpa7286

Rekommendera Poster

Har precis kommit på att jag kan koppla videon till datorn och på så sätt föra över mina vhs-band till dvd-skivor.

Först använder jag mig av programmet WinDvr för att spela in banden. Jag går då en stor fet fil på min dator. Denna filen vill jag sedan göra till en dvd-skiva, men hur skall jag göra?

När jag spelar in bandet från videon till datorn finns det en mängd olika format att välja på, men jag har ingen aning om vilket jag skall välja. Dessutom blir filen jag får ut alldeles för stor för en dvd-skiva, går det på något sätt att komprimera filen?

 

Någon som kan hjälpa mig med detta?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort den svängen ännu jag har gjort dvd-film från minidv-kamera men jag antar att man gör på liknande sätt. Man redigerar sätter till musik gör övergångar mm. Sedan kör man en "rendering" den krymper den stora filen till en som får plats på en dvd-skiva.

Det finns en gräns för storlek också, två timmar film på en 4,7 gb dvd.

Lycka till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen jag lyckats kopiera från mitt vhs-band till datorn blev på ca 6 gb. Finns det något sätt att komprimera denna fil, dvs få ner storleken på den så att den rymmer på en 4,7 gb-disk.

Man kan ju komprimera storleken på en vanlig dvd-skiva med hjälp av dvd-shrink, men nu vill jag alltså komprimera en 6 gb mpeg-fil.

Någon som vet om det går?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det finns det.

det bästa är att du kan importera den till pinnacle studio 9 eller premiere pro (adobe) 1.5 (7) och sedan ska du klicka på Makemovie i pinnacle sedan creat disc och ha en tom dvd i dvd brännare om några timmar är den klart att använda i dvden utan att komprimera du kan läga till mer video om du vill på det viset kan du bränna hela 19gig på en dvd skiva utan att det blir dåligt bild. glöm inte att först dra ner den till tidlinjen nedanför. i premiere pro klick- arkiv-importera dra ner den till tidslinjen och sedan klick:arkiv-exportera-till dvd och en dvd i dvden. här kan du läga till oxå 13gig till om du vill.

lycka till.

Mohammed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har importerat filen till Pnnacle Studio 9 och försöker skapa discen, men den säger att filen är för stor för att få plats på en disc.

Jag vill ju att den komprimerar filen så att den får plats på discen.

Finns det någon sådan inställning någonstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

jag sade att du ska dra ner de till storyboarden det som syns som fyr kanter. istället för att komprimera den först ska du ta bort det som är sudiga..... sedan när du klickar på creat disc gå till settings och där den öppnas kan du välja kvalitet bara under den fliken som öppnas creatdisc resten är för annat. annars kan du spela in ett och ett halv timme i taget.

 

[inlägget ändrat 2005-10-12 00:02:02 av david qadery]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...