Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Artikel om en GPS


Monshi

Rekommendera Poster

Vet att jag för en tid sedan läste en artikel, tror det var i M3 eller Mikrodatorn , om en liten GPS med kanonbra mottagning. Dvs de hade svårt att blockera den lilla mottagarens kontakt med satelliterna. Den fungerade utmärkt inne bilen och även efter förvaring djupt inne i handskfacket hade den en position. Detta utan extern antenn.

 

Men - nu kan jag inte hitta denna artikel. Någon som känner igen sig? Någon som vet var jag läst den? Kanske det var på nätet, kansk det var i en av ovan nämnda tidningar. Eller kanske någon helt annan stans. Mitt minne sviktar lite på denna punkt.

 

Ja, kom igen. Svara på detta!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har också läst om den för inte så länge sedan (1-2 månader ) i en av de många tidskrifter som man bläddrar i lite på måfå - minns inte vilken.

 

 

Om det är det där med " inbyggd antenn och mottagning i handskfacket", så kan jag säga att de klara alla nyare GPS av.

 

De klara numera av : tät skog , ravin, trånga gator, värmefilm på rutan, m .m.

 

Alla Nya fräscha GPS-mottgare klarar detta numera.

 

Skall du köpa en just nu, så får du se upp lite (läsa vad de klarar av)

 

Tänker du vänta lite med köpet, så är det inga problem , då har alla den funktionen.

 

Mer än så kan jag inte säga.

 

"det finns knappast tråkigare sysselsättning än att gå och leta efter gamla tidskrifter och artiklar "

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-10 19:20:19 av landmyr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu en Garming Forerunner 201 hemma. Kul grej men den kunde ha lite bättre mottagning. Har lite problem i tät skog men fungerar utmärkt liggandes i vindrutan på bilen.

 

Och ja, det kommer väl nya och bättre versioner hela tiden. Sök exempelvis på nätet efter Forerunner 305

http://www.topgear.it/shop.php?key=zoom&id=1233

eller Forerunner 205

http://www.topgear.it/shop.php?key=zoom&id=1232

 

och jämför med Forerunner 201

http://www.garmin.com/products/forerunner201/

 

Gissar att Forerunner 205/305 har en längre antenn gömd i armbandet och därmed har bättre mottagning än den lilla antenn inom 201/301

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-11-10 19:53:43 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du kan läsa om GPS nuvt , garmin (grym mottagning)

 

på www.garmin. se

och www.garmin.com

 

om Edge 205, 305

 

klarar:

Tree cover

Canyons

 

Det har inte med antennens storlek att göra, utan med känsligheten.

 

Dessa är någar av garmins nyaste och minsta GPS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, har tittat på dessa. Forerunner var dock den som jag valde. Vill ju ha något jag kan använda vid promenader, löpningar och cykling. Och kanske annat. Som sagt, enda problemet jag upplevt med den är att den har lite klen mottagning i skogen. Den sköter tidtagning och sådant även utan GPS och interpolerar sträckan mellan de punkter den finner men samtidigt kan man tycka att en enhet som är skapt mest för löpare ska klara av mottagningen i svensk tallskog.

 

Mao - en kontakt för och en liten externs antenn att använda vid behov hade varit trevligt. Kanske inte något alal skulle vilja använda och kanske det skulle avskräcka en del från att köpa då man kan få intrycket att den måste ha en extren antenn för att fungera.

 

Undersöker nu marknaden för log-program. Verkar finnas en del intressanta. Ska se om inte något av de jag laddat hem går att koppla ihop med Google Earths kartor...

 

Garmins träningscenter duger kanske, men en mycket dum begränsning där är att man enbart kan ha en användare per enhet. Är vi två som delar på GPSen sparas alla data under samma användare i programmet. Dumt är ett klent ord för detta.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använda vid promenader, löpningar och cykling. Och kanske annat

 

Du får ju ut NMEA från USB-kabeln! Häng den på din laptop, installera netstumbler och ge dig ut på lite wardriving vet jag!

 

Eller lite geocaching kanske?

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-10 21:31:49 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ju ut NMEA från USB-kabeln!

 

Forerunner 201 andra nackdel är väl att den dras men en seriell anslutning enbart. Med nuvarande dator duger det, men jag gissar att min nästa intehar vare sig seriell, paralell kontakt eller någon floppy så då får man nog skaffa en ny tuffare GPS eller en seriell->USB adapter.

 

Och nej, jag har ingen laptop :(

Och då vore det väl roligare med en Bluetooth GPS. (runt 1000 kr)

 

geocaching ?

Ny term för mig. Vad?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

geocaching ?

Ny term för mig. Vad?

 

 

http://www.geocaching.com/

 

När USA tog bort felvisningen i GPS-systemet år 2000 så började folk kolla noggrannheten på sina GPS:er genom att gömma små "skatter" runt om i naturen och i städer och sedan publicera koordinaterna på internet. Andra GPS-användare försökte med hjälp av den informationen hitta dessa gömmor och "logga" dem. Jag har provat det och det är skitkul! Första gången hittade jag en cache bara ca 100m från min arbetsplats. Man kan byta något som ligger i cachen, t ex lägga i något litet föremål och ta med sig något annat, och så skriver man i loggen. I en del hittar man "travelbugs", geocachings motsvarighet till trädgårdstomtar och teddybjörnar som reser jorden runt på detta vis, kolla själv!

 

-------------------------------------------------

"I was doing wireless when wireless wasn´t cool."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad folk hittar på...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Man kan inte trolla.

Det som inte finns, finns inte.

 

Min första GPS är en GARMIN foretrex 101 (under 1000 kr i US)

 

. Den har fått den högsta utmärkelsen i en US- tidskrift för äventyrare.

 

. Jag kan inte hitta en bättre GPS på denna jord, som man kan ha runt handleden, är vattentät och går 15 timmar på två små AAA-batterier (kostar 1200-1400 kr på nätet).

 

. Testen i Svensk Jakt :

Nackdelar, inga.

 

Har du köpt en GARMIN forrunner 101,201 eller 301, så är dessa tänkta "för löpare" och inget annat.

 

GARMIN foretrex 101, 201 är vattentäta och är bättre anpassade för navigering till havs(vattentät) på land (kompass) och i luften (ger hastgheten vertikalt m.m.).

 

###Min minsta Garmin, foretrex 101, ger jag inte bort för allt smör i Småland:

 

Användartid : 15 timmar!

med två små AAA batterier! (kör själv med laddningsbara AAA)

 

###Visa mig den GPS som klarar 15 timmar med två små AAA batterier som går att köpa i alla kiosker, är vattentät , går att ha runt armen och kostar 1000-2000 kr.

 

I väntan på en bättre Garmin Foretrex ( med extremt känslig antenn, som ännu bara finns i GARMINS Edge 205, 305 och NUVI 250 350 ) tänker jag inte ge bort min för allt smör i Småland!

 

 

Det som inte finns, kan man inte köpa .....

 

När den dagen kommer, då står jag där som en av de första, det kan jag lova.....

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan nämnt att det är en Forerunner 201 jag har.

 

ja, en mycket trevlig mojäng, men känns som om nästa generation kommer snart och då är aningen vassare.

 

Ja, jag har redan skrivit vad jag inte gillar hos den, så läs det. Men den är bra. Ska man ha en GPS för motionens skull tror jag än att det är Forerunner serien man ska ha. Sök/läs på internet så stärks den känslan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde GARMIN foretrex 101 till allt:

 

Det händer att jag tar mig ett marathon-lopp också då och då. Tränar löpning, cykel, simning m.m. och är intresserad av det mesta som förflyttar sig framåt.

 

Har man valt en för löpning ( forerunner= för löpare), så kan man inte kräva mer än vad som gäller för löpning i dag.

 

"Smaken är som baken", men funktionen är den samma, inte minst på baken.......

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-12 12:02:05 av landmyr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
rosengrenerik

Hej

Jag har en fråga om Garmin Foretrex 101

.Jag köpte en sådan förra hösten och har haft problem med överföringen till min PC två gångeer sedan dess.

 

Symptomen är att mina PC-program helt plötsligt inte verkar kunna kommunicera med GPS:en via Gamins format.

 

I början fungerade den perfekt mem efter ca två månader började problemen. Till slut fick jag returnera enheten för att få en ny, och nu cirka ett år senare har samma problem uppstått igen.

 

Jag kan ansluta till Foretrexen om den är inställd på NMEA-format, och tex använda Hyperterminal. Då fungerar kommunikikationen bra.

Om jag däremot växlar till Garmin-format så går det inte att kommunicera. Jag har provat med Fugawi, OziExplorer, EasyGPS, men ingen av dessa programvaror kan kommunicera.

 

Jag har även testat på två olika datorer, men ingen förbättring.

 

Undrar om någon här haft liknande problem, och kan förklara vad som kan ha hänt.

 

mvh

Erik

 

[inlägget ändrat 2005-12-05 11:56:09 av rosengrenerik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forerunner är lika vattentät som Foretrex. Det är samma skal, bara programmet inuti som skiljer.

 

Själv springer jag med Forerunner 301, men använder eTrex Vista för navigering i okänd mark, om det behövs. Vista har en mycket bättre display, som gör att den kan visa en kartbild också. Lättare att gå på vägarna än i sjöarna.

 

Det är INTE antennen det hänger på, det är beräkningsprincipen i mottagaren. Garmin har börjat använda SiRFstar III, istället för Garmins egna mottagare. SiRFstar III har ungefär 200000 korrelatorer för att hitta rätt i pseudoslumpkoden, mot 20000 i Garmins ASIC.

Längre antenn hjälper inte alls, tvärtom. Antennens fysiska storlek måste avpassas till den våglängd man tar emot. Tron att längre antenn alltid är bra är en gammal villfarelse, som har sin grund i långvågsradiomottagningens tidevarv. Då var det sant, för då hade man aldrig tillräckligt lång antenn.

Ofta har man en antenn som är 1/4 våglängd. Se på vanlig FM-radio, till exempel. Med en frekvens på 100 MHz är våglängden 3 m, och antennen ska alltså vara 0,75 m lång. Kolla på en vanlig radio, och du ser att det stämmer ganska bra.

 

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för då hade man aldrig tillräckligt lång antenn.

Ofta har man en antenn som är 1/4 våglängd. Se på vanlig FM-radio, till exempel. Med en frekvens på 100 MHz är våglängden 3 m, och antennen ska alltså vara 0,75 m lång. Kolla på en vanlig radio, och du ser att det stämmer ganska bra.

 

Nja.

..glöm det... (edit)

 

...och ärligt ska sägas att jag glömt, eller kanske aldrig riktigt kunnat, det med antenner...

 

Och ett annat problem med Forerunners antenn är att den inte är optimalt placerad. När man har Forerunner på armen så döljs en stor del av himlen av resten av kroppen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-12-12 09:28:25 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

...och snart finns Forerunner 205 och 305 i butikerna och de verkar vara sååå mycket bättre än 201/301 samtdigt som de verkligen piskar alla konkurrenter på fingrarna. Av vad jag sett finns det ingen annan med GPSer som kan konkurrera med Forerunner serien.

 

Nåja, den fungerar visserligen bra den 201 jag har men nog får man sukta:

http://www.pocket-lint.co.uk/news.php?newsId=2148

 

http://www.garmin.com/products/forerunner205/

 

Helt enkelt en ny generation GPS-klockor. Mindre, snyggare, bättre och några mindre funktionsändringar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
ForzaHV (Daniel Malmberg)

Fast man ska nog komma ihåg att folket på Garmin har flyttat antennen så att den pekar upp mot himmlen när man springer till skillnad från de äldre modellerna. Dessutom har det nya chipet betydligt bättre mottagning. Har läst ett test där 201 & 205 jämförs. Helt klar är att 205:an har betydligt bättre mottagning. Väntar på att min 205:a ska komma på snart så att jag kan testa den.

http://mobileanalystwatch.blogspot.com/2006/03/first-week-garmin-forerunner-205_07.html

 

/Daniel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Forerunner 205/305 samt Edge 205/305 är helt klart en ny generation av små GPSer för sportbruk.

 

Mindre, snyggare, bättre.

 

Finns även konkurrenter men Garmin verkar ha skapat en mycket slagkraftig serie produkter.

 

Jag är nöjd med den 201 jag använder men drömmer om något bättre....

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForzaHV (Daniel Malmberg)

Fast nu är ju antennen flyttad i foreruner 205/305 så att den pekar upp mot himmlen när du springer, dessutom är mottagningen i det nya chippet betydligt bättre/känsligare. Har hårdtestat i tät skog och blev klart imponerad.

 

Testade att ställa mig under några tätt placerade granar/tallar i urskogen i närheten här, min forerunner 205 låste mellan 5-9 satteliter under dessa mkt dåliga förhållanden.

 

Under en promenad på 10km i samma skog kunde jag inte upptäcka att den tappade sattelitkontakt en enda gång :)

 

/Daniel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycko dig!!

 

:)

 

Med andra ord är du nöjd med din 205:a?

 

Mottagningen har jag inte heller hört någon klaga på men i övrigt har några smådetaljer påpekats:

• Skärmen - för blek/dålig kontrast

• Den är för tyst, pip-signalen för låg.

• Knapparna...

 

Försöker med andra ord provocera fram en kort bedömning av 205:an från din sida...

Edit:

Du använder väl programmet Sporttracks tillsammans med din GPS och inte Garmins mindre bra Training Center?

http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks

Ivartfall tycker jag och många till att ST äger TC (på modern svenska)

 

Edit2:

Fast nu är ju antennen flyttad i foreruner 205/305 så att den pekar upp mot himmlen när du springer

Ligger inte antenn i armbandet, dvs runt i princip hela armen, så att någon del av antennen rimligen borde ha fri sikt mot himlen? Nåja, en småsak. Vi är annars överens, 205 är en bättre produkt än 201.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-04-24 08:14:58 av Monshi]

[inlägget ändrat 2006-04-24 08:23:37 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForzaHV (Daniel Malmberg)

Har ju inte hunnit testa så jättenoga ännu.

Men första intrycker är klart bra.

Möjligen är pip-signalen i lägsta laget.

Första intrycket av kontrasten känns dock bra.

Får väl se hur det intrycket står sig när jag testat lite mer.

Knapparna är lite tröga, men inget allvarligt.

 

Kommer att lägga upp min åsikter om den på min privata blogg framöver.

http://daniel-m.net/

 

Visst använder jag sporttracks :)

Vilket underbart program!

 

Nej, antennen ligger inte runt hela armen.

(Det vore nog ingen större ide med det, däremot är den storleksmässigt sätt garanterat anpassad till våglängden för singalerna från satteliterna).

 

/Daniel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, antennen ligger inte runt hela armen.

(Det vore nog ingen större ide med det, däremot är den storleksmässigt sätt garanterat anpassad till våglängden för singalerna från satteliterna).

Det vore ett rent amatörmisstag om antennen inte var anpassad till signalerna på äldre modellerna...(du säger det inte, men man skulle kunna tolka det som så).

 

 

Samtidigt ska sägas att antenntekniken utvecklas och detta inte minst pga av mobiltelefonerna.

 

Antennen på 201 sitter även den så att den var riktad mot himlen om man har enheten på vänster arm. Tipset för duglig signal med 101/201/301 är att ha den på vänster överarm. Fortfarande tappar den signalen i tät skog men mottagningen är mycket bättre än om man har den på underarmen.

 

Trist att jag nu sitter med en ganska ny 201 (köpt i höstas), annars hade jag köpt en 205 eller 305 idag.

 

Som jag skrivit i en annan tråd:

det är lite som det där med HDTV - jag suktar men jag klarar mig utan.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
ForzaHV (Daniel Malmberg)

Alla GPS:er med SirfstarIII chipset har riktigt bra mottagning.

Dels sitter det i Garmins Forerunner 205 & 305, dessutom i en mottagare med bluetooth som jag har. Den sistnämnda fungerar inomhus!

Så beroende på vilken typ av GPS det handlar om skall ni kolla in chipsetet för att försäkra er om bra mottagning.

 

/D.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...