Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang ljudkort för musik vs datorspel..


Dukkha

Rekommendera Poster

Hej.

 

Undrar om det är någon som har erfarenhet av M-Audio Audiophile 2496 och om de fungerar att spela dataspel med också? Nämligen så att vi bara har en dator här hemma som jag använder som Dual-boot. Ena OS'et är win98, och därigenom skapar jag musik. Andra är Xp pro där jag och min sambo spelar en del dataspel genom.

 

Fungerar det att ha ett M-Audio Audiophile 2496 när man spelar spel, eller enbart för musikskapande? För just nu som det är så har jag ett gammalt Soundblaster ljudkort i datorn. Vill ha något bättre som funkar stabilt med midi.

 

Några tips?

 

mvh /Dukkha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde ett tag med både ett M-Audio 1010LT-kort och ett Soundblaster i samma burk utan problem. M-audio-kortet användes bara i Cubase. SB fick ta hand om allt annat; spel, mp3 etc. Funkade utmärkt. Har för övrigt för mig att M-Audio-kortet funkade hyfsat i spel också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för svaret. var mest orolig för konflikter, men kanske ska testa att köra med två ljudkort i sen. som du säger, man kan ju hänvisa m-audio till cubase. men om man nu skulle testa med enbart m-audio kortet, det går väl inte sönder då om det inte skulle vara bra att använda till spel?

 

mvh /Dukkha

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går väl inte sönder då om det inte skulle vara bra att använda till spel?

Nej, det kan jag inte tänka mig att det skulle göra, men det kan ju finnas saker i spel som inte stöds av kortet. Exempelvis surroundinställningar etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Tack ska du ha. Kommer testa först med bara m-audio, och funkar det inte så kör jag med båda :)

 

mvh /Dukkha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har samma intresse (spel+musikproduktion). Tidigare körde jag ett Maya 44 kort som fungerade för både och. Maya iofs ganska stabilt kort men med absolut inga moderna drivisar, inte till mitt kort i allafall.

 

Nu har jag en ny värstingburk med SB Audigy 2ZS förinstallerat som är superb till spel. Ska köpa Terratec Phase 22 till musiserandet. Är det ngn som vet om man i ljudinställningar kan förinställa (by default) så att de olika korten sätter igång automatiskt när man startar upp olika program/spel. Typ att pc:n startar Terratec med Cubase och SB med Battlefield2?

 

 

* Datorer gör mycket snabba, väldigt noggranna felberäkningar*

- okänt ordspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...