Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför väljer skrivaren Letter?


andreas30

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett irriterade problem på min jobbdator. Det är nämligen så att när jag skriver ut så väljs formatet Letter alltid som default oavsett om jag för en speciell utskrift ändrat detta till A4 i utskriftsegenskaperna i programmet. Detta leder naturligtvis till massor av misslyckade ustskrifter eftersom det är lätt att glömma bort att ändra till A4 varje gång jag ska skriva ut. Nämnas bör att det inte ens hjälper om jag går in på skrivaren direkt via startmenyn (Printers and Faxes) och ändrar till A4. Det blir fortfarande Letter som defaultval i både Office och Acrobat Reader (och säkert i alla andra program också). Hur löser jag detta?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämnas bör att det inte ens hjälper om jag går in på skrivaren direkt via startmenyn (Printers and Faxes) och ändrar till A4

 

Jag har varit med om att det inte funkar om man har tex Word öppet när man gör det. Stäng alla program och gör ändringen.

 

Sen har jag även varit med om att man ibland måste ändra på flera ställen, både på "det vanliga" och sen under Avanacerat och där välja default paper size, men som sagt, det skiljer mycket mellan olika skrivares drivrutiner...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt vilken modell är det. Och är den lokalt ansluten till din pc eller är den en nätverksskrivare?

 

Skrivaren är en nätverksskrivare av fabrikate HP LaserJet 4050N.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Mr Andersson skriver så brukar man få ändra det på ett par ställen. Sen underlättar det om den som administrerar skrivarna ställer in det rätt på servern också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Mr Andersson skriver så brukar man få ändra det på ett par ställen.

 

Ska experimentera lite mer, men som det verkar nu så räcker en omstart av datorn för att det återigen ska bli Letter oavsett var jag ändrat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått dig rätt så står denna skrivare på jobbet, då är det antagligen felinställt som default på servern.

 

Be någon på itavdelningen att ändra formatet till A4 istället för letter på den skrivaren på servern.

 

 

#Seppo

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...