Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Polisens rätt att avfyra vapnet


SYS64738

Rekommendera Poster

Borde inte en polis få avfyra sitt vapen i alla situationer som kan vara farliga för polisen?

 

Jag tänkte på detta:

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,703963,00.html

 

Om en av poliserna dragit sitt vapen och skjutit ett varningsskott i luften så borde dom aldrig ha blivit attackerade.

 

Dom brukar ju vara snabba annars att dra vapen i samband med demonstrationer t.ex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I demonstrationer är det folk som är ute efter att skada andra som ofta deltar det är lite av en annan sak.

 

Jag tycker att alkoholen borde tas bort istället. Det är ju det som gör att sånt här händer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte en polis få avfyra sitt vapen i alla situationer som kan vara farliga för polisen?

Polsen borde satsa på alternativa, mindre farliga, vapen som de kan ta till vid situationer där väldigt mycket folk är inblandade. Förvisso bytte de ut sin gamla ammunition mot den expanderande kulan för att just förhindra risken att skada oskyldiga när de skjuter en bandit i folksamlingar. Men den nya ammunitionen är såpass skadlig att jag inte vill ha en panikslagen polis skjutandes vilt omkring sig med den.

 

Vattenkanoner, elpistoler, nätpistoler...det finns många alternativ till handeldvapen. Att använda pistoler i folksamlingar tyder (i Carl Hamiltons ord) mer på desperation än beslutsamhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag tycker att alkoholen borde tas bort istället. Det är ju det som gör att sånt här händer.

 

Nja, inte bara alkoholens fel.

 

 

 

 

Hörde på Efterlyst om ett par som suttit på ett torg och pratat vid 22-tiden en kväll. Nu minns jag inte var i Sverige, men rätt som det blev paret attackerade av ett gäng tonåringar till synes utan anledning.

 

Mannen blev så svårt knivskuren att han dog av sina skador.

Fel plats vid fel tidpunkt.

 

Tycker att vår omvärld har blivit bra grym även utan alkoholen.

Idag är det knappt att man vågar promenera hem från krogen med risk att bli attackerad utan att ha behövt göra något.

 

Polisen har väl också tappat lite respekt hos folk, tror jag.

Det sker ju väldigt mycket attacker mot just polisen nuförtiden. Senast mejade några butiksrånare en polisbil som stod på tvären för att få stopp på deras färd.

 

http://www.expressen.se/index.jsp?d=10&a=441014

 

...för inte så länge sedan var det några som besköt ett polishus i Sverige. Det talar ju sitt tydliga språk. Respekten för polisen har förändrats.

 

Vapen tror jag bara är mer provocerande. Alternativ tror jag vore bättre.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2005-09-25 21:07:52 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda pistoler i folksamlingar tyder (i Carl Hamiltons ord) mer på desperation än beslutsamhet.

 

Jag håller med till 100 %.

 

Enligt fysikens lagar gäller följande vid avfirande av en projektil* rakt upp i luften:

 

Under förutsättningen att projektilen flyger rakt upp dvs. med en 90-graders vinkel relativt marken kommer den att komma tillbaka med samma hastighet som den hade när det lämnade vapnets mynning. Således är det inte smart att skjuta rakt upp i luften. Det är att jämföra med ett flygplan som släpper ner små stålkulor som accelererar och träffar marken med en väldigt stor hastighet.

 

* funkar lika bra med en ko eller en sten :)

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

[inlägget ändrat 2005-09-25 21:41:30 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A.C.Magic du glömmer en annan sida av fysiken, luften viskositet. Vilket gör att kulan kommer att bromsas upp vid nedfärden och inte på långa väger kommer upp i samma fart som den har när den kommer ur pipan.

 

Ytterliggare en sida av fysiken. När du avfyrar ett vapen så är kulas hastighet högre än ljudhastigheten. Att driva upp ett föremål över ljudhastigheten för luft (ca 300 m/s) kräver mycket stora krafter, krafter du inte har tillgång till i fritt ett fall.

 

En människa i fritt fall kommer upp, om jag minns rätt, 160 km/h. En kula är mera strömlinjeformad och bör därför komma upp i något höre hastihet under förutsättning att den inte kantrar. Hur stor hastighet kulan får vet jag inte men jag har läst att hastigheten är tillräckligt stor för att åstadkomma skador, där har du rätt.

 

Ditt antagande att kulan kommer tillbaka med samma fart som den hade vid avfyrandet stämmer bara om de inte fanns någon luft (i vakum).

 

Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvist krävs det vakuum dvs. inget luftmotstånd för att det ska bli exakt samma hastighet. Jag orkade inte förklara alla detaljerna eftersom jag trodde att 95 % av läsarna inte kan förstå dem. Dessutom ville jag uppnå aftonbladeteffekten :)

 

Att en människa vid fritt fall kommer som högst upp i en hastighet av ca 160 km/h är sant.

 

Ytterliggare en sida av fysiken. När du avfyrar ett vapen så är kulas hastighet högre än ljudhastigheten. Att driva upp ett föremål över ljudhastigheten för luft (ca 300 m/s) kräver mycket stora krafter, krafter du inte har tillgång till i fritt ett fall.

Om vi har vakuum och en 90-graders vinkel relativt marken måste kulan komma ner med exakt samma hastighet!

 

Hur stor hastighet kulan får vet jag inte men jag har läst att hastigheten är tillräckligt stor för att åstadkomma skador, där har du rätt.

 

En kula som skjuts upp med en hastighet av ca 800 m/s kommer ner med en hastighet av ca 200 m/s. Det räcker dock med 60 m/s för att penetrera en människoskalle.

 

In Kuwait after the end of the Gulf War, the Kuwaitis celebrated by firing weapons into the air - and 20 Kuwaitis died from falling bullets. In Los Angeles, between the years 1985 - 1992, doctors at the King/Drew Medical Center treated some 118 people for random falling-bullet injuries. 38 of them died. Practically all of the injuries were due to happy holiday weekend revellers.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...