Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivarskript


Johan Ribbeklint

Rekommendera Poster

Johan Ribbeklint

Vi har en väldigt komplex NT-miljö där användare byter maskiner och byggnader. Detta skapar stora problem för oss när det gäller skrivarna.

 

Går det på något sätt att knyta IP-nummret till en viss skrivare? Oavsett vem då loggar in på maskinen (NT- wrkst) så används alltid en viss skrivare till vissa maskiner.

 

/jr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Hej! Du säger ingenting om hur är era skrivare upplägda. Via en s.k skrivarserver eller på nån annan sätt?. Du kan gärna kontakta mig om du vill eller forklara lite mer.

Carlos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Det går bra, nåt generellt skrivar script i stil med:

 

if %computername% == "labbdator1" net use lpt2: \\server\skrivarkö

 

if %computername% == "ekonomi2" net use lpt2: \\server\skrivarkö

 

(Vet inte om syntaxen är korrekt, men visst - det fungerar.)

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Hej!

Det fungerar men tänk att du har 20 st skrivarkö och 100 st maskin. Det blir 100 IF-satser.

Jag tycker att skrivarna ska vara förknippa till vissa maskiner d.v.s alla maskiner på vån. 3 ska skriva ut till skrivare som finns i korridoren på vån. 3 annars riskerar användare att springa 10 tals km/dag.

Problemet som jag ser är att som ni vet styrs WNT av profiler och om du på maskin X installerar en skrivare åt användare N då är det bara N som ser den i kontrollpanelen om skrivare i fråga är en skrivare som finns på en skrivarserver. Däremot kan alla inloggade användare se en skrivare som är installerad som lokal skrivare.

Så min förslag är att:

1-En lokal skrivare installeras och du väljer t.ex port LPT2 även om du vet att fysisk finns det inte nån skrivare som är kopplat till port. Du väljer icke port LPT1 eftersom den kan kommas att använda för att koppla en riktigt skrivare till den.

2-Med skrivare installerad återstår bara att omdirigera utskrifter som skickas till port LPT2 till en skrivare som finns på en annan maskin en s.k skrivarserver. Det gör du men hjälp av t.ex:

NET USE lpt2: \\server\kö

För att omdirigering ska gälla för alla användare så kappslar du detta i en batchfile t.ex skrivare.bat och stoppar den under winnt\profiles\all user\start-meny\program\autostar eller i Registry under HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\CurrenVersion\Run skappar du en ny strängvärde som du anger ett namn och som innehåller sökvägen till batchfilen.

På samma sätt i ställe för en batchfil kan du använda VBscript och skapa en script som gör samma sak

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Rättelse:

Sökvägen i Registry ska vara

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\CurrentVersion\Run

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Ja, men det är ju det den gör:

 

Om inloggningsdator==ekonomi

koppla lpt2: -> \\ekonomisrv\kö1

 

Ska du ha en .BAT fil på varje dator så blir det problem med decentraliserad administrering, istället för en gemensam "point of administration".

 

Du kan även sätta rättigheter på skrivarscripts och kalla på dem, om t.ex. "User1" är med i gruppen "ekonomi avd" koppla då upp till \\ekonomisrv\kö1, då blir det bara 20 scripts, en för varje skrivare.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Hej!

Jag kanske uppfatar lite fel. Men enligt det som Johan säger och jag citerar honom nu : "..Vi har en väldigt komplex NT-miljö där användare byter maskiner och byggnader.." så är det så att användarna flyttar runt ganska ofta.

Den som är problematisk är att en "ny" användare på en "ny" dator får inte de rätta skrivare. Problemet beror på profilen. Om du har s.k Roaming Profiles skulle problemet inte uppstå. Allt detta gäller om man tar adminstration från användarnas synpunkt.

 

Men en script likande den som du har föreslagit skulle funka men det beror bara på proportioner av nätverket. Det skulle man blir desperat att skriva en 500 radigt skript.Jag håller med dig att man ska sträva att behålla "a singel point of administration".

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-07-12 12:24:26 av Carlos Cadalso]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Ribbeklint

Är det verkligen så att roaming profiles löser problemet?

 

Eftersom profilen just är roaming innebär det att man för varje användare måste lägga upp alla de skrivare som de använder, kommer de till en ny maskin och våning där det inte var förutsatt att de skulle vara måste man ju ändå lägga till skrivaren.

 

Ett problem som vi har på några mottagningar (inom landstinget) är att de inte har fast uppkoppling (oftast 64 kbits isdn) vilket innebär att hämta och spara pofilerna kan ibland ta en enorm tid.

 

Nu har jag inte än testat era förslag men jag vill på förhand tacka er för hjälpen.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leandersson1

Hej !

 

Använd dig utav script exempelvis kix32 är ett väldigt bra scrippgr för just detta.

 

här har du ett exempel i kix32

 

ADDPRINTERCONNECTION("\\server1\Brother Hos Hasse")

"Skapade anslutning till skrivare <Laser Hos Hasse>..."?

SETDEFAULTPRINTER("\\server1\Brother Hos Hasse")

"Använder <Laser Hos Hasse> som standard skrivare..."?

 

detta script kopplar en nätverksskrivare som heter Brother Hos Hasse i systemet och scriptet sätter även denna som en defaultskrivare med namnet Laser hos hasse

 

M.v.h

 

Jonas Leandersson

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Hej Johan!

Nej verkligen inte. Dumt av mig när jag nämde Roaming. P.g.a kravet du ställer det skulle icke hjälpa. Har ej provat Kix32 men det kan vara bra att prova.

 

Samtidigt måste man konstatera att det är väldigt svårt att uppfylla kravet om "single point of administration" så du måste hitta en kompromislösningen. Förslaget med en skript per maskin låter ganska krångligt men som jag ser nu är den enda som kan hjälpa dig. Och det beror på att enligt MS filosofi ska användare kunna välja till vilken/vilka skrivare den ska kunna skriva ut. Att admin i sin tur kan underlätta jobbet för användaren är en annan potatis.

 

Du måste undersöka möjlighet till att prova den lösningen som Glenn föreslagit. Hoss mig t.ex tar jag han om 150 maskiner så det kan bli svårt att skriva en sån skript. Ok jag snakar för mycket.

 

mvh Carlos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej,

 

Jag har utvecklat en programvara där du kan göra grupper av skrivare och grupper av datorer och därigenom skapa avancerade relationer mellan dessa.

 

Om flera skrivare befinner sig på samma plan, kan utskrifter fördelas mellan dessa enligt angivna ”regler”, vilket minimerar fördröjningar till följd av belastning eller driftstörningar.

 

Ett statistiskt verktyg är integrerat i programmet för att samla statistik över varje skrivare eller skrivargrupp, varje användare eller användargrupp, varje dag, månad eller år, vilket underlättar för planerat underhåll, då möjlighet finns att underrättas av skrivaren, via SMS eller e-post, då underhåll närmar sig. Även driftsstörningar meddelas via SMS eller e-post.

 

Administrationen hanteras, för NT 4, genom User Manager respektive Server Manager och MMC i Windows 2000. Varje användare kan tilldelas en quota för antingen en specifik skrivare eller en hel grupp av skrivare, antingen för en dag, vecka, månad eller år. För den som behöver kan man även ha ett ”pollettsystem”, där man kan reglera vad en färgutskrift respektive en svartvit utskrift kostar.

 

 

Andreas Nilsson

andreas.nilsson@mbox304.swipnet.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det en demo-version,

 

utvecklingsarbetet fortskrider och för tillfället sammanställs all den feedback som våra samarbetspartners gav.

 

I nuläget är endast beta:n ute publikt. Skillnaden ligger user-availibility delen - sålunda ganska mycket konfigurerande innan den snurrar.

 

Arbetet fortskrider med att nå BackOffice-compliance, och det ser ljust ut.

 

Inom kort hoppas vi kunna öppna upp vår centrala website för omvärlden - vilket förhoppningsvis kan minska problemen med logistik... Istället ska programvaran distribueras över denna website, tills dess får vi manuellt skicka ute skivorna till intressenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...