Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minska brus med preamp?


daSource

Rekommendera Poster

Jag försöker spela in ljud (enbart röstinspelning) på min dator, men oavsett vilken typ av microfon (har en samson s2 mfl.) jag använder så toppar ljudet väldigt lätt, och man hör ett konstant brus i bakgrunden.

 

Ljudkort har jag testat några, bla. ett audigy 2.

 

Ljudinspelningsprogram har jag även testat några, utan att det gör någon större skillnad.

 

Någon sa att en preamp skulle kunna eliminera bruset och stabilisera volymen på ljudinspelningen. Stämmer detta?

 

Om så är fallet, har ni något tips på en billig preamp. Har bara hittat denna, och inte är den så jättebillig för min plånbok, tyvärr.

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=113909&view=detailed

 

 

Om inte, vad kan jag göra för att få bra ljud på mina inspelningar?

 

Att redigera ljudinspelningarna i efterhand i något ljudprogram för hand är tyvärr inget alternativ då jag har en offantlig mängd små ljudfiler som ska spelas in. Det blir helt enkelt för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, skumt. Föreslår att du istället traskar till närmaste musikaffär och hör efter. Till exempel borde du då få kunna låna hem en preamp eller köpa en på öppet köp för att se om det hjälper. Är tveksam till att det skulle kunna vara problemet, men man vet ju inte.

Har du testat att använda compressor samt gate i ljudinspelningsprogrammet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...