Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har varans värde och antalet fel betydelse?


masv

Rekommendera Poster

Är det verkligen så köparen alltid skall tåla två försök till avhjälpande per fel, oavsett vilken vara det rör sig om och oavsett pris? Och hur många fel skall man tolerera?

 

I korthet har vi köpt en båt, en splitter ny sådan för 460.000 kronor. Vi upptäckte omedelbart ett antal fel som i och för sig inte gjorde den helt obrukbar. Men eftersom vi har två småbarn bedömde vi att några av felen ändå var så allvarliga att vi inte åkte ut på några långturer. Bl a indikerade alla mätare fel. Fel hastighet, tom bensintank (fast den var full och tvärtom), kapellet var slappt så vatten läckte in, spricka i innerskrivet mm. Dessutom var den inte botttenmålad, bord saknades liksom GPS-mätare. Till slut ville vi häva köpet men då erbjöds vi omleverans.

 

När nya båten väl var i vattnet åkte vi ut på vår första tur. Dessvärre fick vi vända efter ca 5 minuters färd då ett larm gick som sa att vi skulle sänka farten. Efter undersökningar och inställd semester konstaterades plastfragment i bensintanken. Rening skulle ske och kunde göras efter 2 veckor. Tills dess fick vi förlag om att skaffa extra dunkar stående i sittbrunnen. Vi avböjde och vill häva. Kapellet på denna båt har samma fel och har inte heller åtgärdats. Övriga fel som fanns på första båten finns inte på denna.

 

Är det rimligt att köparen skall tåla två avhjälpningsförsök för varje fel när det gäller en båt för nästan en halv miljon kronor? Säljaren menar att båten trots allt inte är sjunkbar vilket i och för sig är riktigt. Däremot är den efter 5 minuters färd obrukbar eftersom motorn hann stanna innan vi anlöpte bryggan och vi fick dra oss in för hand!! Nog måste väl ribban ligga något högre är sjunkbar / flytande när det gäller ett inköp för 460.000 kronor?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid ny båt, i halvmiljonklassen och så många fel så är det skrattretande med dom avhjälpningsförsök du fick, därpå att säljaren försöker skämta bort det med sitt " inte sjunkbar".

Detta låter inte som någon seriös säljare och jag skulle häva köpet då båten är behäftad med fel, det är din fulla rätt.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PÅ större fartyg med några 000 till i priset görs vad jag förstår alltid leveransturer när man kollar att allt är OK, utlovad farten uppfylls osv, besiktningsmän skriver protokoll, och leverantören får tid på sig fixa felen.

Och den sista betalningen betalas inte ut förrän felen är fixade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det erik6 är väl något säljare och köpare kommit överens om i förväg då de skrev avtalet om tillverkning och leverans av produkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...