Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

zone alarm skulden till spontan re-boot - vad göra?


themf

Rekommendera Poster

hej, installerade nya zone alarm free härom dagen. version 667, den senaste, har haft programmet i över ett år utan problem.

nu strular det dock rejält. har plötsligt drabbats av att datorn spontant re-bootar - mycket irriterande.

 

enligt zone alarm forum verkar flera ha drabbats av detta, men de förslag på lösning som finns är inte entydiga.

någon skrev till ex:

I fixed the problem by reseting my boot.ini to the original one. Works pretty well."

 

vet någon vad som menas på ren svenska?

 

jag är annars nöjd med programmet, och vill gärna ha det kvar.

 

någon som har förslag på lösninger eller felsök?

jag är ingen "datasnubbe" så om ni bemödar er om att ge råd, snälla, var gärna lite pedagogiska i överkant..;-)

 

jag har XP och sp 2 på en PC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om Zonealarm har ändrat något i din boot.ini

Jag vet inte för jag använder inte det programmet.

 

Om det inte fungerar bra får du väl ta bort det och prova Sygate personal firewall istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, jag hittade fram till exakt den lösningen via en annan forum post jag hittade och lite råd från en datorkunnig för typ en kvart innan jag såg din post, men tack ändå!

 

gick in via start/msconfig/ och mycket riktigt hade boot.ini ändrats. jag bytte tillbaka till original, och startade om. har funkat hittills.

 

skiter det sig ändå får det bli sygate - många verkar reka den.

 

för den som har strul med true vector service vid nyinstallation av zone alarm rekar jag att söka rätt på vsmon.exe filen och döpa om den, sedan stänga av helt och pröva en nyinstallation avprogrammet

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...