Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljusfel i Media Player


Ahulthen

Rekommendera Poster

Jag har Windows Media Player 9 och efter ominstallation av Windows så blir alla videofiler gulaktigare eller ljusare i Windows Media Player ?,jaghar testat ändra ljusinställningar,men inget hjälper.

 

Vad är felet ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att änrda så att WMP inte använder överlägg/overlay.

 

Meny - Tools -> Options -> Performance -> Advanced

 

Om dett påverkar är det troligen en inställning i grafikkortets drivrutin som ändrats. Kanske bäst att rätta till den då. Vilket grafikkort har du?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men kontrollera då i grafikkortets drivrutiner. Inställningarna där kan påverka andra program.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej ,jag har upptäckt felet kvarstår i andra program än Media Player och att dvdfilmer(inklusive via Media Player) är gulare eller ljusare än det ska vara.

Jag har testat inställningar och uppgradera grafikkortet,men det hjälper inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ge mig en dump av det fönster i drivrutinen där du ställer in färgerna vid överlagring/filmuppspelning.

 

Tror nog att felet ligger där.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar man dessa inställningar i Windows XP ?

 

Jag har bara tittat på inställningar för upplösning och färgkvalité

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avancerade egenskaper för bildskärm, dvs i grafikkortets drivrutiner.

 

Högerklicka på skrivbordet, klicka på egenskaper, flik inställningar, knapp avancerat. Därefter beror det på vilket grafikkort du har, men där bör under någon flik finnas kontroller för färger vid överlagring.

 

Såhär ser det ut med ett GeForce kort (se bifogad bild)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2005-10-05 18:49:40 av Monshi]

758193_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag bifogar bilder.

 

[bild bifogad 2005-10-05 20:48:44 av Ahulthen]

[bild bifogad 2005-10-05 20:49:39 av Ahulthen]

[bild bifogad 2005-10-05 20:51:17 av Ahulthen]

758240_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en bild går att bifoga per inlägg, men på bilden som finns med så klicka på Justera färger. Det ska normalt sett sedan se ut som på min bild, dvs en rak kurva.

 

Testa även att byta mellan avancerat och normalt läge.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej felet harr uppstått igen.

Justeringav färger verkar bara ändra vilken extra färgdetska vara.

I stället för gulaktig video ,blir det grönaktig elle rödaktig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge en dump på hur du har det. Tryck på knappen "standard" eller "default" så bör dte återgå till normalt.

 

Gamma-kurvan ska normalt sett vara rak, från origo (neder vänstra) till över högra hörnet.

 

testa att byt färgprofil - enkelt läge och avancerat läge trort jag de heter. Lägg även märke till att det finns olika profiler för film och skrivbord...

 

 

Nu vet du VAR felet är ivartfall. Nu gäller det bara att fixa det.

 

Edit:

Jag menade alltså - klicka på knappen Justera färger så att du får upp den dialog som jag bifogat en bild på.

Standardvärden är det som ska fungera, dvs på den skrämdump du givit 65% och 114% och på den jag givit en rak kurva...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-06 08:58:03 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...