Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitalt TV-kort!


sbg

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa ett tv kort till min dator som jag sen tänkte koppla in i en LCD tv som jag vill köpa.

Jag tänkte också köpa en digitalbox från UPC.

Måste jag då köpa ett digitalt tv kort till datorn för att det ska vara bäst bild?

Eller går det med ett analogt tv kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köpa ett tv kort till min dator som jag sen tänkte koppla in i en LCD tv som jag vill köpa.

Varför via datorn? Varför inte direkt till LCD-TVn?

Alla mellansteg riskerar att påverka/försämra signalen. TV-kort kan oftast som bäst ta emot s-video, ett klart sämre alternativ än DVI/HDMI eller RGB direkt till LCD-TVn. Visserligen kan väl då ditt grafikkort ge DVI signal till LCD-TVn, men det är i grunden en uppskalade s-video signal. Visst, det kan bli mycket bra, men om du kan gå förbi detta steg...

 

Måste jag då köpa ett digitalt tv kort till datorn för att det ska vara bäst bild?

Problemet här är att, för att få ut några kanaler måste du ha programkortsläsare och ett programkort, dvs ett abbonemang. Tror inte du vill ha två abbonemang, ett till datorn och ett till digitalboxen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ok!

Men om jag vill spela in från tv till datorn så måste jag väl ha ett tv kort?

Menar du annars att man kopplar datorn till tv:n via tex DVI?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag vill spela in från tv till datorn så måste jag väl ha ett tv kort?

Tja, inte helt strikt talat. Det finns ju även grafikkort med s-video ingång vilka kan duga. Men kanske du satsa på ett DVB-T kort som kan ta emot de fria kanalerna samt ta emot s-video från en extern DVB-box. Då borde du kunna spela in de fria kanalerna direkt, dvs spara MPEG-strömmen, och spela in andra kanaler via s-video ingången. Ska säga att jag vet inte vad mjukvaran som följer med vare sig ett DVB-kort eller grafikkort klarar. Har ingetdera, dvs inget DVB-kort eller grafikkort med s-video in. Men nog borde programmen klara av att spela in signalen på ett snyggt och bra sätt. En sparad MPEG ström slår dock alltid en omkodad version av en DVB signal som förts över via s-video.

 

Menar du annars att man kopplar datorn till tv:n via tex DVI?

Tja, har du en LCD TV med stöd för DVI så ger detta givetvis bästa bilden. Dvs om ditt grafikkort har en sådan kontakt och stöder det. Annars är det väl vanliga tv-ut som gäller, dvs s-video eller komppsit.

 

Klarare?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det klarare.

Jag har två tv hemma.

Och jag måste köpa en ny dvd till ena.

Så det blir nog en hårddisk dvd.

Så skippar jag tv kort till bredbandsboxen.

Jag har just nu bara den för att se på film, bilder och musik.

Och då behöver jag nog inte ett tv kort.

 

Tack för all hjälp!

 

Ps.

 

Har du någon bra ca 37 tums LCD att rekommendera?

[inlägget ändrat 2005-11-16 10:42:54 av sbg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att hjälpa. Någon LCD att rekommendera? Nej, inte mitt område.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...