Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

... an updateable query.


Micke_skane

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har gjort ett par sidor där man skriver in i en databas samt på servern och det har fungerat hela tiden men nuHELT plötsligt så fungerar inget av det. Då jag ska skriva in text i en databas med INSERT INTO kommer bara detta på "upload"-sidan:

 

Operation must use an updateable query.

 

Jaha...Vad vill du nu då???? Vill sidan att man ska använda UPDATE xxx SET osv eller vad kan detta betyda?

Detta händer ocå på sidor där jag gör en UPDATE!

Allt fungerar fint på en annan domänplats men här har det strulat.

 

På vissa sidor där jag oxå vill skriva in text eller skicka upp filer eller göra en update i db-n så får jag:

 

Permission denied

 

Har aldrig fått dessa felmeddelanden innan så jag vet inte vad dem betyder? Är det någon inställning på servern eller?

 

EDIT: Har provat att ta bort allt på servern och lägga upp Nytt igen Men samma problem :(

 

EDIT 2: SOm jag har förstått så handlar det om mina rättigheter till databasen! Får ta kontakt igen med webbhotellet imorgon!

 

EDIT 3 (final one :))

Ville bara säga att det är ordnat nu!

En del inställningar på den nya servern också fungerade det!

Nu är man "back in buisness" :)

 

Micke

 

[inlägget ändrat 2005-09-19 22:08:18 av Micke_skane]

[inlägget ändrat 2005-09-19 22:09:32 av Micke_skane]

[inlägget ändrat 2005-09-19 22:41:46 av Micke_skane]

[inlägget ändrat 2005-09-20 09:58:17 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Ett tips till dig/andra som får samma felmeddelande någon gång.

Felmeddelandet är helt missvisande, updateable query verkar ju som du själv var inne på syfta på att man har gjort ngt fel i sin query.

Men felmeddelandet betyder alltså helt enkelt att Jet.OLEDB eller Access ODBC inte har skrivrättigheter på databasfilen.

 

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är faktistkt Mer viktigt än man tror att förstå felmeddelandena!

 

Jag har inte tänkt så mycket på det innan för det har bara handlat om mer "självklara" besked/fel men i detta fallet hade man ju kunnat sitta länge och ändra i koden utan någon som helst framgång.

Det var inte förrän jag sökte på det som jag försod att det handlade om rättigheter på servern.

 

Men som sagt, nu Rockar jag igen :thumbsup:

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...