Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RixTelecom IP-telefoni via BBB?


@dy

Rekommendera Poster

Hej jag sitter just nu med ett SIP abonnemang som krånglar. Skaffade RixTelecom IP-telefoni men trots att jag gör via D-Link 604 Router och öppnat portarna så får jag det inte att fungera.

 

Funderar på om någon annan har problem eller får det att fungera?

 

X:ade i att jag har NAT. Eller är det så att man MÅSTE köpa RixTelecoms router för att det ska fungera?

 

Just nu kör jag via X-Lite i väntan på att lilla dosan ska komma hem.

 

Tack för alla tips, poäng ges!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken klient använder du?

 

Färdigkonfigurerad dosa från Rix eller XLite på PCn?

 

Vilka portar har du öppnat?

 

 

 

Ett tips är annars Rix eget forum...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu provar jag med X-lite via D-Link 604 Router.

Jag har öppnat följande portar:

 

Port 5060 (UDP)

Port 10 000 – 10 007 (UDP)

Port 3478 – 3479 (TCP & UDP)

 

Enligt deras hemsida.

Samt även provat med DMZ.

 

Det är beställt dosa med NAT så det har jag ännu inte povat. Hoppas på att få det så fort som möjligt ;-)

 

Problemet med X-lite är att det inte längre verkar finnas på deras hemsida. Jag har letat men inte hittat det för nedladdning (gratis). Utan fann det på en annan hemsida tror det var Tucows. Samt fick en Regfil från Rixtelecom med alla inställningar färdiga.

 

Ändå står det "Discoverd blocked firewall" först en mycket kort stund o sedan efter lite fler försök så står det Ligin Timeout... Contact Network Admin.

 

Kan det verkligen vara så att RixTelecoms router är bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ska räcka...

Det är inte så att du har en mjukvarubrabdvägg på datorn som ger problem?

 

X-lite kan laddas ner från

http://www.xten.com/index.php?menu=download

 

Kan inte se vad det skulle spela för roll vilken router man har så länge den kan forwarda portar. Har du prövat att sätta datorn direkt mot bredbandet utan router för att testa?

 

Kör själv med 5060 och 10000-10010 öppna. (kör en asteriskserver så jag har behov av att kunan ha flera kanaler igång samtidigt, därav fler öppna rtp-portar)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Jag fick dosan i går o det räddade någon timme... jag kopplade in lådan till en utgång på D-link routern o det funkade perfekt... efter någon minuts initering.

Trots att jag låst upp portarna mot datorns ip nummer. Nu i efterhand har jag satt om portarna så de går mot lådan. Men det verkar inte behövas alla portar.

 

Jag är också sugen på att försöka mig på Asterisk-server.

Jag är osäker på alla fördelar med en sådan. men stämmer följande?

 

* Egen telefonsvarare som man kan styra o lyssna av precis hur man vill.

* Egen logg på alla samtal både till o från numret.

* Flera ingångar... så om tjejen ringer via SIPlådan någon så kan man ändå ta emot andra samtal men då via annan enhet som dator.

* Vidarkoppling till annat SIP nummer/ dator när man är borta.

 

Stämmer det o finns det andra fördelar?

 

hur enkelt/krångligt är det att sätta upp en sådan server?

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man kan göra begränsas i stort sett bara av ens kunskaper och ambitionsnivå.

 

Själv har jag satt upp följande med några av de medföljande komponenterna, några nerladdade och några engenhändigt skrivna:

1. telefonsvarare med möjlighet till fjärrlyssning via telefon, epost och webb.

2. vidarekoppling med fjärrstyrning via telefon och webb

3. väckningsfunktion (än så länge bara inställning via telefon men ska sätta upp styrning via webb så man kan stoppa in hela veckans väckningstider utan en massa tryckande på telefonen)

4. samtalslistor via webb

5. internsamtal och samtalsflytt mellan interna och externa anknytningar.

 

 

Det är faktiskt inte så hemskt svårt att sätta upp den men vill man ha en lättkonfigurerad standardinstallation som endå klarar en hel del kan man pröva på Asterisk@home som är en liten linuxdist, Asterisk och ett antal webbaserade konfigurations och hanteringsverktyg i ett enda paket där man bara laddar ner en iso, bränner och installerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...