Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt ljud har försvunnit


snapshot

Rekommendera Poster

Hej

 

Efter att ha spelat upp en film på datorn där ljudet inte fungerar har övriga ljud på datorn slutat att fungera. Efter att ha rebootat fungerar ljuden en kort stund innan de lägger av igen. Om jag kör dxdiag och testar DirectSound kommer ett felmeddelande upp:

 

Testresultat för DirectSound: Fel vid steg 3 (DirectSoundCreate): HRESULT = 0x80004005 (Allmänt fel)

 

Desamma gäller för DirectMusic:

 

Testresultat för DirectMusic: Fel vid steg 6 (IDirectMusicPort aktiveras): HRESULT = 0x80004005 (Allmänt fel)

 

Detta säger mig ingenting men någon av er kanske känner igen det!

 

När jag försöker spela upp ljud i Windows Media Player ger den mig felmeddelandet:

 

Windows Media Player kan inte spela upp filen på grund av ett problem med ljudenheten. Antingen finns det inte någon ljudenhet installerad på din dator, eller också används ljudenheten av ett annat program, eller också fungerar den inte som den ska.

 

Vad skall jag göra??

 

Tack på förhand

/claes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle väl vara och peta i registret men det är ju inte lätt, kanske en ominstallation av drivrutinen för ljudkortet (det är ju aldrig fel). Men eftersom ljudet funkar en stund efter en omstart så tror jag mer på något annat. Har du kollat upp förslagen i de andra länkarna?

 

Någon information i Enhetshanteraren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Jo, skitgammal tråd men med exakt samma felmeddelande från dxdiag som jag nyss har haft. Ljudet försvann troligen i samband med en avinsatallation av Total Video Converter.

 

Jag har för vana att spara undan alla drivers i katagoriserade mappar. Har växlat mellan ett antal ljudkort, alla Creative, (ett lite äldre ljudkort har en game-port) och drivers har väl hamnat lite huller om buller. Avinstallation av kortet och installation hjälpte inte.

 

Tänkte då jag skulle, åter, hämta hem drivers. Med Everest såg jag att det var ett Ensoniq och hämtade nya drivers för det.

Nu har jag ett annat kort i Ljudenheter och nu fungerar ljudet.

 

Att leta nya drivers, om än gamla ändå och trots att man har dessa, kan alltså hjälpa nästa som hamnar i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...