Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med fotoutskrifter


Thomas & Monika

Rekommendera Poster

Thomas & Monika

Hej

Köpte för lite drygt 1 år sedan en Epson Sthylus photo 2100 som jag ville använda enbart för fotoutskrifter.

Jag använder Photshop CS för bildredigering samt epsons fotopapper.

Problemet är att alla färger utom svart återges korrekt. Alla delar i bilden som är djupt svarta får en matt yta på den utskrivna bilden.

Jag har gjort inställningar m.a.p färghantering,profiler etc som finns i hjälpen på photoshop och använder svartpunktskompensering.

Har pratat med Epson utan att få hjälp, finns det någon annan som haft liknande problem och lyckats lösa detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har säkert redan koll på det här, men, i Photoshop, har du CMYK eller RGB läge? Testat båda?

 

-> Cogito, ergo doleo

Jag tänker, alltså är jag deprimerad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.epson.co.uk/products/inkjet_printers/Stylus_Photo_2100.htm

 

Där ser det ut som om man kan ha 2 olika sorters svart färg - blank eller matt. Vilken har du?

 

" Interchangeable Photo Black Ink for gloss media prints with optional Matte Black Ink for optimum output on matte finishes (eg Watercolor Paper), ideal for use in Fine Art Applications"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas & Monika

Hej

Jag har använt photo black och till och med köpt nya där jag kontrollerat tillverkningsdatum så att de skulle vara för gamla.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas & Monika

Tack Crille

Jag har envist hållt RGB-läge då jag har kameran i Adobe RGB och därigenom aldrig tänkt på att konvertera till CMYK i bildhanteringen.

Testar ikväll och hör av mig imorgon om hur det gick.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borsett från CMYK, finns det möjlighet att ange om svart/gråskala på utskrifterna ska ske med den svarta patronen eller om det ska mixas med dom övriga färgerna, dvs CMY?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet, vid tryck av bilder så används väldigt sällan RGB. CMYK är standarden för det, mer exakt färgåtergivning.

 

 

-> Ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte i själva verket så att man i princip inte KAN trycka RGB? CMYK är ju additivt, RGB subtraktivt. Det ska vara om man trycker med ljus eller nåt sånt då ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp...så är det. RGB kan möjligtvis bli bra i högkvalitativa skrivare. Har en Canon i9950 själv, där blir det mycket bra. Å andra sidan så använder jag för det mesta canons egna program vid utskrift, men RGB från Photoshop fungerar också bra.

 

 

-> Ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det var inte så jag menade.

 

När färgen ska till papperet blir det CMYK eller nån variant av det eftersom tryck är "additivt".

 

Har man en bild i RGB och ska skriva ut den (bläckstråleskrivare) måste den förr eller senare omvandlas till CMYK (eller nån skrivarspecifik variant)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas & Monika

Hej alla

CMYK läget gav en klar förbättring av utskrifterna, men problemet fanns delvis kvar ändå. Precis som Peddler säger kan man i programet ange om man vill skriva över CMY med svart och med hur mycket. Jag testade olika inställningar på detta men där visade det sig att grundinställningarna var bäst då tendensen fanns att bilden blev"smutsig" beroende på hur stark tillsats jag gjorde.

 

Dessa tester ledde mig in på spåret att modifiera inställningarna för grå balansen i skrivaren. Några små,små ändringar så var problemet borta.

 

Det lustiga är som Crille nämner, i min fruktlösa försök att hitta felen så hade jag en kamrat som fick RAW-filer av mig, skrev ut dessa i RGB-läge på en Canon (vet ej modelltyp men i prisklass 4000-5000) och dessa utskrifter blev mycket bra.

Jag gjorde samma konvertering och utskrift och mina bilder blev skit.

Det här var väl också en anledning till att jag så envist höll kvar i RGB för till slut så ger man ju sig f-n på att det bara ska gå.

 

Det sägs att visdom kommer av misstag. Visdom har jag fått utan att nämna tiden för att få visdom. Är man trögtänkt???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm....min canonskrivare ger sanslöst bra utskrifter, från 5 megapixels kamera kan man skriva ut upp till A3. Bättre än "framkallade" bilder, faktiskt. Nu kostade den dock över 5000 sek. Canons PiXma skrivare är också mycket bra, "top of the line" skrivarna ger full kvalitet.

 

Verkar som din skrivare kanske har lite underliga inställningar då. Eller så kanske den inte räcker till, helt enkelt?

 

 

-> Ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas & Monika

Vet ej om skrivaren har underliga inställningar, Det störande har varit att "hjälpen" som finns till skrivaren inte gett någon som helst vägledning.

Återigen det här med visdom??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Du skriver att du har Photoshop CS

det använder jag oxå.

Dock har jag "bara" en Epson Stylus photo 950

Men om jag skall ha perfekta bilder brukar jag

i Photoshop välja ICM under Color Management

Det brukar ge bra bilder.

 

Lycka till

 

Kristian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...