Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åsikter önskas om framtida datorköp


Ladytech

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på min nästa dator och skulle vilja ha lite feed-back på detta.

 

Hade tänkt mig :

HIPER Type-R Black 480W ATX 2.2

 

Asus A8N-E nForce4 Ultra

4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX

 

AMD Athlon64 "Venice"

90nm 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb Boxed Socket939

 

A-DATA 2x512Mb Dual DDR-DIMM PC3200 400MHz 184pin

 

Maxtor DiamondMax 10 200Gb 7200rpm 8Mb NCQ S-ATA

 

MSI GeForce NX6600 256Mb DDR

TV-Out DVI HEATSINK RETAIL PCI Express

 

Funderar på chassi forfarande, har Logitechs MX3100 tgb/mus och skulle nog vilja matcha lite ;) Nån som vet ett sobert blått chassi med fronanslutningar, lättmeckat gärna med extra fläktar i??

 

Sen är det grafiken lite..jag spelar gärna "skjuta"spel, BHD Ghost recon bla kikar nu mot doom3 och några andra nya..duger kortet?

 

Alla kommentarer o förslag mottages tacksamt. Prislappen på denna är max 12000kr ink frakter:)

Min nuvarande conf står nedan..vill ha stor skillnad på den o den nya datorn..vill känna WOW !:)

 

 

********************************************************

Nuvarande dator:

Noblesse chassi 350W PSU med MB-ASUS P4S333, P4-1.8GHz, 512MB PC2700, GF 3 Ti 200 64MB, Ljudkort Soundblaster 1024Live, Maxtor 80GB, NEC 3540A dvd+- brännare (svart) och Memorex dvd-rom (beige)

 

[inlägget ändrat 2005-09-07 13:27:35 av Ladytech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att din föreslagna konfiguration låter väldigt bra, du kommer att få en prestandaförbättring som verkligen märks.

 

Det du kanske kan fundera över är att redan nu köpa 2GB minne. Jag vet inte om minneskontrollern i "Venice" är bättre än i min "Winchester" (jag vet att man förbättrat minneskontrollern i vissa Athlon64) men om begränsningarna i att köra fyra stickor inte har förbättrats så tycker jag att du skall satsa på 2 X 1024.

 

Kan man kanske också tänka sig att du köper en extra HD att lägga systemet på. Om du inte vill investera i SCSI (och det vill du nog inte) så tycker jag att Raptorn är en trevlig systemdisk.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafiken räcker säkert till, ett NX6600 är ett överklockat 6600, så prestandan borde ligga någonstans mittemellan 6600 och 6600GT. Det är bra, förmodligen i nivå med förra generationens toppkort, vilket innebär mellanklass idag.

 

Men med tanke på din dator i övrigt är det ändå underdimensionerat att inte satsa mer på grafikkortet, du har kräm för bättre kort och ännu mer wow-känsla! 3500+ och 1024 MB är lite bortkastat annars.

 

Några tankar om spel:

Valve ska ge stöd för HDR i kommande Source-spel. Stödet har hittills endast sagt definitivt ges för 6800-serien resp x800-serien och uppåt för Nvida resp Ati. När de äntligen lyckas få tummen ur, vet vi säkert.

 

Ati släpper nya kort om några veckor, september/oktober, med samma SM 3.0-stöd som Nvidia nu har ensamrätt på.

 

Nästa stora speltitel (iaf enligt mig), F.E.A.R. är mycket krävande även för nya kort. Det ska komma i oktober.

 

Slutsats: Köp ett 6800GT eller bättre från Nvidia om du köper idag. Men ännu hellre, vänta tills oktober med att köpa grafikkort för att kolla prestanda och stöd.

 

/ m

 

PS Köp till ett separat Soundblaster Audigy eller bättre med stöd för EAX 4.0, vilket t ex används i Doom 3 genom senaste patchen. Ger mycket bättre spelkänsla och atmosfär. Jag är rent allmänt mycket imponerad av den omsorg man lagt ner på ljudet i Doom 3, hör till det bästa med spelet faktiskt!

http://www.3dgamers.com/dlselect/games/doom3/d3_1_3.txt

Audigy:

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Ljudkort&n=100&prisMin=&prisMax=&q=audigy

 

[inlägget ändrat 2005-09-07 20:01:00 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar stålis och nwm!

 

NWM, jag ska fundera lite mer på en systemdisk:) Ingen raptor utan en vanlig sata disk på..80gb kanske passar.

 

Komponenterna är utsedda på datorbutiken.com.

 

Stålis, du nämde Fear o det var bra, glömde bort det spelet:) Ska fundera mer på ditt förslag om 6800. Gillar bara inte o betala massor för en enskild komponent:) *snål*

 

Detta med dubbelt minne och ett ljudkort, ja jag vet inte.

 

Dubbelt minne..jag byter troligen upp mig om tre år igen(hela datorn)..*bättre o snabbare allt?*

Känns som jag iaf till att börja med nöjer mig med 1024mb.

 

Ljudet..jag har inget surround system, utan 2 enkla datorhögtalare. Och som det ser ut blir det ingen utbyggnad på mycket länge gällande det.

Kör mest med mina koss hörlurar.

*Bor i en liten 1a, tror inte grannarna gillar min volym:)*

 

Åter igen tackk för era förslag:)

Kommer ni på mer så bara skriv:)

 

//Lady

*****************************************

Nuvarande dator:

Noblesse chassi 350W PSU med MB-ASUS P4S333, P4-1.8GHz, 512MB PC2700, GF 3 Ti 200 64MB, Ljudkort Soundblaster 1024Live, Maxtor 80GB, NEC 3540A dvd+- brännare (svart) och Memorex dvd-rom (beige)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite grann är väl också frågan vad du ska ha datorn till.

 

Sett ur spelvinkeln är 2 GB än så länge inte värt merkostnaden. Men det kan ju ändras med kommande spel.

 

Ljudet..jag har inget surround system, utan 2 enkla datorhögtalare. Och som det ser ut blir det ingen utbyggnad på mycket länge gällande det.

Kör mest med mina koss hörlurar.

*Bor i en liten 1a, tror inte grannarna gillar min volym:)*

 

Grejen med ljudeffekter som reverb (efterklang) som i EAX 4.0 för Doom 3 är att de funkar lika bra i hörlurar, det ger helt enkelt mer närvarokänsla och liv åt ljudet. Vet inte om ett kort som Audigy 2 avlastar mer än moderkortets inbyggda ljud och därför kan ge bättre prestanda, men det blir definitivt en mer fullödig spelupplevelse. Och grannarna slipper lida. ;-)

 

Och så är det vanliga när det gäller de flesta spel att de är mer grafikberoende än processorberoende. Visserligen är det nuförtiden mer fysik och ai inblandad i spelen och det får processorn ta hand om, men om man pratar om balans mellan processor och grafikkort är det bättre att övervikten lutar åt grafikkortet. Även om processorn sätter en gräns, kan du inom den gränsen då få bättre och snyggare grafik utan försämrad prestanda. Bottnar grafikkortet först är du mer låst.

 

Sedan spekulerar jag så här: när 7800 GT kom sjönk priset snabbt till den nivå som 6800 Ultra låg på. Eftersom 7800GT är ett mycket bättre kort finns det därför ingen anledning att köpa 6800 Ultra idag, därför måste priset på den sjunka, vilket nu, efter en viss tröghet, verkar ske. Antingen det, eller att det försvinner. Om det sjunker hamnar det närmre 6800 GT i pris, och då måste det i sin tur sjunka, och det mer än det har gjort hittills för att köp ska vara motiverat. Jag skulle tro att det inom någon månad borde kunna gå att få för ca tvåtusenfemhundra och Ultra för tretusen om det funkar som det borde.

 

Med tanke på att det är beroende på Nvidias egna nya kort, finns det marginaler för att det blir ytterligare prispress när det kommer konkurrens från Ati. Jag håller det inte för otroligt att 6800 GT kan hamna bara några hundralappar över tvåtusen när väl Atis kort har kommit ut i omlopp. Eller så ersätts nuvarande 6-serie av bättre kort ur den nya 7-serien för att möta konkurrensen.

 

Visst, spekulationer. Men det är ju halva nöjet! :-)

 

/ m

[inlägget ändrat 2005-09-08 04:13:00 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stlis

Har suttit o kikat på grafikkort lite nu, men tyvärr sticker prislappen iväg väldigt som sagt. Det får bli lite wait and see här.

Kom på att det finns ju ATI kort med..rekommendationer? Är det nått där som är bättre men billigare i jämförelse med de två korten vi pratat om? 6600/6800

 

 

//Lady

************************************************************

Nuvarande dator:

Noblesse chassi 350W PSU med MB-ASUS P4S333, P4-1.8GHz, 512MB PC2700, GF 3 Ti 200 64MB, Ljudkort Soundblaster 1024Live, Maxtor 80GB, NEC 3540A dvd+- brännare (svart) och Memorex dvd-rom (beige)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå! :-)

 

Jo, det finns bra Ati-kort, problemet är bara att de inte riktigt innehåller det senaste grafikstödet, det som kallas SM 3.0. Det har inte gjort så mycket tidigare, men nu har spelen kommit ikapp, och därför är det svårt att rekommendera Atis nuvarande kort om man vill ha en mer framtidssäkrad dator och ska köpa ett dyrare kort. Annars finns det väldigt prisvärda kort, t ex X800 GT med 256 MB DDR3 minne för strax över 1400:-

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Grafikkort&n=100&prisMin=&prisMax=&q=x800+gt

 

Det är alltså inget fel på det viset på Ati, men nu är det är ju så att nu - äntligen, för de skulle kommit redan under sommaren - är deras nya serie på väg, och det har det nya stödet SM 3.0 samt fler nya funktioner. Och när korten dessutom beräknas vara tillgängliga första veckan i oktober, dvs om bara ett par veckor, är det - om du förlåter det - både dumt och korkat att köpa ett dyrare grafikkort innan dess... :-) (från Ati vill säga)

 

T ex börjar Richard Hubby, som är någon sorts Ati-tech boss i Europa, nu prata om HDR som något fantastiskt, vilket Nvidia bara har haft tidigare (naturligtvis är Atis bättre...). PR-maskinen har alltså rullat igång.

 

/ m

[inlägget ändrat 2005-09-08 23:09:19 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tänkte jag skulle uppdatera det jag skrev först:

Valve ska ge stöd för HDR i kommande Source-spel. Stödet har hittills endast sagt definitivt ges för 6800-serien resp x800-serien och uppåt för Nvida resp Ati. När de äntligen lyckas få tummen ur, vet vi säkert.

 

Enligt den här artikeln är det så att HDR i Source ska fungera på alla SM 2.0 och 3.0-kort:

http://www.bit-tech.net/gaming/2005/09/14/lost_coast_screens/1.html

 

Det innebär att det även skulle kunna funka på Geforce FX-serien, men eftersom Valve har diskriminerat den serien tidigare har jag tyvärr inga större förhoippnigar om det, iaf inte utan någons sorts tweaknng. Däremot ska alltså alla Atis kort från 9500 och uppåt stödja HDR - om nu infon är korrekt. Menar de istället SM 2.0b innebär det från X700 och uppåt istället (och då defintivt inget FX-kort). Det lär visa sig när Day of Defeat släpps, som tydligen är den första titeln med HDR, fast jag väntar tills nivån Lost Coast kommer.

 

/ m

[inlägget ändrat 2005-09-15 18:16:17 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen:)

Tack för mer info:)

Jag har funderat fram o tillbaka och kommit fram till att det står mellan 6600GT och 6800GT.

Dock har ny fundering uppstått - 128mb el 256? Läste nånstans att det är inte alla kort som använder minnet fullt ut..

Jag ska ,som sagt, till en början ha en vanlig 17" crt med 1024x768@75 till kortet. Gillar den upplösningen, blir så smått annars.

 

Beroende på priserna den dagen jag beställer, just nu vet jag inte om 2000kr extra på totalsumman är så roligt vilket ett 6800GT kort medför.

*håll tummarna för prisnedgång ;) *

 

Ha det gött och åter - TACK för all hjälp, tankar och tycken :D

************************************************************

Nuvarande dator:

Noblesse chassi 350W PSU med MB-ASUS P4S333, P4-1.8GHz, 512MB PC2700, GF 3 Ti 200 64MB, Ljudkort Soundblaster 1024Live, Maxtor 80GB, NEC 3540A dvd+- brännare (svart) och Memorex dvd-rom (beige)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Vill ha:

ThermalTake Tsunami silver + PSU 400W, Asus A8N-E nForce4 Ultra, AMD Athlon64 "Venice" 90nm 3500+ Boxed, A-DATA 2x512Mb Dual DDR-DIMM PC3200 400MHz 184pin, GF 6600GT/6800GT 128/256mb? DDR3, Maxtor DiamondMax 10 200Gb 7200rpm 8Mb NCQ S-ATA, Maxtor DiamondMax 9 80Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA. +Win XP Pro swe OEM.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå tillbaks!

 

Jag kollade på datorbutiken, och det skiljde 870:- mellan deras billigaste 6600GT 256 MB DDR3:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=GIGPCX66GT

 

och det billigaste 6800GT 256 MB DDR3:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=POVPCX68GT

 

Skillnaden mellan 256 MB och 128 MB DDR3 är 500:-

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=GWP6600GT128

 

Ser man det så tror jag du mer prestanda för prisskillnaden mellan ett 6800GT och 6600GT med 256 MB, än mellan ett 6600GT 128 kontra 256...

 

Men det är ju en del pengar ändå.

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig i analysen Stålis men vill lägga till en sak till favör för 256 MB. Enligt uppgift så kommer Vista (nästa XP) att trivas bättre med 256 MB.

-nisse

Chaos, Panic and Disorder!

My work here is done.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, det har du såklart rätt i! Det är en viktig sak att ta hänsyn till. :-)

 

Ja, det är inte lätt att välja. Jag tror inte att Ladytech blir missnöjd med ett 6600GT med 256 MB, det är ett bra kort, det är bara det att med en 3500+ finns det utrymme för ännu bättre grafikkort. Ett 6800GT är dessutom i vissa fall 100% snabbare, men kostar trots det bara drygt 50% mer. Fast sanningen är att den riktiga styrkan hos 6800GT visar sig först i högre upplösningar än de 1024x768 på en 17" skärm som ju var aktuellt här, så om det inte utnyttjas är det nog mer prisvärt med 6600GT 256 MB ändå, även om jag hellre skulle para en 3000+ med ett 6600GT.

Här är Xbitlabs test:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/2005-17gpu.html

 

Det finns iaf utrymme för att uppgradera framöver då, om det skulle behövas. Men det är förvirrande att sia om framtiden. T ex läste jag idag att förutom de nya DX 9.0c SM 3.0-kort som Ati ska släppa i oktober, kommer båda firmorna att ha ute SM 4.0-kort redan om ett år. Detta därför att DirectX 10, som ska komma samtidigt med Vista, innehåller SM 4.0. Tyvärr lär DX 10 inte vara bakåtkompatibelt med tidigare DirectX-versioner, men äldre spel ska gå att köra genom mjukvaruemulering. Microsoft ska dock släppa en ny version av DirectX, än så länge känd som DX 9.0L innan Vista, som också ska innehålla SM 4.0, och genom den ska inte SM 4.0 enbart vara begränsat till Vista.

 

Om jag fattat det rätt innebär det att DirectX 10 inte kommer att finnas för andra operativsystem än Vista, annars förstår jag inte meningen med den här manövern. Uppgradera till Vista om du vill ha DirectX 10, annars får du sitta med DirectX 9.0L? Eller är det för att matcha korten som kommer ut nästa sommar, så att de inte får stå där ensamma med sin SM 4.0-funktionalitet i ett limbo i väntan på att Vista ska komma?

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej igen:)

 

Har tyvärr inte kommit längre än på pappret med datorn:/

Min dator dog och med min kassa vart det en riktig budget "uppdatering" för att få liv i den igen..*suck*

 

Har funderat o läst igenom era kommentarer o tankar och smält allt.

Har nu ett paket på ca 16000 ink tft skärm som jag funderar på.

 

Det jag nu funderar på är om 3700+ är värd de extra kronorna med det dubbla L2 cachen istället för 3500+?

 

2x1024 el 4x512mb ram pc3200 :) Ändrade mig där.

 

6800GS/GT el den billigaste 7800GT 256mb? *dum fråga kanske men åsikter är alltid trevligt*

 

Audigy 4 har jag valt till med:)

 

Är nättagget fortf. ett bra?

Jag misstänker mitt gamla för att vara boven i min gamla cpus/ljudkorts bortgång, vill ej uppleva det igen *codegen psu :s*

 

*Edit:Tillägg* Just det, tft skärmen ja självklart med dvi helst 8ms, för att nyttja det bästa från grafikkortet:) Men 17" el 19"? Nått märke ni rek? Nått man ska akta sig för?? Har ett gott öga till ViewSonic.

 

 

Jag undrar trots att jag inte ser ljuset i tunneln än, men man vet aldrig. Ska gå och "växla" till mig 4 st trisslotter nu :D *håll tummarna* lol

 

//Lady

 

*****************************************

Nuvarande dator:

Chassi: Noblesse /PSU: FSP ATX2.0 350W 120mm Fläkt <20dB /MB: ASUS P4P800S-X /CPU: Celeron D-2,4GHz /RAM: 768MB PC2700 Grafik: GF 4 Ti4200 -128MB AGP8x /Hdd: Maxtor 80GB /Dvd: NEC 3540A dvd+/-

 

[inlägget ändrat 2006-01-19 17:46:07 av Ladytech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag nu funderar på är om 3700+ är värd de extra kronorna med det dubbla L2 cachen istället för 3500+?

 

Det tycker jag att den är i synnerhet om du skall spela. Om du skaffar dig ett bra skohorn tro du då att du skulle kunna klämma in en X2 3800+ i budgeten?

 

 

2x1024 el 4x512mb ram pc3200 :) Ändrade mig där.

 

2x1024 är att föredra.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan det väl, vill vill jag men..att ta en x2:a gör att priset går upp 700 PLUS 600kr=1300kr totalt.

 

Detta pga av att jag tänkt att inskaffa xp home, vilket inte stöder dual:(

Måste ha Pro för att en OSet ska ha nytta av det. *Detta enl. Datorbutikens info*

 

Här är hela konfen för de som är intresserade med dagens priser:)

 

Aspire X-Cruiser Miditower Red ATX - 690.00

 

HIPER Type-R Black 480W ATX 2.2 - 669.00

 

Asus A8N-E nForce4 Ultra - 899.00

 

AMD Athlon64 San Diego 3700+ 2.2GHz 1Mb Boxed Socket939 - 2449.00

 

A-DATA 2x1024Mb Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL3 - 1769.00

 

Maxtor DiamondMax 10 6L200M0 200Gb 7200rpm 8Mb NCQ S-ATA - 919.00

 

PNY Verto GeForce 7800GT 256Mb DDR3 RETAIL PCI-E - 3039.00

 

Creative SoundBlaster Audigy 4 Bulk - 590.00

 

Microsoft Windows XP Home SP2 Svensk OEM - 995.00

 

ViewSonic VX924 19" TFT Silver/Svart Analog&DVI 3ms - 3989.00

 

 

Totalt inkl moms 16008.00

 

Frakt: 289:- inkl moms

 

Valde 19" pga av det skiljde bara ca 3-400kr på 17 och den.

 

Tror priserna gått upp lite plus att jag valt en större o dyrare skärm.

 

//Lady

 

**Edit- Detta är la så balanserat det kan, förutom X-Fi Audigy FPS kort då:) Sååå dyrt med det:S**

 

*****************************************

Nuvarande dator:

Chassi: Noblesse /PSU: FSP ATX2.0 350W 120mm Fläkt <20dB /MB: ASUS P4P800S-X /CPU: Celeron D-2,4GHz /RAM: 768MB PC2700 Grafik: GF 4 Ti4200 -128MB AGP8x /Hdd: Maxtor 80GB /Dvd: NEC 3540A dvd+/-

 

[inlägget ändrat 2006-01-19 19:40:49 av Ladytech]

[inlägget ändrat 2006-01-19 19:43:41 av Ladytech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...