Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reason 3.0 input (Roland EG-101)?


oxi_igen

Rekommendera Poster

Ok jag vill veta om jag kan koppla Roland EG-101 Synth (klaviatur) som input device i Reason 3.0... Jag antar att jag kan det men då jag bara har ett skräp "on board" ljudkort undrar jag om det kommer att funka... och i så fall vilken typ av kabel jag kommer att behöva...?

 

Mycket tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver MIDI-in på ljudkortet. De flesta har detta i GAME-porten och då behövs en MIDI-GAME-kabel.

 

Dock kommer det inte att bli kul med ett "skräp" ljudkort, eftersom dessa inte klarar ASIO-drivrutiner vilket är mer eller mindre ett krav om du inte vill ha en halv sekunds fördröjning från det att du trycker på en tangent, tills det kommer ljud.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kan jag kolla om det skräpet jag har nu klarar dessa drivisar då? Och med midi-game menar du då en midi till en 3,5mm plugg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är det en sån här kabel du menar?

 

[bild bifogad 2005-09-06 23:46:48 av oxi_igen]

 

[inlägget ändrat 2005-09-06 23:48:08 av oxi_igen]

 

Förresten du skulle inte kunna rekomedera mig ett billigt men funktionsdugligt ljudkort? Jag ska inte bygga värsta studion, jag vill bara leka lite med reason så jag vill inte lägga ut för mycket...

[inlägget ändrat 2005-09-06 23:54:54 av oxi_igen]

Detta (http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=352) är föresten mitt moderkort, där ljudet finns On Board, du kanske med din expertis kan säga mig om det kommer att funka? ;)

 

[inlägget ändrat 2005-09-07 00:10:12 av oxi_igen]

747277_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja det är denna kabel du behöver. (som du visar på bild)

 

2. Ditt onboard klarar nog inte ASIO.

 

3. Vilket som hälst SoundBlaster ljudkort funkar med kX drivrutiner (speciella drivrutiner till alla SB-ljudkort, som ger ASIO). Vill du slippa strul så köp ett nyare SB Audigy 2 eller nåt liknande som redan har ASIO inbyggt från början (i orginaldrivrutinerna).

Nu kommer alla riktiga studiomänniskor hoppa på mej för att jag rekomenderar SoundBlaster, men men, det funkar, finns kanske bättre alternativ till en musiker dock. Jag är inte så himmla insatt längre...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik P Larsson

Här ska inte hoppas på dig, men jag kan rekomendera asio4all också.

Jag har kört både KX och asio4all, och märkt att på vissa kort så funkar asio4all klart mycket smidigare :)

 

Plus att det är lättare att ta bort asio4all än KX om man nu vill det.

 

http://www.asio4all.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...