Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vinyl till CD


leidefeldt

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en stort antal vinylskivor som ligger hemma och aldrig blir spelade. Har funderat lite på att försöka bränna ner dem till cd. Men jag har inte rikigt listat ut hur det ska gå till. Det borde inte vara så svårt att koppla ihop grammofonen och datorn. Men väl där så vet jag inte hur jag ska göra. Jag kan ju bara spela upp musiken. Hur ska jag kunna spela in den. Vilket prgram ska man använda? Är det värt ansträgningen eller blir det svårt att få någon bra ljudkvalitet.

 

 

/ Leidefeldt

 

Ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte koppla in LP-spelaren direkt till datorn, utan du behöver någon form av för-förstärkare.

 

Tex http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=190206

 

Ljudkvaliteten är inget problem om du spelar in som wav.

Dock lite beroende på vad du har för ljudkort. Inbyggda standardkort på moderkortet håller rätt usel ljudkvalitet. Köp istället tex det billigaste soundblasterkortet du hittar (~300 kr) och du har hoppat jättemånga steg upp i ljudkvalitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om Windows Sound Recorder stödjer det men ska man t ex spela in en liveskiva och vill dela upp den i flera spår måste ljudfilen delas upp enligt vissa regler. Man kan inte dela upp den precis var som helst eftersom det dår blir ett "hack" när man spelar upp skivan. Men det gäller som sagt enbart om man vill dela upp en liveskiva i flera spår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...