Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ethernet-styrenhet - inga drivrutiner.


David J

Rekommendera Poster

Jag har en Compaq Evo D510 SSF.

 

Den är formaterad och Windows XP SP 2 nyinstallerat.

 

Den har nätverksport integrerat på moderkortet.

 

Nätverket fungerar inte.

 

I enhetshanteraren markeras Ethernet-styrenhet med ett gult frågetecken. "Det finns inga drivrutiner till denna enhet".

 

Jag har laddat ner alla drivrutiner från Compaqs hemsida som rör nätverk.

Ingenting hjälpte.

 

Jag har även provat att sätta i ett PCI-anslutet nätverkskort, och installerat alla drivrutiner. Det ser bra ut i enhetshanteraren för nätverkskortet, men Ethernet-styrenhet fungerar inte.

 

Nätverket fungerar ändå inte.

 

Vad är Ethernet-styrenhet för något? Måste den fungera även om jag har ett nätverkskort som fungerar.

Vad gör Ethernet-styrenheten, och var sitter den?

 

Hade bäst! /David

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h18007.www1.hp.com/support/files/evodesktop/us/locate/63_4493.html#12

 

Titta efter chipset drivrutinerna, det är dom som gör att onboard enheter så som ljud, nätverk osv. fungerar.

 

Tydligen skall chipset drivarna på denna sida passa all EVO D510

 

Snabb länk till chipset drivrutinerna.

http://h18007.www1.hp.com/support/files/evodesktop/us/download/20521.html

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket, men det hjälpte inte.

 

Fortfarande samma fel.

 

JAg provade att ta bort "Ethernet-styrenhet" från enhetshanteraren, startade om datorn, och windows "lägger till maskinvara".

 

Samma fel. Gult frågetecken på "Ethernet-styrenhet".

 

Hjälp!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Om du högerklickar på Ethernet-styrenhet och väljer "Uppdatera drivrutin".

Låt Windows sedan söka efter drivrutinerna för styrenheten. Vad händer?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har installerat den du länkar till.

Det hjälpte inte...

 

Jag har även installerat ett nytt närverkskort, och det syns i enhetshanteraren. Alla drivrutiner funkar för nätverkskortet.

 

Det går inte att köra guiden "konfigurera hemnätverk eller litet kontorsnätverk..." eller vad den heter. Detta beror på att just Ethernet-styrenheten inte har några drivrutiner, enligt guiden.

 

Jag ställer mig frågan: Vad är Ethernet-styrenheten?

Är det detsamma som närverkskortet på moderkortet, eller är det något som behövs oavsett om jag har nätverkskort på moderkortet eller PCI-port?

 

Jag är mycket tacksam för all hjälp ni ger mig.

 

Men ändå:

Hjälp!!!

 

Någon mer som har ideer?

 

Jag tror jag blir tokig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer mig frågan: Vad är Ethernet-styrenheten?

Är det detsamma som närverkskortet på moderkortet

 

Ethernet styrenhet eller Ethernet controller är ditt nätverkskort, eller rättare sagt funktionen på ditt nätverkskort i detta fall har du det inbyggt på ditt moderbord.

 

Man brukar prata om nätverkskort eller network adapter och på denna adapter eller kort sitter själva controllern/styrenheten.

 

För att få onboard enheterna att fungera på ett moderbord så följer det med drivrutiner sk. chipset drivers, köper man moderbordet löst så följer dom med på en CD som man får installera så att operativet kan 'prata' med dom inbyggda enheterna.

 

Det gäller om man har inbyggt ljud, videokort, nätverk osv.

Det du verkar sakna är alltså chipset drivrutinerna.

 

Den länken jag gav dig borde ha gett dig rätt drivrutiner även den som 0x2A gav dig såg riktig ut men vad du kan prova om du nu inte redan gjort det är att ta bort nätverkskortet i enhetshanteraren igen men innan du startar datorn om så installerar du chipset drivrutinerna då kanske den snappar rätt drivare utan att hänga upp sig.

 

Du har väl kollat att onboard LAN är satt till Enable i BIOS?

Tunna/

 

[inlägget ändrat 2005-09-01 22:40:29 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

JAg ska ytterligare prova att installera drivrutinerna.

som du beskriver.

 

Min fråga nu är: Om jag har ett PCI-anslutet nätverkskort, som fungerar, måste då Ethernet-styrenheten funka???

 

Tack! /David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problen som du. Datorn hittar inte: ethernet styrenhet, pci modem och IEEE 1394-syrenhet. Den hittar inte heller ljudkortet. Och tro mig, jag börjar också bli långsamt galen på detta! Hittar du nån lösning så får du gärna posta den!

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nu har det löst sig.

 

Jag hittade till slut den drivrutin som saknades, och installerade den.

 

Det var en drivrutin till det inbyggda nätverkskortet. Jag hittade det till slut på Comviq:s hemsida, genom att mata in en annan modell än det den dator jag har, men som jag vet har samma moderkort. Troligen har Comviq gjort fel på sin hemsida. Kasst!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

jag har också drabbats utav problemet..

 

min dator är en antec, och jag hittar inte nånstans där jag kan ladda ner drivrutiner till ethernet styrenheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
bla bla bla whatever

min e också ett gult frågetecken! ja har laddat ner chipset till min dator men de funkar inte vadå vilken kladda du ner då david? ja vill också testa den :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha installerat samma drivrutin typ 10 gånger och startat om emellan, så fungerade det.

 

Det var alltså den drivrutin som man hittade via moderkortstillverkaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...