Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

POP3, Global Mailbox och flera domäner


Daniel74

Rekommendera Poster

Small Business Server 2003. En Global Mailbox som POP:as ner.

Mailboxen innehåller mail till tre olika domäner.

Problemet är att den bara levererar mail till en domän till rätt mottagare, resten kommer till administrator som jag angett som mottagare i de fall exchange inte hittar rätt mottagare.

Jag har angett alla tre domänerna i default recipient policy. Den domän som mailen levereras till är den som jag angett som standard i policyn och som jag också angett i POP connectorn. Tyvärr verkar man ju bara kunna ange en domän i connectorn.

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Jag har slängt ut frågan till lite folk som kör SBS, tydligen skall man kunna göra det. Du kan dock få problem med att all utgående epost skickas som sänt från standarddomänen, även om du har en annan adress som standard. Iofs låter det lite konstigt med tanke på att utgående epost går som SMTP, och där funkar ju Exchange så att den adress som står i AD:t är den som står som avsändare. Det är dock möjligt att POP3-connectorn är inne och fipplar till det.

 

Jag vill dock poängtera att du *bör* försöka få till det så att du slipper POP3. Protokollet är *inte* gjort för att göra det du använder det till, och för eller senare kommer man stöta på problem. Flera ISP:er använder så kallad "reverse SMTP", eller ETRN, som gör att du kan använda den vanliga SMTP leveransmetodiken, även om du sitter på uppringt.

 

// Johan

 

--

Bra källor till information om Exchange

http://www.microsoft.com/exchange/community/default.mspx

http://blogs.technet.com/exchange/default.aspx

http://www.MSExchange.org

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för din hjälp Johan!

 

Det gör ingenting att det bara är en domän (standarddomänen) som står som avsändare. Det viktiga i det här fallet är att kunna leverera mail till samtliga användare, oavsett vilken av de tre domänerna man skickat mailet till.

Tror du att problemet kan lösas om man installerar en annan POP3 connector? Har du i så fall någon att rekommendera?

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Ja, andra POP3 connectors kan vara bättre. Inte ens MS anser att den inbyggda är särskilt användbar. Titta på http://www.MSExchange.org/software/POP3-Downloaders/'>http://www.msexchange.org/software/POP3-Downloaders/ för ett antal alternativ, ta gärna en titt på PopBeamer från http://www.dataenter.co.at/products/popbeamer.htm. Jag körde PopBeamer för visserligen ett antal år sen, men var mycket nöjd med den. De flesta produkter har gratis testversioner, och jag rekommenderar dig att ta en titt på vad alla kan erbjuda.

 

// Johan

 

--

Bra källor till information om Exchange

http://www.microsoft.com/exchange/community/default.mspx

http://blogs.technet.com/exchange/default.aspx

http://www.MSExchange.org

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet verkar nu vara löst. Jag lät ISP:n lyfta ut domänerna från huvuddomänen, sedan skapade jag olika en connector för varje domän och plockade hem mailen.

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...