Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gener


Carl Hult

Rekommendera Poster

Är det nån som missat det stora genombrottet Bill Clinton talade om? Nej, tänkte väl det. Det är möjligt att jag nu får en del människor emot mej men det får jag ta:

 

Jag är väldigt skrämd av det faktum att man nu har kartlagt den genetiska koden. Alla genetiska defekter kan upptäckas och kanske även kureras. Jag vill då rakt inte veta vad som är fel på mej eller mina framtida barn. Det vill jag upptäcka och handha själv. Framför allt får denna forskning inte hamna i fel händer.

 

En annan sak gör mej arg och det är att läkemedelsföretagen står i kö för att ta patent på generna. Det kallar det nåt annat bara för att komma undan men faktum är att det i grund och botten är naturen som skapat allt detta.

 

Synpunkter tack!

 

Mvh Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Några tankar:

 

Vapen:

 

Jag tycker också att det är skrämmande, vid avslutningen av något nedrustnings samtal sa Boris Jeltsin någonting i stil med att de letade reda på nya massförstörelse vapen. Sådana vapen kan spridas NU (kan du se om det finns några genmanipulerade luftburna virus i ditt rum?) Allt som behöver släppas senare är en katalysator som triggar hela armageddon.

 

Ok, kanske lite X-Files, men möjligheten finns: Varför inte utkämpa striden i fred, för att i kriget trycka på en knapp och din fiende är paralyserad, död eller en tom zombie? Scary stuff!

 

 

Personlig integritet:

 

"Näpp - ditt DNA säger att du har cancer i släkten, så du får inte jobbet". (Detta säger väll allt.)

 

 

Patent på gener... tja.. vad förvändar du dig av en patentbyrå (USPTO) där de anställda får bonus efter hur många patent de får igenom och har accepterat patent på mjukvara, hela koncept och sådant som redan varit kännt? Ett sådant bonus system uppmanar nästan till korruption.

 

Ett sådant system ska vara statligt och opartiskt; inte drivet av motiv som individuell vinning.

 

Bara några tankar,

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip håller jag med, man måste vara otroligt försiktig när det gäller gener, genmanipulation med mera. Det är ju som du säger risker att folk blir utsållade på grund av "dåliga" gener.

 

Samtidigt ser jag detta som något positivt då jag har en sjukdom som forskarna kanske finner ett botemedel för och jag kan leva ett normalt liv igen.

 

Dessutom är det ju många andra sjukdomar som också skulle kunna botas om forskarna vet exakt vilka gener som påverkar cellerna. Ta till exempel Human Papillomvirus som orsakar många olika sjukdomar och obehagliga besvär. Aids är en annan sjukdom som skulle kunna botas. Men också andra genetiska problem som alkoholism.

 

Många miljarder i sjukvårdskostnader skulle sparas om flera av de genetiska sjukdomarna kunde botas tack vare den nya forskningen. Och det är det nog ingen som säger nej till.

 

Men då får man passa sig så det inte blir någon typ av gen-rasism där bara vissa gener tillåts och "felaktiga" eller "avvikande" arborteras redan i moderlivet för att tillverka någon typ av super-människa alla Hitler-ideal. Detta vore fruktansvärt och totalt oacceptabelt.

 

Så med måtta tycker jag denna forskning är intressant och tycker att den ska fortsätta.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Om alkoholism är ärftligt vette 17, tror det har med sociala förhållanden och individens egen styrka.

 

Menade inte att genmanipulering är 100% onska, utan något i stilen "med gott kommer ont" och vice versa, typ kärnkraft - en "relativt ren" (löst menat, please - ingen diskution) kraftkälla vart populär under 50 talet, men jag tror att min tjejkompis ifrån Nagasaki skulle ha velat att historien hade tagit en annan väg.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, alkoholism är ärftligt. Ruggigt men sant. Så har man fel gen så kan man utveckla alkoholism (inte att samanblanda med alkoholmissbruk som förvisso många alkoholister också gör, missbrukar alltså). Men förutsättningen är ju att man intager alkohol och kan man undvika det så behöver man ju inte oroa sig.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...