Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter flash av BIOS


RiWeLino

Rekommendera Poster

Hej, nu suckar väl många, men jag ska fatta mig kort.Behövde (trodde jag) hotta upp BIOS för att få en ATA66 quantum 10GB att sluta spöka med min maskin som bara stöder ATA33. (hittade en patch till hårddisken senare men det är en annan historia.) Jag Flashade BIOS, allt funkade inga hängningar. Installerade en mängd applikationer. Körde ca 1 timme stängde av. Dagen efter...startar jag upp, självtest OK, men helt plötsligt när Windows95 startar blir tecknen på bildskärmen grekiska, såg skumt ut. PC hängde. Omstart...AWARD Bios Beep 1 lång två korta Kan inte initiera Video. Eftersom jag inte pillat på grafikkortet (Diamond Speedstar A50 8MB AGP) utgick jag från att BIOS var paj, Gjorde BIOS recovery i blindo. Funkar inte ändå. Nu till frågan(orna): - Ska jag utgå från att BIOS är korrupt ? - Kan det vara Grafikkortet som lagt av som en av tillfällighet ? - Kan jag ha kvaddat grafikkortet med den nya BIOS versionen ? Grafiken funkade ju ett tag förutom i uppstart då texten faktiskt var "gråare" än normalt. Jag tror att det finns många damer o herrar som vet mycket mer än jag om sådana missöden som jag råkat ut för. Moderkort: FIC VA503+ Via MVP3, AWARD-BIOS (fastlödat! på moderkortet suck) Har någon nåt förslag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

göran bengtsson

hade samma problem när jag köpte min nya dator och det var grafikkortet som inte var på plats, öppna datorn, plocka ut grafikkortet och stoppa sedan in den igen bore fungera. sen ska du in i bios och välja "ladda standard inställningar"

eller liknande. borde funka.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för detta förslag, jag har provat det du förslog redan innan och tyvärr med samma resultat, ska ragga upp ett annat grafikkort och prova det...tack för tipset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

göran bengtsson

lämna in kortet om du har garanti för det verkar ju inte vara ditt fel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...