Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analog Hi8 video redigering via datorn?


Gösta Andersson

Rekommendera Poster

Gösta Andersson

Måste prova med en förfrågan ang. redigering av analoga videofilmer Hi8 via datorn till DVD och VHS. Har kommit en bit på väg med i slutskedet låser det sig. Finns det någon som vet s.k. hela vägen fram , så har jag massor med tablåer som visar felen, men jag klarar inte av att klicka på rätt knapp, tror jag.

Svara gärna, så kanske vi kan börja nysta upp rätt tråd.

mvh CHACHA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att berätta vad du gjort, vad som fungerat, vilken utrustning du använt,vilka program du använt, hur långt du har kommit och vad som är problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gösta Andersson

Hej och tack för svar:

Ska försöka att svara på det hela i en ordning så att Du begriper det.Ska kanske börja med en liten historia om hur det hela är! Har videofilmat seda 1987, då med en video 8, senare med Hi8, och nu ned digetal DV.

Men eftersom all denna film c:a ett 50-tal Hi8/90min. är oredigerade i stort sett.(Har under årens lopp red. över på S-VHS men vill komma vidare via datorn för red. med övergångar , texter och ljudefekter till DVD och VHS.

Ja, som sagt nu börjar vi: Jag har installerat ett program som heter

WinDVD CREATOR. Eftersom en del filmer omspänner ett lång tid , har jag fört över de flesta till en extra hårddisk (160 GB) för att därifrån importera den film jag vill ha just då. För det mesta inga problem.När jag har s.k. dragit ner de bildfrekvenser jag vill ha till tidslinjen och storybord för börja skapa film, då börjar det låsa sig.

Min första fråga är ? Vad är nästa steg ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cha,cha

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ok nu fattar jag.

 

Tyvärr känner jag inte till WinDVD Creator så där kan jag inte hjälpa dig.

 

Men det finns ju en uppsjö andra program att testa. Själv har jag använt två - DVD Builder från Roxio och DVD Architect från Sony. Det senare är betydligt mer avancerat men kostar därefter, det finns i en "studioversion" dock som kostar under 1000:-.

 

När jag gör en DVD skapar jag alltid hela filmerna först i ett videoredigeringsprogram (Vegas i mitt fall) och exporterar dem som färdiga MPEG2-filmer. På det viset behöver DVD-byggarprogrammet bara göra en liten del av jobbet eftersom omkodningen redan är klar..

 

Ta en titt på det här kanske, inkluderar både videoredigeringsprogram- och DVD-byggarprogram:

 

http://www.sonymediasoftware.com/Products/ShowProduct.asp?PID=977

 

BTW, jag har också en massa filmer i Hi8-format liggandes. Vilken dag som helst ska jag läsa in dem i datorn och gå igenom samma process som du gär nu :)

 

[inlägget ändrat 2005-08-25 00:39:21 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gösta Andersson

Tack för svaret. Det kanske inte är så enkelt, men DET måste gå så småningom. Finessen med det hela är ju att man kan i stort sett ha många filmer inlagda på en hårddisk, och därifrån flocka de scener man vill ha. Det kan ju t.ex. vara blommor el. likn. som man kan plocka in på lämpliga ställen. De behöver ju inte alls vara tagna det året eller på den filmen. Ja det finns hur stora möjligheter som helst. MEN när jag har kommit så långt att kunna bränna filmen till DVD, säger datorn ifrån, och bränningsprossen upphör men en tablå från datorn , där det står att det blivit ett fel och måste stänga datorn. Som tur är , så är filmen sparad i hårddisken.

Har Du en massa film också kan det kanske ordna sig.

Cha,cha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långskott, kanske det går att spara den skapade DVD:n på npt sätt? SOm en filstruktur, kanske som en "image" (avbildning) och sen försöka bränna med något annat program?

 

Det man måste kunna göra då är att "generera" sin DVD (vad nu det kan kallas i WinDVD vet jag inte) men UTAN att starta själva bränningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...