Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen är död!!!


Anders Lyckner

Rekommendera Poster

Anders Lyckner

<P>Hej! Jag satte i en ny hårddisk i helgen och hade även loss och kollade lite på grafikkortet. När jag sen ska starta upp datorn så reagerar inte skärmen. Jag misstänker givitvis att jag har brännt grafikkortet men samtidigt så hoppas jag att det inte är så. Jag har än så länge inte fått tag något annat grafikkort att testa med så därför frågar jag om det är någon som har varit med om samma sak. Grafikkortet är ett Rage 11C AGP. Tack på förhand!<br><br>Anders Lyckner</P>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du råkade komma åt minnet eller något annat i datorn så det kanske lossnade från sin plats?, Piper datorn något?.

 

Låter otroligt att du har pajjat kortet bara genom att ta ut det och titta på det. Kontrollera så du tröck fast det riktigt i AGP kontakten.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lyckner

Det kanske jag har gjort. När jag startar upp datorn så piper den till några gånger och sen hör jag hur den börjar läsa från startdisketten men skärmen är död.

 

AGP-kontakten har jag tyckt dit riktigt ordentligt. Ska ta och kolla så att allt sitter i där det ska när jag kommer hem idag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett brukar du få upp ett meddelande på skärmen i stil med "No signal" om skärmen inte får signal. Detta beror på hur gammal skärmen är. Får du inte upp detta meddelande kan du utgå ifrån att det inte är grafikkortet som klyddar utan som sagt minnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer wadman

 

 

Kontrollera så ide sladden sitter åt

rätt håll i hårdisken.

 

Kontrollera bygling på hårdisken också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ganska viktig sak att försöka komma ihåg är hurvida du var jordad eller ej. Om du inte var det, eller hade avgjordat dig en kort tid innan kan kortet ha blivit ESD-skadat.

 

Kolla i manualen för moderkortet om det där med pipen. Antalet pip talar om vad som är fel, och där ligger ju även lösningen. Det måste ju faktiskt inte vara så att kortet pajjat, utan det kan ju vara nått annat som pajjade när du pillade i burken. Testa gärna med ett annat grafikkort för att kolla säkert.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte som det är ett hårddisk fel. För då skulle din inte vara helt svart utan den skulle då starta upp och leta etfer hårddiksen.

 

Felet är nog troligen grafikkortet.

Ryck grafikkortet och testa om det piper lika utan grafikkortet. Sen kan du trycka i kortet igen.

Kolla så att inget stift är skadat på kortet och i kortplatsen på datorn.

 

Vad har du för moderkort?

 

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Anders Lyckner

Tack för hjälpen allihopa. Ursäkta att det tog lite tid men jag har haft semester. Jag vet fortfarande inte riktigt vad som var problemet men förmodlignen var det något med kontakten mellan grafikkortet och AGP-porten. Helt plötsligt så fungerade det i alla fall.

 

Mvh

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...