Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

behöver hjälp


LindaMariaJo

Rekommendera Poster

Åh, snälla hjälp mig!! Sambon är borta och han tog vår digitalkamera med sig. Det är en Konica Minolta Dimage E500 som vi nyligen köpt. Nu ringde han och han har problem med den, men hur jag än söker på nätet kan jag ej hitta en lösning på problemet!

 

Kan någon hjälpa mig??

 

Problemet är att när han ska ta kort och slår på kameran ser han inget på skärmen, men om man tittar på de kort han redan tagit så kan han se dem på skärmen.

Anar att problemet sitter i objektivet....eftersom skärmen funkar när han kollar på de gamla korten. vad göra??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På många kameror finns en knapp för att stänga av displayen med. Jag har ingen aning om det är så på eran kamera men be honom kolla om han hittar en knapp på baksidan där det står "Display" eller "LCD" eller en synbol dom ser ut som en TV-ruta med et lorätt streck på vardera sidan.

Hittar han en sådan knapp kan han prova med att trycka på den.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns ingen sådan knapp på denna kamera, iaf ingen som han kan hitta!

Det konstiga är ju att han kan titta på gamla kort som finns sparade på minneskortet, då funkar skärmen, men när han ska knäppa nya kort är skärmen alldeles svart och när han knäpper funkar blixten men kortet han tar blir alldeles svart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade manualen på nätet - http://kmpi.konicaminolta.us/eprise/main/kmpi/content/cam/cam_SupportCenter/ManualResults - och enligt denna finns knappen för displayen på baksidan. Titta på den bifogade bilden.

Dock borde displayen sättas på när man säter på kameran. Eftersom det tydligen inte blir någon bid när han "knäpper" så verkar det som om kameran är trasig.

Innan ni lämnar in den är det två saker ni kan prova:

1 - Prova med att "resetta" kameran. Det finns under menyn "Setup". Se manualen.

2 - Prova med att ta ur batterierna och låt kameran ligga i några timmar. Prova sedan med med att sätta i batterierna och prova igen.

 

Hjälper inte detta ser jag ingen annan råd än att lämna in den. Det låter ju som den är tämligen ny så det borde finnas garanti kvar. Har ni tur och träffar på en trevlig expedit kanske dom byter den direkt i butiken.

 

---/samoht

 

[bild bifogad 2005-08-20 22:38:54 av samoht]

740626_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din hjälp, men tyvärr fungerar den inte fortfarande, så jag antar att den är trasig och får lämnas in till veckan!

 

Tack ändå för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...