Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

w w w . m a c s v e r i g e . o r g


Whistler

Rekommendera Poster

Nu har apple-användargrupper i Sverige gått ihop och skapat sig en plats på webben. Ganska typiskt med PC-Suger länken, vad har denna att göra på en "seriös" sida ? En kombination av ångest över att man "valt fel" och försöker hävda sig samt brist på självförtroende. Deras motiveringar "Våra datorer är snyggare, snabbare, bekvämare och mysigare än andras. Varför? För att vi använder Mac förstås..."Det enda argumentet som skulle kunna tas på allvar är "snabbare", nu är det tyvärr så att PC världen idag tillhandahåller bra mycket "snabbare" maskiner. Resten är subjektiva floskler som de förmodligen drömt ihop under haschrus.

 

Och så över till något heeeeelt annat .....>

 

En annan sak som framkallar eksem hos mig är den nästa blinda tron på Apple som företag, det finns inget annat företag som genom åren släppt info om ren vaporware förutom Apple. Deras egen hemsida omfattar så många lögner och ren VT propaganda som Apple. Tur att det finns Non-Biased Appleknutna siter som håller lite koll :

 

http://www.appleinsider.com/articles/0006/applecare.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

:) Det råder inte någon brist på den typen av sidor. Vi har mackido, macmarines, appleinsider (främst deras forum) och den bästa avdem alla apple.com :)

 

xlr8yourmac är den som jag inte har sätt köra med fula tricks. Rekommenderas.

 

Jag kan också ge länkar till liknande sidor som framkom som ett resultat av de ovannämnda, vi har ihateapple och macnazis.

 

Jag mailade folket på macmarines och frågade om de var seriösa och de var mycket seriösa mac-förespråkare enligt de själva så det är inga humorsidor. Hmmmm

 

 

[inlägget ändrat 2000-07-01 17:26:56 av Dobroslaw Krawczynski]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om xlr8yourmac, de har kört ett antal processortester där de presenterat siffror som kan stämmas av med tex spechbench. Ihateapple borde vara rätt självförklarande, vad jag ifrågasätter är att samtliga svenska macanvändarklubbar, forum samt övriga intressenter samlas under ett tak som heter macsverige och så har de en länk på förstasidan som benämns PC-suger ? Detta säger en del som den samlade *eliten* LoL ;)

 

Macmarines, heh seriösa jupp "The MacMarines is a community of Mac users from all over the world who are bound together by their loyalty to the computer "for the rest of us." We have risen to defend our platform of choice from the oppression of untruth. We will battle lies with the truth, misinformation with the facts." "We are the few, the proud, the MacMarines" och så det roligaste "As you will see, the Mac has an advantage in all of the areas that are most important to computer buyers. Macs are...in fact...faster, more powerful, much easier use, and have a longer useful life than a Personal Computer "

 

Taget från apple.com, macarna är inte snabbare, kraftfullare på något plan och, eh de är "personal computers".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara Macfrälsta som säger sig hata Windows utan även Windowsfrälsta. Jag roade mig med en helt ovetenskaplig undersökning och sökte på "I hate Windows" tillika "I hate Mac". Resultatet kommer här från några av sökmotorerna:

 

Google:

I hate Windows: 1,804 träffar

I hate Mac: 162 träffar

 

Altavista:

I hate Windows: 408 träffar

I hate Mac: 78 träffar

 

Yahoo:

I hate Windows: 625 träffar

I hate Mac: 65 träffar

 

Då min undersökning är totalt ovetenskaplig framgår det inte vilka som hatar respektive operativsystem.

 

Slutsaten är i alla fall att Machatet tycks vara lite mindre än hatet mot Windows. Om det sedan är Macfrälsta som mest hatar Windows eller om det är Windows egna led som hatar sig själva mest vet jag inte.

 

Dock är slutsatsen att Sökmotorn Google verkar väldigt snabb och träffsäker en väl så korrekt iakttagelse. Så den rekommenderas oavsett det resultat ni får. ;-)

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Japp, mac-hatet verkar inte lika utbrett

 

Vi wintelanvändare är mycket trevligare och mindre militanta antar jag :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Jag antar att personkulten kring Jobs och Wozniac

är lite "sexigare" än kring Gates/Ballmer.. så det drar nog en del "sökare".. sen slår ju apple från underläge, mot en övermäktig "fiende" vilket gör att man kan dra paralleller David/Goliat.. Sen appellerar nog "rebell" imagen som apple odlat genom åren.. se bara Che Guevara.. hans ansikte i form av Alberto Kordas foto finns överallt, ingen tänker på att han kallblodigt mördade människor..

Microsoft och IBM är ju så tråkigt corporate att religionsfaktorn är låg..

 

I bland kan man undra om inte vissa människor har ett litet altare hemma byggt av en Apple ][ med foton på de båda Stevarna och rökelse...

 

;-)

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket roande läsning Erik.

Jag sitter på jobbet nu men kunde inte motstå att läsa Dina inlägg som är både roande och avslöjande.

Avslöjar att skribenten har en hel del på fötterna alltså.

 

Du lyckas förena åsikter och humor på ett tämligen unikt sätt.

 

mera sådant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riccard Akerman

Jag myser av alla läsning på detta forum, jag förstår inte hur två olika datamaskiner kan skapa ett sånt hat?

och folk undrar varför det finns krig i världen...

Eller är det dom båda OS:en som är roten till det onda?

själv vet jag inte vilken plattform som är bäst.. har bara kört I386-baserade maskiner...

//Riccard

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Kanske det är dags att uppgradera?

Du vet, i första halvan av nittiotalet kom 486-processorerna. Det var dessa som slog "100MHz vallen". sen i mitten av nittiotalet kom dagens Intelprocessorfamilj, Pentiumprocessorn. Idag kör vi lite mer uppdaterade användare Pentium III i frekvenser upp till och med 1000 MHz!

Vad klarade 386an? 25MHz? 33MHz?

 

;-)

 

mvh

Erik G

 

PS Såg i GP´s fynd en riktig goding i helgen, Vic-64 + bandstation + joystick + spel = 150:- ..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Tackar och bockar ödmjukast (för du är väl inte ironisk va? :-)

 

/Erik G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Såg Ballmer på TV. Killen verkar en aning "mysko" om man säger så, men vi har ju inte så mycket att jämföra med. Gates är ju inte direkt het, Woz skulle ratas av mossan och Jobs kan bara slicka på saker och ha karamellfärgade drömmar.

 

Dessa män leder IT-revoloutionen ROTFLMAO

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Jag såg det också och tänkte.. herregud, denna mäniska leder en av världens största företag!! Han verkade vara en förvuxen 5-åring på speed!

Å andrasidan så styrs ju USA av en kille som åtrår tjejer som skulle kunna var hans dotter, och gör otillbörliga saker med dem i ovala rummet med cigarrer...

It´s a ding ding world..

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maude Tiller

Statistik är lätt att förvränga... Jag uppskattar exemplet, men eftersom världen består av 90/10 PC/Mac (grovt räknat), så finns det betydligt fler som har anledning att "hata" windows... I alla fall tror jag, med risk för att bli striglad, att MacOS och Win kompletterar varandra på en modern arbetsplats. Win är suveränt på officepaketet, Lotus Notes, HTML editering etc etc... Macens styrka är prepress och grafisk hantering alldeles oavsett vad Hanspe skriver i sina militanta inlägg (militant = uppmaning till stympning av Mac-användare).

 

MVH Maude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Hmm, jag skulle nog sticka ut hakan och säga att de flesta som använder windows inte hatar det. Har de problem så går de nog inte till ihatewindows eller mackido och spyr galla utan försöker få hjälp nånstans. Kolla bara på e-forum, det finns många frågor när det gäller windows och problem, men ganska få av de personer som har problem går in hit och spyr galla. Den stora andelen besökare på ihatewindows och liknande siter skulle ju kunna vara militanta mac eller linux-ägare. Plus Marc Andreesen,Larry Ellison och några andra utvalda :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

En liknelse ur verkliga livet skulle kunna vara:

 

De religiösa går i kyrkan, andra går till psykiatrikern...

 

Personligen tycker jag att man målar in sig i ett hörn om man förkastar allt som inte är mac/win/intel/saab/svenskt/kristet/destillerat/serverat med pommes frites ....

Man missar ju de eventuella kvaliteter som de andra erbjuder. Jag är helt på Borgernas linje.. assimilate...

Nån som hört den om Borgkuben och Microsoft förresten?

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Hmm, japp. Sedan har vi ju Bill som nazist och lite annat som slöddret på /. har lyckats klura ihop.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw,

 

Du sticker inte ut hakan nämnvärt, vad de flesta Maccies glömmer är att jämföra procentuellt inte om vad det gapas högst.

 

Win*.* innehar dryga 93% av klient/privatmarknaden idag, tacka fan för att de *som inte lyckas* hörs och syns mest bland win-användarna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Jo jag kan riktigt se mac användare som med photoshop som klipper ihop olika bilder med Jobs och Wozniak med diverse porr bilder och sen glor på dom och runkar av samtidigt som dom ser på gamla repriser av serien V...

 

Aj fan det gjorde ont, om ni ursäktar ska jag gå och hämta en sked och 'gauge out my eyes'

Ursäkta om ni får några dåliga mentala bilder...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...