Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NetGear RP614 Router och Bredbandsbolaget funkar d


Thomas1

Rekommendera Poster

Hejsan!!

 

Jag har en Netgear RP614 Router kopplad till ett bredbandsuttag i ett lägenhetsnät med 10Mbit. När jag kör med Routern så får jag ca 5Mbit på upload och download. Om jag kopplar bort Routern så får jag ca 9Mbit. Detta är mätt med TP-test. Jag har även testat att skicka och ta emot filer från en kompis som också har Bredbandsbolaget. Vi konstaterade snabbt att Routern kapar ca halva bandbredden.

 

Jag har testat att använda Routern både som DHCP-server och med fasta IP-adresser utan att det blev någon skillnad. Jag har även testat att resetta Routern till "Factory Default" och installera om den. Routern har den senaste firmwaren installerad.

 

Finns det någon inställning som jag kan göra i Routern eller i WinXP som gör att jag inte tappar så mycket fart så fort som jag ansluter Routern? Jag är även intresserad av förslag på en router som funkar ihop med Bredbandsbolaget.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2005-08-15 17:46:43 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är det brandväggen som är en flaskhals och inte hinner med i högre hastighet billiga hemmaroutrar. Om det går att stänga av brandväggen i routern så kan du ju prova med det.

 

Routerns through-put kallas det, dvs hur fort routern klarar av att skicka data mellan WAN-porten och en LAN-port. Frågan har varit uppe ett antal gånger förut, framför allt för anslutning till 24 Mbit/s ADSL2+, men principen är ju detsamma:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=721756

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=735766

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=730131#730481

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Tack för ditt snabba svar. Nu har jag insett att det bara är att skaffa en ny Router. Det finns en RP614v3 som klarar mitt krav. Jag har en RP614v1 som tydligen inte klarar 10Mbit. Jag tror inte att det går att stänga av brandväggen i routern, men det är hur som helst inte något alternativ eftersom det är brandväggsfunktionen som jag är ute efter.

 

Finns det någon här som har testat Netgear RP614v3 ihop med en 10Mbits lina och kan bekräfta att det funkar bra? Jag behåller gärna Netgear eftersom jag har lärt mej att konfigurera den.

 

Jag tar gärna emot förslag på hemmaroutrar som funkar på 10Mbit, så man har lite att välja på.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2005-08-15 18:20:14 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget kom just in om Netgear WGT624 och högre hastighet:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=737714#739051

 

Annars så är det ju väldigt bra att ringa till Netgear och höra vad de rekommenderar:

http://www.netgear.se/

Längst ner till vänster står telefonnummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en RP614v2 och den funkar för 10 mbit. Se mer i den här tråden, lång men rätt lärorik!

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=721756#722350

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej bmhson!

 

Cecilia länkade till samma tråd så jag har redan läst den. Om du kör både Upload och Download samtidigt, får du då full fart åt båda hållen med din Rp614v2 eller stryps farten?

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att Ringa Netgears support. Gav upp efter 45min. Jag provar igen i morgon.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en RP614v3 som klarar mitt krav.

 

Jag har en Netgear RP614v2 och den funkade ypperligt med mitt BBB 10/10. Jag skaffade 100Mbit abonnemanget och kunde konstatera att routern klarade 30Mbit (WAN) upp och ner med TPtest. Det är tydligen bättre än vad Netgears support trodde att den klarade, enligt dom så skulle den klara max 20Mbit på WAN.

V3 borde ju inte vara sämre. Har för mig att jag läst nånstans att den har mer Mhz i sin processor.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att trafiken inte ska gå genom brandväggen borde det väl teoretiskt räcka med att sätta datorn i dmz.

Kanske hjälper det eller kanske inte. Datorn är i alla fall inte skyddad av brandväggen i det fallet så..

 

[inlägget ändrat 2005-08-15 20:33:04 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Sorry, jag såg inte att Cecilia redan hade tipsat om den tråden.

 

Jag laddar aldrig upp något, så jag kan inte svara på din fråga. För jag antar att du menar Upload för fildelning eller eller något liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pentti!!

 

Tack för svaret.

 

Detta med att brandväggen kan bromsa i en router var helt nytt för mej. Fast det är ju först nu som jag har en lina med fart. Man har fått nöja sig med Telia Adsl förut. Visserligen så har jag haft Telia 8000, men eftersom farten med Adsl påverkas av telenätets kvalitet så har jag inte reflekterat över att Routern skulle kunna påverka något.

Det låter som om att Netgear RP614v3 borde funka eftersom det funkar med v2 för dej. Man kan ju knappast tro att dom har försämrat v3 versionen i förhållande till v2. Får jag bara 10/10 fart så är jag nöjd. Men jag ska göra som Cecilia sa. Jag kollar med Netgears support för att vara helt säker.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Hundbert!!

 

Tack för svaret. Att stänga av någon brandvägg är inte aktuellt. Det finns så mycket folk ute på nätet som verkar ha fullt upp med att hitta på fanstyg för oss vanliga surfare. Jag kör alltid med två brandväggar. En router med brandvägg och en mjukvarubrandvägg. Och naturligtvis ett fungerande antivirusprogram. Så lite får dom kämpa om dom ska sabba min dator.

 

Mvh Thomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...