Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3G och IP-adresser...


Dada

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag arbetar extra åt en liten radiostation som nu fått ett spännande uppdrag, nämligen att sända program från olika mässor via 3G-nätet. Mitt problem är att när jag ansluter till internet och kollar ip-adressen för 3g-anslutningen ser jag en adress i windows (under status för 3g-anslutningen) och en annan adress när jag t.ex. kollar på hemsidan whatismyip.com.

 

Windows visar just nu adressen 10.145.12.146, och whatismyip.com visar adressen 217.213.136.7.

 

Jag använder Windows Media Encoder för att streama ut ljudet. Media Encodern visar samma ip-adress som windows, men den går inte att ansluta till från någon annan dator...Varför?

 

Är jag helt fel ute när jag tror att det går att sända webbradio via 3G?

 

Jag har använt Media Encoder för att sända webbradio från en vanlig bredbandsanslutning, vilket fungerat alldeles utmärkt.

 

Tack för hjälpen!

 

TILLÄGG: Jag kan bara pinga den adress som windows visar från 3G-datorn. Vid ping från en annan dator får jag inget svar från någon av adresserna.

 

[inlägget ändrat 2005-08-15 17:30:48 av Dada]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows adressen 10.x.x.x tillhör ett adressytrymme reserverat för intern trafik och det faktum att du har en annan adress hos whatismyip tyder på att du antingen kommer åt nätet via en proxy-server, eller sitter bakom en sk nat-anslutning. Båda begränsar åtkomsten utfrån till de interna adresserna, så utan åtkomst till NAT/Proxy-device:et är det nog svårt att host:a på din burk...

 

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man fixa åtkomsten till NAT/Proxy-device:et på något sätt då?

 

Har pratat med Telia om att det finns något sätt att få en fast ip-adress till 3G-kortet, men kommer samma problem att kvarstå även då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström
Kan man fixa åtkomsten till NAT/Proxy-device:et på något sätt då?

Det kan endast eran ISP svara på, men misstänker starkt att dom inte släpper in kunder i sina brandväggar utan endast deras tekniker kommer åt dom.

 

Men som sagt, prata med dom och förklara vad ni vill göra så kanske dom har en lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Vodafone kan du få äkta IP-adress (dock inte statisk) på ditt 3G-abonnemang.

 

Har du Telia så är det stört omöjligt, jag har försökt mycket och det går helt enkelt inte, ingen på deras kundtjänst vet ens vad det är för något... :)

 

Tele2/Comviq har jag ingen aning om, har inte haft behov av det ännu.

 

Normalt går din 3G-trafik genom operatörens NAT-router och telefonen har en privat adress, men i Vodafones fall så kopplas man förbi den routern. Funkar ypperligt, har det själv :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...ajdå.

 

Projektet är sponsrat av Telia, hehe, så det blir väl till att tjata då=)

 

Men tack för era svar, nu vet jag iaf. att det inte är jag som gjort något fel, utan att det ligger hos Telia. Enligt personer jag pratat med på Telia så SKA det gå att få en "fast" IP-adress till 3G-kortet, men precis som du säger, ingen verkar veta hur...

 

Men tack så mycket iaf!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt personer jag pratat med på Telia så SKA det gå att få en "fast" IP-adress till 3G-kortet

 

Om du lyckas, så berätta gärna hur man ska gå tillväga... Jag har en kund som blir överlycklig... :)

 

Men... menar du "fast" eller "äkta"? En som bara är fast, har man ju ingen nytta av om den inte är äkta...:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... menar du "fast" eller "äkta"? En som bara är fast, har man ju ingen nytta av om den inte är äkta...:)

Vad är då skillnaden? jag trodde det var samma sak...Snälla, förklara!

 

Om du lyckas, så berätta gärna hur man ska gå tillväga

Visst, det ska jag göra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite slarvigt så brukar man mena "äkta" när man säger "fast", men det är två helt olika saker.

 

fast (eller statisk) är en IP-adress (äkta eller oäkta) som inte ändrar sig.

motsatsen är dynamisk och delas ut av DHCP-servern.

 

äkta (publik) IP-adress är en adress som är tillåten på internet.

Motsatsen är privat och får inte finnas på Internet utan måste omvandlas i en NAT-router till en äkta IP-adress.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då har man lärt sig något idag också=)

 

Hursomhelst så vill jag ha en IP-adress som inte ändrar sig, en statisk IP, alltså en som inte ändrar sig. Detta för att alltid kunna komma åt datorn som sänder ut radioinnehållet. Men det får bli att ringa till Telia imorrn och tjata!

 

Men jag fattar fortfarande inte riktigt skillnaden mellan äkta och oäkta adressen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag fattar fortfarande inte riktigt skillnaden mellan äkta och oäkta adressen...

 

Äkta IP-adresser går att adresserad på det stora internet.

 

Oäkta IP-adresser får inte finnas på internet.

 

Oäkta (privata):

 

10.x.x.x

192.168.x.x

172.16-31.x.x

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...