Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lära sig spela efter midi-låtar


Frill

Rekommendera Poster

Jag efterlyser ett program som kan vara till användning för att lära sig spela musik efter midilåtar. Då syftar jag på ett program som på något sätt visar på ett överskådligt sätt vilka tangenter man skall spela på för att få samma toner som i midi-filen.

 

Jag använder själv Cubase för att spela in musik, men det ger inte den översikt jag är ute efter. Finns det förresten någon metod för att få fram ackordanalys i Cubase?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Finns ett program som heter Guitar Pro, vet inte om det är shareware eller nåt, men du kan ju googla å se va som dyker upp. Programmet använder ett eget filformat men det kan importera/exportera till MIDI så du kan lätt importera midifiler, välja ett spår, visatangentbilden, så kommer det små prickar på de tangenter där tonerna spelas. Du kan även ändra hastighet och allt sådant. Programmet är gjort för gitarrister, så därför kan du även välja att visa tonerna på en gitarrhals (eller bas, 12-strängat eller valfritt antal strängar). Du kan visa/dölja, "muta" spår och ändra instrument mm. Självklart visas även noter och/eller gitarrtabulatur. Bästa midiprogrammet jag nånsin provat i alla fall.

 

EDIT: Programmet har också ackordanalys, men det är gjort för gitarrer så man ser ackordet på en gitarrhals, men om du vill så kan du ju skriva in ackordet först och sedan spela upp låten, så ser du det på tangentdisplayen.

 

Använde också för ett tag sen ett program som heter Anvil Studio, gjorde ungefär samma sak men inte lika användarvänligt samt låste sig ibland.

EDIT: Dessutom saknades gitarrdelen+ ackordanalys+massa annat, och eftersom jag är gitarrist så kör jag hellre på Guitar Pro.

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

[inlägget ändrat 2005-08-11 09:51:35 av Rest man Klaymen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...