Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag köpa?


Jonas Lindgren1

Rekommendera Poster

Jonas Lindgren1

Jag vet ingenting om grafikkort och skulle behöva lite hjälp.

 

Först: Vad är det för skillnad på grafikkort, videokort och bildskärmskort. Nu har jag något riktigt dåligt som heter ATI 3D RAGE PRO.

 

Hur vet jag om jag har pci eller agp?

 

Jag har en Compaq PII 266, 48 MB.

Jag har tänkt lägga ut ungefär 1500 kr. Vad rekomenderar ni?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Ojdå!

 

En märkesdator... det bådar inte gott. På många märkesdatorer är grafikkortet integrerat (inbyggt) i moderkortet. Detta betyder att det troligtvis inte går att sätt i ett annat grafikkort i den så kallade <b>A</b>ccellerated<b>G</b>raphics<b>P</b>ort porten. Vilken modell på Compaqen är det? Du kan kanske läsa på Compaqs hemsida om ditt system. På vissa moderkort kan man stänga av den inbyggda grafiken och sätta in ett annat grafikkort, i så fall skulle du kunna byta grafikkort.

 

Men då till det andra problemet... Din PII 266 är ju inte den senaste processorn så även om du skulle köpa ett tufft grafikkort så skulle inte din dator "orka" utnyttja det fullt ut.

 

Mitt förslag till dig är att du sparar din 1500 och låter pengahögen växa, köp sedan en helt ny dator. Köp då gärna lösa delar så att du kan bygga ut din dator eftersom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Försök att hitta ett billigt Voodoo2-kort. Det kommer att lyfta din gamla 266:a rejält. Dessutom är det endast ett 3d-kort så man kan använda det med det befintliga grafikkortet. Du ska inte betala mer än 750 pix för ett nytt V2 (om du råkar hitta ett) eller 600-700 för ett beg.

 

Viktigt, se till att det är ett Voodoo2, inte Voodoo eller Voodoo3.

 

Om du nu råkar upptäcka att man kan stänga av det inbyggda grafikkortet (dvs din Rage 2) och använda ett annat så är Voodoo3 att rekommendera, det hanterar både 2d och 3d och är snabbt plus att det går bra på en gammal burk.

Och så finns det i både AGP och PCI-utgåvor.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...