Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egen firma och moms


tmyvlk

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har efter lite googlande inte riktigt fått ett tydligt svar på min fråga som lyder: Om jag startar en enskild firma för 800:- och sen köper en dator i företagets namn, slipper jag momsen direkt eller betalar jag monsen och får tillbaka den nästa år?

 

Är det lätt att "vila" en enskild firma, enl google så är det bara att sätta den i träda över sommaren. Observera att jag är fattig utlandsstudent och därför nog måste utnyttja A-Kassa på sommaren och därför inte vill ta någon större risk.

 

Hoppas min fråga är tydlig och att någon intresserar sig för den.

 

Tack på förhand

 

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betalar alltid moms, om din firma är momsregistrerad så gör du med jämna mellanrum en momsdeklaration där du berättar hur mycket moms du (enligt din bokföring) betalat och hur mycket moms andra betalat till dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Min idé om att som student registrera enskild firma för 800:- och sen köpa en bärbar dator utan moms och inte dra in ett enda jobb kommer alltså inte att löna sig på något sätt. Tråkigt men kanske är det rättvist annars skulle det väl bara utnyttjas av sådana som mig.

 

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och sen köpa en bärbar dator utan moms och inte dra in ett enda jobb kommer alltså inte att löna sig på något sätt.

Att bara köpa en dator och sen inte tjäna några pengar på den kan man nog inte kalla för "lönsamt" nej, då har du ju bara en utgift. För att man ska kalla något lönsamt brukar man normalt säga att man ska ha mer inkomster än utgifter.

 

Fast helt omöjligt är det tydligen inte att få tillbaka penar (relativt) omdelbart...

http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/453?view=topic&topicId=426&qaId=657

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-10 13:15:24 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lätt att "vila" en enskild firma, enl google så är det bara att sätta den i träda över sommaren

 

Antingen så har man en enskilld firma eller inte, alltså har F/FA-skatt eller A-skatt.

 

måste utnyttja A-Kassa på sommaren

 

Du kan normalt inte kombinera en F/FA-skatt med A-kassa.

 

Om jag startar en enskild firma för 800:- och sen köper en dator i företagets namn, slipper jag momsen direkt eller betalar jag monsen och får tillbaka den nästa år?

 

Det är gratis att skaffa F-skatt (=enskilld firma). Det som kostar 800 kronor är att skydda företagets namn i det län du har företaget och är frivilligt.

 

Berorende på hur du gör din F-skatteansökan (det är en ansökan, dom kan mycket väl neka dig F-skatt) så blir det olika moms-perioder. Väljer du att göra momsdeklaration varje månad, får du tillbaka momsen inom 2-3 månader. Men tänk på att du måste göra momsdeklarationer VARJE månad, oavsett hur mycket eller lite du tjänar på din ensillda firma.

 

och inte dra in ett enda jobb kommer alltså inte att löna sig på något sätt

 

Det är inte olagligt att göra dåliga/inga affärer, men på en eventuellt revision kommer dom sannoligt att anse att du använder datorn mest som privatperson och den klassas därmed som privat och du kan bli återbetalningsskyldig för momsen samt eventuellt skatt som du "tjänat".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det är ju ett rätt tydligt sätt att skattefuska.

 

Försök istället att studera vidare och lev ärligt!

 

Man sover bättre på det viset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...