Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egen firma och moms


tmyvlk

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har efter lite googlande inte riktigt fått ett tydligt svar på min fråga som lyder: Om jag startar en enskild firma för 800:- och sen köper en dator i företagets namn, slipper jag momsen direkt eller betalar jag monsen och får tillbaka den nästa år?

 

Är det lätt att "vila" en enskild firma, enl google så är det bara att sätta den i träda över sommaren. Observera att jag är fattig utlandsstudent och därför nog måste utnyttja A-Kassa på sommaren och därför inte vill ta någon större risk.

 

Hoppas min fråga är tydlig och att någon intresserar sig för den.

 

Tack på förhand

 

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betalar alltid moms, om din firma är momsregistrerad så gör du med jämna mellanrum en momsdeklaration där du berättar hur mycket moms du (enligt din bokföring) betalat och hur mycket moms andra betalat till dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Min idé om att som student registrera enskild firma för 800:- och sen köpa en bärbar dator utan moms och inte dra in ett enda jobb kommer alltså inte att löna sig på något sätt. Tråkigt men kanske är det rättvist annars skulle det väl bara utnyttjas av sådana som mig.

 

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och sen köpa en bärbar dator utan moms och inte dra in ett enda jobb kommer alltså inte att löna sig på något sätt.

Att bara köpa en dator och sen inte tjäna några pengar på den kan man nog inte kalla för "lönsamt" nej, då har du ju bara en utgift. För att man ska kalla något lönsamt brukar man normalt säga att man ska ha mer inkomster än utgifter.

 

Fast helt omöjligt är det tydligen inte att få tillbaka penar (relativt) omdelbart...

http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/453?view=topic&topicId=426&qaId=657

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-10 13:15:24 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser