Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att logga in med sessions


Hexik

Rekommendera Poster

Jag har stött på problem med inloggning via sessions och localhost MySQL. Vad jag ser är det absolut inga problem med koden eftersom det går alldeles utmärkt att logga in när jag lägger upp scriptet hos min host (http://1go.dk).

 

När jag ska logga in går jag till login.php och skriver in användarnamn och lösenord. Lösen och användare verifieras i databasen och ska skicka mig vidare till main.php. Men istället för att skickas vidare uppdateras bara login.php och inget annat händer.

 

det är väldigt frustrerande att inte kunna arbeta på sin egen dator med att enkelt logga in med databas, redigera texter och artiklar, och sedan logga ut. Detta funkar enbart när jag kör scriptet via min host!

 

på min burk kör jag win xp, apache, mysql och php5.

 

Någon som förstår mitt problem och tror sig kunna hjälpa mig?

 

[inlägget ändrat 2005-08-01 17:37:14 av Hexik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du berättar ju ingenting mer än att det inte fungerar. Att bara klistra in ett minimerat exempel på kod som inte fungerar är en bra start. Att spåra fram vad som händer (t.ex genom att logga SQL-satser) är också oftast bra.

 

Rent allmänt är det rätt vanligt att folk som följt någon antik tutorial någonstans missat att man bör använda $_POST['fältnamn'] och inte $fältnamn för att komma åt data från postade formulär.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det att jag inte tror koden är något vidare problem eftersom jag, som sagt, kommer in helt felfritt när jag loggar in på internet hos hosten (http://nikhag.1go.dk <-- när jag går ner till admin och ska logga in och skriva en nyhet). Vet inte om det var oklart att jag bara hade problem med min egen server.

 

Här är iaf all kod till login.php

 

http://pastebin.com/327474

 

 

--------------

 

Never mind, jag installerade bara om allt igen och nu verkar det funka.

[inlägget ändrat 2005-08-02 16:16:33 av Hexik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu framgår det förvisso inte vad som händer och inte händer men det kan vara värt att notera följande:

[color="#006400"]/*   SESSION   */[/color]

<?[color="#0000ff"]php[/color]
[color="#ff0000"]session_start[/color]();

 

Du får under inga som helst omständigheter skicka någonting till klienten innan du säger session_start();

Ovanstående ska alltså se ut så här om det ska vara garanterat att fungera:

<?[color="#0000ff"]php[/color]
[color="#006400"]/*   SESSION   */[/color]

[color="#ff0000"]session_start[/color]();

 

Annars fungerar det bara om servern har buffring av headers påslaget (vilket mycket väl kan vara orsaken till att det fungerar på hotellet men inte när du kör hemma (det är därför det är viktigt att se koden).

 

Det första jag skulle göra för att se om sessionerna fungerar är att ställa om IE/Firefox/whatever så att den frågar innan den sätter en cookie, får du ingen fråga kommer session_start() att ha misslyckats (det är det som händer om du skickar saker (även tomrader) innan session_start().

 

[inlägget ändrat 2005-08-02 18:37:39 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...