Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användarvänligt Linux


SYS64738

Rekommendera Poster

Har någon tips på en Linuxdistribution som användarvänlig och lämplig för nybörjare?

 

Ska köra det på en gammal burk med AMD K6-2 300 Mhz, 128 mb ram, 4 Gb hd, så det får inte ha så höga systemkrav.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Knoppix,den kör du från skivan och behöver inte installera på

datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar rekommendera Ubuntu, men det är väl mest en smaksak vad man väljer.

 

Eftersom du har lite ont om minne skulle jag rekommendera att inte använda Gnome eller KDE utan hålla dig till nåt resurssnålare skrivbord, t ex IceWM, Xfce eller Window Maker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iofs testat knoppix redan, skulle vilja ha något mer permanent installerat på hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite om Debian på http://www.debian.org/ och det verkar ju rätt enkelt, fast Ubuntu kanske är resurssnålare?

 

Är Ubuntu bra att köra på snabbare burkar också?

Fungerar det bra tänkte jag sedan även köra det på min huvuddator som är en Sempron2500 med 1 gb ram.

Målet är att det ska ersätta XP, som förmodligen blir det sista windowsoperativet jag kör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite om Debian på http://www.debian.org/ och det verkar ju rätt enkelt
"Enkelt" kanske inte är den vanligaste beskrivningen av Debian, men det har definitivt blivit mycket bättre iom den senaste versionen (sarge), speciellt vad gäller själva installationen. Annars är väl Debians starka sidor flexibilitet och stabilitet.

fast Ubuntu kanske är resurssnålare?
Njä, om något är det väl tvärtom. Ubuntu är baserat på Debian och egentligen är skillnaderna rätt små. Jag kan rekommendera båda två. Ubuntu har väl mer fokus på att vara användarvänligt och nybörjarvänligt medan Debian mer siktar på att vara kraftfullt och allomfattande. Här finns mer info om deras förhållande: http://www.ubuntulinux.org/ubuntu/relationship/document_view

Är Ubuntu bra att köra på snabbare burkar också?
Ja.

Målet är att det ska ersätta XP
Att ersätta XP är inga problem, problemet brukar vara att ersätta de program man använder ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat Ubuntu och det är jäkligt trevligt faktiskt.

 

Enkel installation och konfiguration.

Skriver just nu detta från Firefox under Ubuntu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel installation och konfiguration.

Skriver just nu detta från Firefox under Ubuntu.

 

Det stora problemet, i alla fall för mig, med ett eventuellt byte till inux förutom det uppenbara problemet med att hitta ersättningsprogram för allting är att få java att fungera ordentligt och jag tror mig ha kommit till slutsatsen att det är omöjligt. Sen kanske det inte är nåt stort bekymmer för alla. Världens förmodligen bästa brännarprogram finns i alla fall till linux, k3b, har aldrig fått en felaktig bränning med det :thumbsup:

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft några större problem med Java. Vad använder du Java till, hur har du installerat det och vad kör du för distribution?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med både Mandrake 10 och slackware 10 och den stora stötestenen som gör att jag inte kan tänka mig att byta är att jag inte kan se mina fotbollsmatcher på managerzone, se http://www.managerzone.com/?p=start&sub=screenshots&uqid=01122625807 för demo. Sen om det är linux fel eller utvecklarnas vet jag inte men är inte tanken med java att det ska vara plattformsoberoende?

 

/Marcus

 

*edit*

hur har du installerat det

 

Hmm jag har laddat ner det från sun och installerat enligt anvisningarna.

[inlägget ändrat 2005-07-29 10:34:42 av Marcus_J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska testa Debian Sarge också när jag ändå är varm i kläderna, för att se vad jag trivs bäst med.

 

Mycket verkar ha hänt med Linux senaste åren, testade mandrake tror jag det var, för 5 år sen kanske, gav upp redan vid installationen.

 

Antingen är det Linux som blivit enklare att använda eller så har jag blivit allmänt mer datorkunnig sen dess, troligen är det en kombination av båda.

 

[inlägget ändrat 2005-07-29 16:17:57 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...