Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svartvitt med s-video


Nackakurre

Rekommendera Poster

Jag har en digitalbox (för marksänt), som jag försöker ansluta till Pinnacle PCTVpro för att spela in TV-program och filmer. Jag använder S-videoutgången från boxen (via Scartkontakt, den ena av 2 i Sagem-boxen, den som man skall använda för t ex inspelning på videoapparat - dvs inte TV-scart:en).

 

Jag ansluter s-videokabeln till PCTVPro-kortets s-video-ingång. Ljudet separat, från boxen till Ljudkortet.

 

Hur jag än gör, så blir bilden svartvit både i PCTV-pro och när jag sparar på disk. Jag har dribblat med alla inställningar jag kan hitta, utan resultat.

 

Jag använder s-video, eftersom man säger att det blir bäst kvalitet då. Avsikten är att bränna dvd-skivor för vanlig dvd-spelare, med Nero. Det har jag gjort och det funkar, men som sagt bara s/v.

 

Något tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då klistrar jag hit mitt svar.. (och ditt)

 

Din digtalbox, vad sänder den på den sekundära SCARTen? Sänder den komposit eller s-video? Låter som om den sänder komposit och att det på grund av detta blir svartvitt när ansluter TV-kortet via en s-videokabel.

 

PS Nu uppstod ett annat problem också. När jag använder composit (då följer färgen med) kan jag plötsligt inte ställa in formatet på det jag sparar, utan det är fast inställt till MPEG1, inte AVI, som jag vill ha (av kvalitets-skäl) DS

 

 

mmh, du vill spela in för DVD och du vill spara som AVI*? Går inte riktigt ihop. Enklast, och kanske bäst, är väl att spara i MPEG2 format direkt? Det format som sedan används på DVD skivan? Eller på något med lägre grad av komprimering?

 

Och ja, s-video ger bättre bild, helt klart det du ska använda om det går.

 

 

*AVI är för den delen inget format, bara en "kontainer". DivX/XviD är väl det man vanligen förvarar i denna kontainer.

 

Du svarade på detta:

 

OK, tack för svar. Det är s-video ut från boxen (via scart). Det kan man ställa in i menyerna för Sagemboxen.

 

Då frågar jag: Säker på att denna inställning gäller den SCART du tror? Är det inte SCARTen till TVn som inställningen påverkar?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-27 09:36:35 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nästan säker på att jag ställde in för rätt scart, men jag skall kolla för säkerhets skull

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och sedan en fråga till - Den SCART till s-video adapter du har, den är väl "komplett"? Dvs den har alla pinnar som krävs för s-video?

 

Inte för att jag hört om någon som inte har det...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...