Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

asms


phosforos

Rekommendera Poster

Jag kan inte installera XP på syrrans dator står något om att asms fattas.. Hittade en sida från microsoft fast den var på engelska och jag har lite problem med att förstå vad jag ska göra.. Sidan: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q311755

 

Skulle vara YTTERST tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!

 

/Patrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt sidan du länkade till så betyder felmeddelandet att installationsprogrammet har svårt att kommunisera med CD-ROM'en.

 

Ifrån vilket läge försöker du göra installationen, har du redan ett operativ på disken och försöker göra en ominstallation eller en uppgradering?

I så fall vilket operativ ligger på hårddisken idag?

 

Tänkte du dig en ren ominstallation eller bara en uppgradering / reparationsinstallation?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt uttryckt XP stöder inte hårdvaran på din syrras dator.

Mycket vanligt. Det är därför stora leverantörer som Dell IBM HP inte skickar med MS original CD för systemåterställning utan en "ÅterställningsCD" speciellt gjord för att klara installation på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en reparationsinstallation.. Jag ska prova att installera från felsäkert läge.. Återkommer, tack för svaren! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För reparations installation och du har en vanlig XP CD och ingen återställningsskiva som erik6 är inne på så ställ om i BIOS att CD skall vara första BOOT val.

 

Starta datorn med XP skivan i CD driven.

Datorn frågar då troligen om du vill BOOT'a från CD och du skall trycka på någon tangent för att bekräfta CD BOOT.

 

När datorn startat upp på CD'n så välj att installera, inte reparera, väljer du reparera här kommer du till reparationskonsollen där du kan rätta till fel men inte installera om.

 

När installationsprogrammet startat och du fått godkänna licensavtal osv. så kommer installationsprogrammet att leta efter tidigare versioner av Windows och kommer då hitta din gamla installation av XP.

 

Markera den och tryck på R tangenten så startar en reparationsinstallation.

 

Har du en återställnings CD som erik6 är inne på så finns det troligen en hjälp fil på återställnings CD'n som talar om hur du gör för att återställa datorn.

Tänk på att spara undan alla filer du vill ha kvar på en annan partition/hårddisk eller annat media som CD eller diskett annars raderas dom också vid återställningen.

 

Detta gäller inte om du gör en reparationsinstallation med en vanlig XP CD.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt med det.. Det är då det kommer upp att asms saknas.. Jag sitter fast här nu, vet inte om jag törs formatera för då får jag väl förmodligen inte in XP igen? Eller fungerar det om jag formaterar tro? Skulle gärna vilja få igång datorn så jag kan spara hennes filer.. Xp går inte igång utan jag sitter fast i installationsprogramet..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du startade alltså ifrån CD och fick ändå felmeddelandet?

 

Är det en orginalskiva och den är inte skadad?

 

Du skulle kunna prova med start disketter.

http://support.microsoft.com/kb/305595/sv#XSLTH3134121122120121120120

 

I dokumentet du länkade till i början av tråden så står det att felet kan uppstå om det kända felet med upper-/Lowerfilters finns.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;730544&Product=winxpINT

 

Men jag kan inte förstå hur det kan påverka om du kör ifrån CD ROM?

 

Om jag själv satt vid datorn i fråga hade jag inte tvekat att formatera och börja om med tom hårddisk, men jag vågar inte riktigt rekomendera det då jag inte kan garantera att du får igång den igen.

 

Det finns en möjlighet till om CD'n strular och det är att kopiera över CD'n till hårddisken helst på en egen partition och köra installationen därifrån istället, då är inte CD'n inblandad över huvudtaget.

 

Du kan ju prova med upperfilters Lowerfilters redigeringen och se om det hjälper.

 

Gör det inte det så kanske du kan prova att byta ut CD spelaren till en annan, om du kan låna en tillfälligt från någon annan dator och se om det går bättre.

 

Fungerar det fortfarande inte så prova att skapa installationsdisketter och kör installationen ifrån dom.

 

Fungerar inte det heller så prova att kopiera över installations CD'n till hårddisk och kör därifrån.

 

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja få igång datorn så jag kan spara hennes filer.

Det borde gå att flytta över hårddisken till din dator och där komma åt den så att det går att spara undan din systers filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Det ordnade sig! Tog en rövare, körde en killdisk och formaterade sedan.. Nu funkar det, har lagt in XP från samma skiva utan problem! Tack för alla som tipsat!! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...