Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egen Flashplugin statistik?


herr_varg

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en liten webbplats med en flashanimering (alternativt en statisk jpg om besökaren saknar plugin för flash). Jag tycker att det skulle det vara ganska intressant att se hur många besökare som ser jpg-bilden och hur många som ser flashanimeringen, och tänkte höra om någon har något tips på hur man själv kan göra statistik av detta?

 

Min webbplats använder php, och därför tänkte jag att man skulle kunna sätta en cookie med ett javascript, och sedan läsa in den med en "dummy-php" sida som exekveras när besökaren lämnar webbplatsen, men omedelbart ser jag en del jobbigheter med detta (att unikt identifiera varje besökare så jag inte får statistik mer än en gång för varje besök) och så vidare. Så - istället för att återuppfinna hjulet, tänkte jag att någon här kanske har sett någon lösning?

 

Tack på förhand,

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt simpel lösning (kanske för simpel) är att kolla med någon befintlig statistikfunktion hur många gånger swf-filen respektive jpg-filen hämtas från servern. Om en besökare återkommer kommer swf:en/bilden troligen att hämtas från besökarens cache istället för servern.

 

Kanske inte den mest exakta mätmetoden men troligen den enklaste.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja fast ett annat kanske ännu enklare sätt är ju kanske att kalla på ett phpscript som räknar upp +1 innifrån flashen. Då får du antalet besökare som ser flashen och sen kan du ju jämföra det med det totala besökarantalet.

 

totala besökare - räknat från flash = antal utan flash.

 

sen får du väl begränsa det till en räkning/ip eller nåt om du vill ha unika.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, då får man en "flash-hit" varje gång man kollar på flashfilmen?

 

Totala besökarantalet, hur räknar man ut det?

 

sen får du väl begränsa det till en räkning/ip eller nåt om du vill ha unika.

 

Då blev det inte så enkelt längre ;)

 

Nja, att lite på browsercachen känns som en hyffsat exakt och mycket enkel lösning.

 

Skulle vara mycket intressant att jämföra!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, då får man en "flash-hit" varje gång man kollar på flashfilmen?

Man kan ju sätta en cookie ;-) Totala besökare kan man kanske få från den befintliga statistikfunktionen om den fanns.

 

Nä, blir nog enklast som du föreslår, men det skulle gå att göra och borde även gå att få ganska exakt.

 

Om man från php-sidan räknar alla besökare som inte varit där tidigare och loggar deras ip, sen lägger man ifrån flashen till "flash" på de ip som visar den så borde man väl få en ganska korrekt statistik? Oavsett om folk har tömt sin cache eller gjort nån slags hård-refresh eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo med lite pillande kan man troligtvis få det rätt exakt.

 

Vore skoj att jämföra metoderna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore skoj att jämföra metoderna?

 

Absolut. Ska vi höra om herr_varg vill vara försökskanin? :) WordPress verkar ju dessutom redan ha inbyggt unika besökare så det är väl egentligen bara flashdelen som behöver fixas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för all del!

 

Fast jag åker strax på 14 dagars semester "ut på landet". Allt jag behöver för "min" metid är vanlig statistik man brukar kunna få från webservrar. Men det beror ju på vad som finns att tillgå i detta fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Jag är rätt sugen på att göra en sådan lösning som ni pratar om, där man från flashen exekverar en phpsida som loggar ip och en "cnt+=1;" om IPt inte redan finns - för resten har jag redan på min webbplats (antal unika besökare osv).

 

Bra idé, förresten, att köra en phpsida genom flashen, för - som ni kanske sett om ni besökt min sida - så vill jag inte ha någon startsida med flash och sedan länka vidare, utan allt ska finnas på min index.php sida (hade jag velat ha en startsida hade saker och ting naturligtvis varit mycket lättare).

 

Det blir lite elegant om man gör som ni föreslår - för då slipper man allt trassel man kan få med javascript för att försöka känna igen vilken version av flashpluginet besökaren kör, det är ju bara att skicka med plugin-versionen som en variabel till phpskriptet. Sen tänkte jag presentera statistiken någonstans på min sida (sannolikt längst ner där jag redan idag har lite statistik)...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag gjort en version 1.0 av det ni tipsade mig om, en version som bara räknar om man har ett fungerade plugin eller inte (alltså, inte vilken version av flash besökaren har, än så länge), och nu det ska bli riktigt intressant att se hur statistiken utvecklar sig.

 

Högst upp på sidan ligger flashen, och allra längst ner finns räknaren (som visar i procent just nu):

 

http://www.spanskawilma.se/david

 

(Kom ihåg, det är bara version 1.0 av den, så det kan uppstå konstigheter, som till exempel om flashen laddas in lite för sent, för då hinner inte flashen trigga sitt php-skript innan statistiken skrivs ut och därmed visar statistiken det som att just den besökaren saknar flash, trots att den kanske har det, men efter en refresh stämmer statistiken för besökaren igen.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ändå den stämmer ganska bra. Riktigt många har det faktikst och iaf förut var det väl så att den installerades automatiskt i IE ifall man inte hade den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...