Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jordning av eluttag


Erki

Rekommendera Poster

Frågan om jordade uttag har varit uppe här många gånger. Flera elkunniga brukar komma med bra svar.

 

Jag har ett specialfall. Jag vill placera datorn i ett utrymme med jordat uttag. Där ansluter jag dator, ADSL-modem och router. Genom ett hål i väggen till ett annat rum som saknar jordade uttag drar jag bildskärmskabel, ljud och tangentbordskabel samt USB.

 

I det andra rummet står monitor, skrivare anslutna med USB etc anslutet till ett uttag utan jordning.

 

Är detta en laglig/bra lösning. Alternativet att dra en förlängning med jordat in i det andra rummet vill jag minnas är fel då övrigt där är anslutet till ojordat. Att jorda upp allt där är uteslutet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom ett hål i väggen till ett annat rum som saknar jordade uttag drar jag bildskärmskabel...

 

Nu förutsätter jag att du använder en CRT-skärm och sådana bör man helst ansluta till jordade eluttag. Annars ger de ifrån sig strålning som kan ligga långt över gränsvärdet för vad som anses hälsosamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det en gammal hederlig CRT-skärm. Jag är medveten om att strålningen blir högre om den inte ansluts till jordat.

 

Jag var mer ute efter hur elsäkerheten påverkas om man kopplar ihop en jordad dator med övrig utrustning ojordad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med förhöjd strålning från skärmen är faktiskt inte så dumt! Som nerd kan man sitta inne hela sommaren vid datorn och ÄNDÅ få en solbränna som heter duga! :thumbsup:

(Skojar faktiskt inte!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen skrev:

Det där med förhöjd strålning från skärmen är faktiskt inte så dumt! Som nerd kan man sitta inne hela sommaren vid datorn och ÄNDÅ få en solbränna som heter duga! [Tumme upp]

(Skojar faktiskt inte!)

 

Skaffa den där solkrämen "Brun utan sol" :-D

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa den där solkrämen "Brun utan sol" :-D

 

He he... jag tror att "Brun utan sol" utvinns ur vattnet i Medelhavet... var nämligen i Grekland i mitten på maj och badade där... och efter hemkomsten var jag alldeles kolsvart! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
RN skrev:

He he... jag tror att "Brun utan sol" utvinns ur vattnet i Medelhavet... var nämligen i Grekland i mitten på maj och badade där... och efter hemkomsten var jag alldeles kolsvart! :)

 

Oj, då ska jag nog inte skaffa den solkrämen. :-)

Vill gärna att folk ska känna igen mig efter hemkomsten också...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var mer ute efter hur elsäkerheten påverkas om man kopplar ihop en jordad dator med övrig utrustning ojordad.

 

Den påverkas negativt eftersom det finns en chans att du tar i en ojordad apparat som av någon anledning blivit strömförande samtidigt som du tar i den jordade datorn. Därmed ingår du som del i en ganska illasinnad krets eftersom strömmen leds från den strömförande apparaten, genom dig och vidare till jord. Själv skulle jag åtminstone se till att ansluta samtliga apparater som man kan tänkas vidröra samtidigt antingen i jordat eller ojordat uttag och inte både och.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns en chans att du tar i en ojordad apparat som av någon anledning blivit strömförande samtidigt som du tar i den jordade datorn.
Hur stor eller rimlig är den chansen, med tanke på att det är ganska svårt att komma åt metall på datorer, iaf på min?

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor eller rimlig är den chansen, med tanke på att det är ganska svårt att komma åt metall på datorer, iaf på min?

 

Om apparaterna är av plast eller annat icke ledande material är risken naturligtvis försumbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att samtidigt kunna röra datorn som står i det "jordade" rummet och något som är ojordat och har en metallyta är omöjligt, det står en vägg emellan. Det som är största frågetecknet är bildskärmskabelns skärm som om jag inte minns fel är ansluten till datorns chassi (=jord) och skärmens jord som inte är ansluten. Nu är det 20-25 år sedan jag läste ellära och mycket är glömt men finns det inget som heter potentialskillnad som kan ge strömmar. Det jordade uttaget och det ojordade ligger på olika säkringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alternativet att dra en förlängning med jordat in i det andra rummet."

 

Ovan min lösning.

Har en jordad multikontakt (A) i ett rum.

till nästa rum jordad förlängningskabel från (A) och ytterligare jordad multikontakt med strömbrytare i nästa rum.

 

Till (A) dessutom anslutet jordade multikontakter med strömbrytare till 2 datorer och 2 skärmar.

 

När prylarna inte används knäpper jag av strömbrytarna, ingen standbyförbrukning, lite skydd mot åska etc.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommypetersson

Att dra in "jordad el" via en förlängningssladd till ett "ojordat rum" är som sagt inte alls bra. Eftersom det inte är en fast installation (så länge du inte använder en eller flera klamrar för att hålla fast kabeln) så är det inte förbjudet, men olämpligt. Idag kan allt man kopplar in vara av plast och risken "försumbar" (vilket jag dock aldrig anser den kan vara med 230V) men en varm dag när du glömt bort det kopplar du in en golvfläkt av metall. Ungefär som enkelbrytare för att tända och släcka en lampa, det är helt OK. Sedan monterar man en takfläkt (av metall...) och vänder kontakten fel så man kopplar fas till nolla och tvärt om - därav rekommenderas dubbelbrytare.

 

Det var ju inte förrän Sverige gick med i EU som man förbjöd nyinstallationer med blandat jordat och ojordat i samma rum, just av den nämnda risken för att man rör vid både jordad och ojordad utrustning samtidigt och något är skadat. Man kände till problemet tidigare, förstås, men lagstiftade aldrig. Gamla installationer får fortafrande vara kvar, vi har t.ex. ett ojordat uttag i köket. Tänkte byta det, men det uttaget går på samma säkring som vardagsrummet och då måste hela det fixas. Två av uttagen där går på varsin säkring tillsammans med varsitt sovrum på övervåningen osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...