Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator!


det

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar på att köpa en ny dator. Den ska användas till lite all möjligt och även en hel del spel.

 

Delarna jag har funderat på är:

AMD Athlon 64 4000+

PowerColor Radeon X850XT PE 256MB

MSI K8N NEO4 Platinum

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB

Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2 8MB

Cooler Master Stacker

 

Skulle detta fungera? och är det någon del som inte är prisvärd, tex grafikkortet eller processorn?

 

Sedan skulle jag behöva ett bra nätaggregat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Du kan aldrig kalla något ur toppsegmentet prisvärt vilket både processorn och grafikkortet är men samtidigt så kommer du inte att bli besviken om du har råd.

 

Ta en titt på ett Nvidia geforce 7800GTX då det är snabbare och om du köper ett sånt så bör du också fundera på ett sli moderkort, jag skulle lägga mina pengar på Dfi men de flesta tillverkare har vettiga, tror att det är lite problem med Msis om man vill köra dubbla 7800GTX.

 

//Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att processorn är lite i mesta laget. Varför inte gå ned till en 3500+. Du kommer att spara lite drygt 2000:- Dessa pengar tycker jag att du skall lägga på ett snabbare disksystem. Behåll disken som du själv föreslår och kompletera med en Raptor http://komplett.se/k/ki.asp?sku=122429&cks=PLC för ca 1700. Lägg systemet och dina spel på Raptorn, data och pagefile på den andra disken.

Du kommer då att ha ca 300:- kvar och dessutom ett snabbare system.

 

- Jesus loves you -

It´s everybody else that thinks you´re an ass.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Det som jag skrev är ganska precis vad jag har råd med. Så jag funderar på om det är någon större skillnad på AMD Athlon 64 4000+ och 3800+. För om inte skulle jag kunna byta ut X850XT PE mot 7800GTX.

 

Vilket är bäst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skiftnyckel

Det kommer inte bli en billig historia men nog klarar den spel alltid. Det är bra att du väljer ATI då enligt Pc Gamer är dessa bättre än Nvidias. Själv har jag haft både Nvidia och ATI grafikkort och tycker att ATI är bättre prestanda men hatar dess installation och drivrutiner. Också bra att du använder AMD. Själv är jag en AMD supporter till fullo. Det finns inget Intel slår AMD i.

Spel - AMD FX-57 nitar allt och det är ingen som kan mäta sig med den.

Budget - Sempron nitar celeron relativt mycket men när det gäller sådana processorer så spelar det egentligen ingen står roll.

 

kort sagt du har ett utav de senaste grafikkorten på marknaden. Och grafikkortet är den viktigaste delen av allt när det gäller bra spel dator. Sedan kommer minnet och processorn.

 

Processor - vet inte om du har valt dual core eller inte men det är bättre att vänta med det så att det blir billigare. Och enligt AMD själva är FX-processorerna fortfarande bäst när det gäller spel.

Minne - Tycker du har snålat lite 1024 är standard nu och det skadar inte om du har 2 gb. Om du tänkte att syssla med videoredegering så är 2 gb att rekommendera.

Grafik - finns inget att tilläga det är bra som det är.

HD - där bestämmer man själv men bra val med sata2

Moderkort - detta är det svåraste valet alla moderkorts tillverkare har olika problem. Asus brukar vara kända med problem med minnen. och andra lite annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

IBMs SATA II diskar har visat sig vara snabare än Raptor-diskarna så du behöver inte köpa någon sådan.

Du kommer antagligen få bättre prestanda med 7800GTX + 3800+ än x850xt + 4000+ och du får shadermodel 3 och lite annat lull. Det är där jag hade spenderat mina pengar trots att jag föredrar Ati-kort.

 

Själv så har jag precis köpt ett Hiper Type-R 580W nätagg som jag är nöjd med. Har fått bra kritik i recensioner plus att jag är helt såld på modulära nätagg.

 

//Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBMs SATA II diskar har visat sig vara snabare än Raptor-diskarna så du behöver inte köpa någon sådan.

 

Länka till ett test!

 

Jag påstår att du har fel, möjligt att de kan vara snabbare i någon applikation men om du vill ha något som matchar en raptor så blir det SCSI och 10.00 rpm. Mina Cheetah diskar slår förvisso Raptorn men det är ingen extrem skillnad (att Cheetah även har andra fördelar är en annan sak)

 

-nisse

 

- Jesus loves you -

It´s everybody else that thinks you´re an ass.

 

[Edit: Stavfel]

 

[inlägget ändrat 2005-07-14 18:23:38 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk skrev:

 

IBMs SATA II diskar har visat sig vara snabare än Raptor-diskarna...

 

NWM skrev:

 

...om du vill ha något som matchar en raptor så blir det SCSI

Sett ur en amatörs synvinkel: Kan det vara så att SATA II diskar generellt sett har högre läs- och skrivhastighet än Raptor, under förutsättning att man har SATA II kontroller på moderkortet? Men i så fall finns Western Digitals SATA II också.

Väntar bara på Raptor II.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skiftnyckel

Det blir lättare att råda dig om du blir lite mer precis om vad du använder den till. Datorn kommer att hålla länge enligt teknikens mått sett. (alltså tills du köpt datorn). Några saker jag tycker du ska titta upp är processorn som jag sade innan det där med dual core är värt att kolla upp. Och att du köper ett moderkort som har sli i och med att även fast du har ett grymt grafikkort så kommer det tyvärr tids nog inte att räcka till och då är sli en relativt bra försäkring då du bara trycker in trycker in ett extra grafikkort och får upp till 70% prestanda ökning. Det du ska vara mest generös i när det gäller dator köp är moderkortet då den bestämmer hur framtidsäker din dator är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sata II tillför i sig ingen ökad prestanda men standarden i sig har en del trevliga fördelar.

Jag skulle gissa på att Mattias har varit och läst ett test på en sajt för ff (min något nedsättande benämning på sajter som vänder sig till fjuniga fjortonåringar). En av dessa sajter påstod att Hitachi disken skulle prestera dubbelt så bra som en Raptor, något som skulle vara en sensation för då skulle den vara snabbare än alla SCSI diskar på marknaden.

Jag vidhåller bestämt att Raptorn är den snabbare disken av de två, vilket också alla seriösa tester kommer fram till. Men det var inte riktigt det som var poängen utan jag ville visa på faktumet att man vinner en del prestanda på att ha system och pagefile på två olika diskar.

 

-nisse

 

 

- Jesus loves you -

It´s everybody else that thinks you´re an ass.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...