Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jet-databas motorn !?!?!


M.Mever

Rekommendera Poster

Hej hej

jag har ett problem när jag ska öppna en access databas fil. .mdb

 

här är felmeddelandet

"Microsoft Jet-databas motorn avbröt uppdateringen eftersom du försökte att ändra data samtidigt som en annan användare"

 

vad betyder detta egentligen? jag har ingen som helst aning, ngn som vet vad man gör åt det?

 

programmet stänger inte av sig, så det går att fortsätta, fast jag vet inte vad det betyder eller hur jag ska få bort det.

 

tacksam för svar

 

M.M

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

ligger databasen på en lokal dator som bara du kommer åt?

 

om du har öppnat databasen som en annan användare, kan det hända att detta inträffar. tryck ctrl+alt+del för och gå under processer och kontrollera så att inte en annan användare (om du har fler konton på din dator) har öppnat den filen innan. om så är fallet, tas bort den processen och försök att öpnna filen igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, den ligger på en server som många kommer åt.

 

jag har gjort en genväg till databasen på skrivbordet. och den letar upp rätt fil, men när jag öppnar den så får jag det meddeladet..

 

saken är den, att jag har klonat en dator till en Area nu, här på företaget.

Så det skall bara vara 1 konto på datorn senare, men alla kan logga in i AD:t

 

så jag gick in via mitt anv igår, och även via area3.

men jag tog bort eller rättare sagt slängde ut alla som va inne och grejade, så att bara jag skulle va där..

men du menar att det kan ligga processer kvar lokalt på datorn även om den vart avstängd under natten och jag har endast gått in med ett anv idag.....

 

ibland får jag typ ett annat felmeddelande.... acess måste avslutas, stött på fel, skicka felrapport....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du menar att det kan ligga processer kvar lokalt på datorn även om den vart avstängd under natten och jag har endast gått in med ett anv idag.....

om så är fallet, ska det inte finnas ngr processer kopplade till filen.

 

i nuläget vet jag inte hur man gör i Access, men när man ändrar info i en databas mha t ex ASP så använder man AdLockOptimistic, vilket innebär att ingen annan kan ändra i databasen medan jag är inne och ändrar. borde finnas ngn sån funktion i Access också. återkommer då jag kommer på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samma katalog som .mdb filen har du en .ldb fil. Normalt sett är den dold men väljer du att visa även dolda filer kan du öppna den med Notepad. Där ser du vilka datorer och användare som håller databasen öppen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Är det värkligen sant?

jag bruka oftast radera den filen.

Men det är något man kanske inte ska göra då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...