Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta från en WSUS server till en annan WSUS server


Janne30

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har köpt in en ny server som ska köra WSUS och ska skrota våra två gamla servrar för detta ändamål (en WSUS-server och en SUS-server).

 

Tidigare har vi kört en migrering från SUS-servern till den "gamla" WSUS-servern men uppdateringen av servrar ligger kvar på den gamal SUS-servern.

 

Nu skulle vi vilja flytta databaserna främst från den gamla WSUS-servern till den nya som ska installeras.

 

Frågan är om vi ska använda backup-funktionen på den gamla WSUS-servern och köra restoren på den nya WSUS-servern?

 

Eller ska man använda verktyget wsusutil.exe (migratesus) som man använder när man ska migrera från SUS till WSUS?

 

Såg också att man kan köra export/import med wsusutil.exe, dock kan man tyvärr inte exportera server inställningar eller approvals vilket ju inte är helt optimalt.

 

Nån som alltså vet hur man migrerar innehållet från en WSUS-server till en annan WSUS-server så att den första WSUS-servern sedan kan avvecklas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den gamla SUS-tiden gjorde jag en lyckad migrering genom att sätta den nya server att synka från den gamla istället för från Windows update. Då fick jag över både filer och approvals. Sedan kunde jag styra om till Windows update igen och ta bort den gamla servern.

 

Inget borde hindra att det fortfarande går att göra så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...