Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Glocalnet


perwasonline

Rekommendera Poster

perwasonline

 

Jag är en fd nöjd Glocalnet-kund. Detta är min historia om vad som fick mig att bli gramse på GlocalNet.

 

Fick en faktura förra månaden från Glocalnet där man kunde välja att betala två olika belopp på samma faktura, ganska ospecificerat vad det vad som gällde för de olika beloppen. Eftersom det var sent på kvällen när jag betalade fakturan så läste jag inte det finstilta så noga. Jag betalade naturligtvis det lägre beloppet, eftersom jag inte ville ha något extra från dom.

Vad händer då???

 

Jo, ett par veckor senare dimper det ner ett "säkerhetspaket" i brevlådan, som är ett abonnemang om ca 40 kr per månad, som jag måste betala.

Jag ringer deras kundtjänst, och är såklart ganska förbannad. Jag förklarar att jag inte beställt nått extra säkerhetspaket. Då förklarar man för mig att p g a att jag betalat det lägre beloppet på förra fakturan, så har jag därmed accepterat att abonnera på deras säkerhetspaket som i framtiden kommer kosta mig ca 40 kr extra per månad.

 

Jag undrar: är det lagligt att göra på detta sätt? Vilka regler gäller för undertecknande av avtal (detta utökade abonnemang borde väl kräva ett nytt avtal??)?

 

Jag är mycket besviken på Glocalnet, det här påminner ju om bondfångeri, att försöka lura till sig kunder på det här sättet.

 

I detta fall har de misslyckats grovt, all badwill dom får kostar nog mer än de tjänar på "säkerhetspaketen"... (hoppas jag)

 

// Perwas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glocalnets förfarande kan vara olagligt.

Kontakta konsumentombudmannen i kommunen, skicka insändare till alla tidningar du orkar med, kontakta TVs Plus

och säg upp abbonemanget med Glocalnet.

 

Eller vägra och betala med påpekande att du inte alls vill ha nått säkerhetspaket från dem och betala istället in resten av det högre beloppet.

 

Du är inte den förste missnöjde med Glocalnet.

http://www.bojkottaglocalnet.se

http://www.cint.se/Sweden/asp20/Leaf.asp?id=99916

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=726850#726911

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tröstpoäng till Perwas och när jag ändå höll på till erik..

 

Givetvis kan Glocalnet inte göra på detta viset! (för att parafrasera Astrid Lindgren!)

 

Att tacka JA till ett avtal innebär att man "skriver på något" med sin namnteckning, och eftersom vi lever på tvåtusentalet, även e-mail och fax är godtagbara..

 

Att enbart betala en summa till ett bolag räcker absolut inte!

 

1) Prata först med företaget.

2) Prata därefter med företagets chefer. Brukar ta skruv om man är "diplomatisk". Råskäller man, säger dom bara "talk to our laywers or sue us".

 

3) Tala med kommunens konsumentombudsman.

3b) skadar inte att skicka en kopia på mailet till KONSUMENTVERKET.

 

4) PTS, som kan "kastrera" telebolag "vid behov" (ta ifrån dom deras tillstånd) är http://www.pts.se

 

konsumentverket@konsumentverket.se

 

 

Edit:

Missade de !!!viktiga!!! länkarna!

(Svenska myndigheter på engelska låter betydligt potentare än vad de är i verkliga livet, håll nu med om detta!)

;););)

 

Håll med om att en gubbe, givetvis beväpnad, som "sparkar in dörren" på "skurkfirman" och legitimerar sig som "Agent from The Swedish Consumer Agency"

smäller betydligt högre än en slapptask från kommunens konsumentkontor som vi i bästa fall kan kalla för "Arne" eller "Berit"...

;)

 

 

Side topic:

Jag har hört så mycket illa om Glocalnet, så jag skulle aldrig själv personligen anlita detta bolag för mina PTS-tjänster. Givetvis finns det andra "beviskrav" om man skulle sitta i nämnd/jury. Hearsay räcker inte där, men räcker gott för mig som privatperson när jag väljer leverantör!

 

 

Här kommer länken till "de häftiga agenterna" på the "Swedish Consumer Agency!" [Nästan lika häftigt som "Central Intelligece Agency!) hehe..

http://www.english.konsumentverket.se/mallar/en/artikel.asp?lngCategoryId=657

 

[inlägget ändrat 2005-07-11 17:08:50 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Glocalnet, själv tyckte jag det var ganska klart att betalade man det lägre beloppet så band man sig att i 3 månader prenumerera på deras säkerhetspaket (antivirus+brandvägg) för 39 kr/månad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Prata därefter med företagets chefer. Brukar ta skruv om man är "diplomatisk". Råskäller man, säger dom bara "talk to our laywers or sue us".

 

Nja om man tar i riktigt ordentligt från början och verkligen vräker ur sig otrevligheter så brukar det också gå bra att få sin vilja igenom hos storföretagen :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, vi VET ju att *du* är klarsynt, Cecilia!

:) Ännu roligare hade varit om resten av världen vore lika klarsynt, eller klarsyntare!

 

Själv har jag Telia8000 sedan fem år, då hette det Telia ADSL. Betalar antagligen "alldeles förmycket" sedan dess, men jag är inte direkt fattig, och Telia ger gratis brandvägg och antivirus sedan i våras. Dessa "gratistjänster" har jag inte utnyttjat, då jag har samma/likvärda gratistjänster sedan "flera år" och som skyddat mina burkar "GÖRBRA!"

 

Hade det varit lika enkelt att byta ADSL-leverantör som telefonleverantör, hade jag antagligen bytt redan igår, eller kanske redan förra året snarare..

 

Nu är det ju som så att ADSL inte riktigt "följer" telelagen, utan telia kan "närsomhelst" en abbonent byter bolag, koppla in en annan abbonnent och när "tjejen/killen" i fråga ska få sitt nya bredband inkopplat, säger skanova att det "saknas plats i station"..

 

Usch och fy!

 

MVH

virtuosen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus är kanske ung?

-Jag ansåg en gång i tiden precis som Marcus att "råskäll" är "bäst".

 

Tyvärr "snackar man sig till" förmåner bättre än man "skäller sig till"..

 

Tror du mig inte:

Testa gärna på krogen att gå fram till en trevlig tjej och börja råskälla på henne! Knappast blir det något "dopp i grytan" där inte!

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus är kanske ung?

-Jag ansåg en gång i tiden precis som Marcus att "råskäll" är "bäst".

 

Nja så värst ung är jag inte, möjligen i sinnet :)

 

Det var mest av erfarenhet när jag har blivit väldigt förbannad på någonting så vet jag väl inte riktigt vad man inte ska säga ;) och då brukar man bli erbjuden hyfsad kompensation.

 

Tyvärr "snackar man sig till" förmåner bättre än man "skäller sig till"..

 

Tror du mig inte:

Testa gärna på krogen att gå fram till en trevlig tjej och börja råskälla på henne! Knappast blir det något "dopp i grytan" där inte!

 

Testa att ringa till din lokala vårdcentral och fråga försynt om du skulle kunna få en tid för en undersökning av något ickeakut. Du lär knappast få någon tid.

 

Sen vet jag också att det finns många situationer som det fungerar bättre med diplomati men när man blir riktigt otrevlig så backar tillochmed Telia :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ringa till din lokala vårdcentral och fråga försynt om du skulle kunna få en tid för en undersökning av något ickeakut. Du lär knappast få någon tid.
Jag behöver bara gå till min husläkare, skriva upp mig på en lista och sedan lugnt få prata med henne (vardagar mellan 9-12)

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min granne är leg.läk. Så jag behöver inte köa "någonsin"!

 

Tjejerna på Telia brukar jag kunna charma i normalfallet. Brukar till och med (när de låter unga) få telefonnumret, privat asså...

 

:thumbsup:

-Man vinner mer på att vara trevlig än otrevlig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också Glocalnet och säger som Cecilia. Hade inga som helst problem att förstå vad som stod i fakturan. Speciellt finstilt var det inte heller, tvärtom. Jag har pappret framför mig och mitt på sidan är det två st. ca. 5x3.5cm stora rutor, den ena grå och den andra röd. I den röda står det med stor text att betalar man med det undre inbetalningskortet (en pil pekar neråt till och med, om man inte förstår ändå) så får man deras säkerhetspaket. I den övre rutan står det att om man INTE(understruket) vill ha deras säkerhetspaket så betalar man med det övre kortet. Det står även på respektive inbetalningskort vad som gäller med fet stil. Klarare än så kan det inte bli, missar man det så vet då inte jag hur dom ska bära sig åt. Sen tror jag att eftersom du betalat så räknas det som du ingått ett avtal. Åtminstone har jag sett att det godkänns i andra lägen.

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-11 23:15:25 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt övertygad blir jag ju inte, ni har båda andra vägar att få en läkarundersökning på och virtuosen smörar till sig hemnummer av telefonister :thumbsup::) men en sak som definitivt är bättre med att vara otrevlig är den sköna känslan av att spy ur sig all ilska över en helt oskyldig telefonist :)

 

Och nej mitt senaste samtal med telia lär knappast leda till en romans med hon på kundtjänst :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men en sak som definitivt är bättre med att vara otrevlig är den sköna känslan av att spy ur sig all ilska över en helt oskyldig telefonist

 

Hellre spy galla när man pratar med någon högre uppsatt i så fall, då ger man iaf skäll till någon som åtminstone förtjänar det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre spy galla när man pratar med någon högre uppsatt i så fall, då ger man iaf skäll till någon som åtminstone förtjänar det.

 

Ja men man kan inte få allt här i världen :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har fått sådana fakturor, och tycker väl iofs att instruktionerna är tydliga.

 

MEN. Det är ruskigt fult gjort att ha ett lägre belopp för att få tilläggstjänsten. Normalt brukar ju tillägg kosta extra. Första gången jag fick en sådan faktura (med vidhängande A4 som förklarade erbjudandet mer i detalj, så själva inbetalningskortet är inte den enda infon man får) var jag tvungen att läsa erbjudandet två ggr. "Vaddå, får jag betalt för att beställa ett säkerhetspaket? Var är haken?" liksom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...